Uncharted 4 PlayStation Plus Games april 2020, Dirt Rally 2.0

Special: Uncharted 4 verhaalanalyse – water en Nate’s obsessie

Special

Zoals we allemaal weten is Nathan Drake, hoofdpersoon in Naughty Dog’s Uncharted-serie, een doorgewinterde avonturier. Ik denk dat we zelfs kunnen zeggen dat hij volkomen geobsedeerd is met avontuur. Dusdanig geobsedeerd dat hij, koste wat het kost, deze honger naar avontuur zal nastreven. De mediakunstenaars bij Naughty Dog hebben deze obsessie weten te visualiseren in het laatste deel in de serie, Uncharted 4: A Thiefs End. In deze game analyse ga ik je vertellen over deze visuele aanwijzingen, en ik ga je ze laten zien met beeldmateriaal dat ik verzameld heb. 

Let wel: geen van deze visuele referenties zijn door Naughty Dog als zodanig bevestigd. Deze analyse komt voort uit mijn persoonlijke ervaring tijdens het spelen van deze game. Mocht je Uncharted 4 nog niet gespeeld hebben, kan ik je sterk aanbevelen dit eerst te doen. Deze analyse bevat namelijk zware spoilers voor het spel. Op Gamingnation.nl is uiteraard een spoilervrije review te vinden; wij gaven de game destijds een 9,6.

Uncharted 4 Nate swing

Oké, vanaf nu zware spoilers voor Uncharted 4: A Thief’s End!!!

Laat ik deze analyse beginnen met de volgende stelling: in Uncharted 4 staat water, en in het bijzonder de zee, symbool voor Nate’s obsessie met avontuur. Wellicht een zweverige benadering, maar ik ga deze stelling stap voor stap analyseren.

Proloog

We beginnen met de proloog. Nate en Sam op een boot op open zee. Ze worden achtervolgd door Shoreline huurlingen van Nadine Ross naar een eiland in de buurt van de kust van Madagaskar. Na veel schieten en boten rammen belandt Nate in het water en het scherm snijdt naar zwart. Hierna begint de eerste flashback, maar die slaan we over.

Na deze flashback maken we een kleine flashforward naar de periode waarin Nate en Sam’s samenwerken met Rafe. Zij bevinden zicht in de gevangenis in… op zoek naar een clue die hen naar de schat van Kapitein Avery leidt. Na wat klimmen, vechten en uiteraard schieten ziet Nate zijn broer Sam “sterven” tijdens de gevangenis shootout, waarna hij met Rafe ontsnapt. Hoe ontsnappen ze? Ze springen van de torenhoge gevangenismuur naar beneden… De zee in! We hebben de proloog nu gehad en de opening credits beginnen te spelen.

A Normal Life

We zien Nate nu vijftien jaar later. Het schattenjagen heeft plaats gemaakt voor een ietwat normaler leven; Nate als een duiker voor een bedrijf dat waardevol materiaal dat verloren is gegaan, veiligstelt. Toevallig nietwaar? Check deze conversatie met zijn baas, Jameson:

“Ik verkies altijd een duik boven kantoorwerk.” Hij spreekt hier letterlijk uit dat hij liever tijd in het water doorbrengt, dan dat hij de hele dag op kantoor zou zitten voor het verzorgen van het papierwerk. Als Nate later thuis is zien we hem op zolder waar hij al zijn artefacten die hij verzameld heeft op zijn vorige avonturen bewaart en krijgen spelers van de vorige games wat leuke easter eggs voorgeschoteld. Na deze zolder-sequentie wordt hij door Elena geroepen voor het eten.

Tijdens het eten hebben Nate en Elena een gesprek over werk, maar wanneer zij hem vertelt over wat zij op het werk allemaal meemaakt, is duidelijk te zien en te horen dat hij in gedachten verdwaalt. Waar kijkt hij naar? Een schilderij aan de muur. Wat is op het schilderij te zien? Een naar het schijnt onbewoond eiland… aan de zee!

Water als uitweg en gevaar

Door het verhaal heen ontsnapt Nate zo nu en dan door te zwemmen, zoals bijvoorbeeld in Schotland na het vinden van het graf van Henry Avery. Tijdens de grote Madagaskar achtervolging in hoofdstuk elf, wordt hij kort meegesleurd door het water terwijl hij het Shoreline-konvooi dat Sam achtervolgt, probeert in te halen.

In Madagaskar reizen Nate en Sam naar verschillende eilanden om de ruïnes te vinden van wat later de piratenkolonie Libertalia blijkt te zijn. Het verhaal pinkt nu de draad op waar wij tijdens de proloog zijn blijven hangen; Nate en Sam zijn gestrand op een eiland na de speedboot-achtervolging en zij moeten Avery’s schat vinden voordat Rafe en Nadine dat doen.

Elena heeft de mannen intussen ingehaald en ze vindt Nate nadat hij gehoord heeft dat Sam gelogen heeft over de toedracht van de hele schattenjacht en zetten zij de achtervolging in op Rafe, Nadine en Sam. Tijdens dit hoofdstuk vinden zij bijna de dood in een revier die leidt naar een waterval.

Inwendig conflict gevisualiseerd

Eenmaal in Libertalia is de schat van Avery binnen handbereik. Wat blijkt? De schat ligt in het schip van Avery dat vast ligt onder een berg en deels is vergaan. Als je Avery’s schip bekijkt zie je dat het achterste deel van het schip zich in het water bevindt. Is dit een symbolisatie van een intern conflict dat onze hoofdpersoon ervaart? Is dit een visualisatie van het duel tussen een normaal leven en het leven als een schattenjager? Geen van deze veronderstellingen is door Naughty Dog bevestigd.

Uncharted 4 avery ship

Na het zwaardgevecht met Rafe, lijken Nate en Sam ten dode opgeschreven in het brandend schip. Toch weet Nate te ontsnappen; met een kanon blaast hij een gat in het schip, waardoor deze overstroomt met water, waardoor hij en Sam zwemmend kunnen ontsnappen. Dus, met een zekere dood in het vooruitzicht brengt uitgerekend water uitkomst!

Terwijl het schip instort en zinkt, zwemmen Nate en Sam voor hun leven richting intens wit licht dat de uitgang van de grot moet voorstellen. De schattenjacht is klaar. Tijd voor de epiloog!

Een waardig afscheid

Nate en Elena zijn nu gesetteld. Ze leiden met hun dochter Cassie een rustig leven. Het huisje boompje beestje idee wordt nog even afgemaakt door de aanwezigheid van een hond en natuurlijk een mooi huis. Waar ligt dit huis? Aan de zee. Nate heeft zijn rol als een volwassene en een ouder gevonden en zijn obsessie heeft eindelijk een plekje gegeven door aan de zee te gaan wonen. Als Cassie ontdekt dat papa en mama de nodige avonturen beleefd hebben, is een kleine uitleg uiteraard op zijn plaats. Wat besluit Nate? Hij gaat zijn dochter alles te vertellen, maar wel tijdens een fijne zeiltocht op zee. Samen met Cassie loopt Nate richting de boot terwijl hij met een soort kinderlijk enthousiasme begint te vertellen over de zoektocht naar El Dorado in Drake’s Fortune.

Conclusie

We leven in een tijd waarin de grens tussen game en film vager en vager aan het worden is. Uitdaging en ervaring in gaming raken meer met elkaar verweven. In het bijzonder de komst van next-gen gaming zorgde ervoor dat ontwikkelaars cutscenes realistischer konden maken en voice- en motioncapturing van performances door acteurs werden veel belangrijker. Uncharted 4 bracht in mei 2016 deze grens wellicht dichter bij elkaar dan ooit. Met de technische mogelijkheden die de PS4 bood werd de cutscene totaal geëlimineerd; dat stukje zwart dat speelruimte en scene van elkaar onderscheidt, was niet meer. A Thief’s End voelde hierdoor als een doorlopend verhaal voor de speler; het gevoel van continuïteit, een belangrijk aspect in de filmwereld, droeg zeer positief bij aan het ervaren van het verhaal. Of en hoe een speler betekenis geeft aan de in deze analyse behandelde visuele referenties is uiteraard subjectief, maar dat de referenties überhaupt bedacht en vormgegeven zijn en onderdeel uitmaken van de game kan haast niet op toeval berusten. Naughty Dog handhaaft zich als mediakunstenaar met het vierde Uncharted deel en met The Last of Us Part II in het vooruitzicht, kan ik enkel snakken naar meer content afkomstig uit Santa Monica!

Tagged
Dwayne Vrancken
Speelt sinds zijn tienerjaren al PlayStation-games en heeft dit platform nooit verlaten. Verknocht Metal Gear- en Naughty Dog-fan, maar kan zichzelf ook uren verliezen in een goede JRPG.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.