Special

Titanfall: Een game die alle FPS-liefhebbers in de gaten moeten houden!

Elk jaar verschijnt er wel een nieuw deel van Call of Duty of een nieuwe shooter van EA, maar eigenlijk weten deze nooit echt drastische veranderingen door te brengen. Ben jij degene die snakt naar innovatie in first-person shooters? Dan is Titanfall een game die je goed in de gaten moet gaan houden!

TitanfallReveal_large_verge_medium_landscape

Compleet nieuwe ervaring

Titanfall werd tijdens de pre-E3 persconferentie van Microsoft onthuld en toonde al meteen iets geheel nieuws, iets wat het complete genre op zijn kop kan zetten. We hebben het niet over de gigantische mechs die in de game zitten, maar over de manier waarop de game te spelen is. Je zult in Titanfall namelijk niet alleen moeten rennen, schieten en achter een muurtje zitten, maar je gaat juist op andere manieren de vijand achterna of proberen te ontsnappen. Je kunt namelijk over muren heen rennen, maar ook dubbele sprongen (met en zonder jetpack) maken zodat je sneller op en/ of in gebouwen kunt komen.

Overigens valt Titanfall ook al op door het feit dat deze game zich compleet op de multiplayer gaat focussen. Respawn Entertainment is namelijk van mening dat niemand de singleplayer zal spelen en heeft daarom ook de keuze gemaakt om er geen in te stoppen.
Ondanks deze afwezigheid zal de multiplayer wel bepaalde elementen van een singleplayer met zich meekrijgen. Zo moet jouw team namelijk bij elke wedstrijd bepaalde taken voltooien of bepaalde dingen beschermen om ervoor te zorgen dat je vijand deze taken niet kan volbrengen.
Nog een leuke toevoeging aan het geheel is, dat wanneer je taken mislukt zijn, je niet meteen op een scherm komt waarbij je de ‘eindstand’ krijgt te zien, maar dat je als verliezend team nog moet proberen met zoveel mogelijk soldaten de planeet te verlaten. Uiteraard zal je tegenstander er weer alles op alles aan doen om jullie daar niet in te laten slagen.

[quote]Na een aantal matches te hebben geacclimatiseerd, zul je niks anders meer willen.[/quote]

Tijdens de E3 waren we al overtuigd dat deze game een gehele nieuwe manier van gameplay ging bieden en konden dan ook niet wachten om met de game aan de slag te gaan. Hiervoor moesten we helaas wachten tot de Gamescom, maar het was zeker de moeite waard.
In de Koelnmesse in Duitsland mochten we dan ook met de pc-versie aan de slag en mochten we kiezen of we deze met muis en toetsenbord speelde of dat we liever voor een Xbox 360-controller gingen. Na toch voor de Xbox-controller te hebben gekozen, was het dan eindelijk zover om met de game aan de slag te gaan.
Het is overigens wel behoorlijk wennen om niet alleen meer horizontaal maar ook verticaal door de levels heen te rennen. De eerste paar matches zul je zeker moeten acclimatiseren, maar als je dan eenmaal de gameplaymechanieken onder de knie krijgt, zul je willen dat alle FPS-games zo spelen.

[box_info] Wist je dat de Vince Zampella en Jason West de grondleggers van Infinity Ward zijn? En dat ze daarvoor bij EA werkten aan de game Medal of Honor: Allied Assault?[/box_info]

De grote titanen

Naast de compleet nieuwe ervaring, zul je ook aan de slag gaan met de Titans. Deze zijn er in alle soorten en maten, (tot nu toe zijn de Atlas, Ogre en Stryder bevestigd) waarvan de ene gericht is op snelheid, de andere weer meer op vuurkracht en weer een andere op een combinatie van beide.
Het besturen van deze Titans gaat overigens, in tegenstelling tot wat je zou verwachten, verrassend eenvoudig. Ze bewegen erg flexibel en kunnen overigens ook kleine stukjes opzij schuiven, om zodoende vijandelijk vuur te ontwijken.
Deze mechs zullen niet meteen tot je beschikking staan, maar zullen om de zoveel tijd beschikbaar worden gesteld. Zodra de timer op nul komt te staan, kun je een mooi plekje selecteren alwaar deze gedropt wordt.
Echter moet je wel uitkijken dat je in de tijd van droppen en het gebruiken van je Titan niet neergeschoten wordt, aangezien je vijand deze ook kan gaan gebruiken. Gelukkig kun je er dan wel weer voor kiezen om hem terug te jatten, maar daarvoor heb je wel behoorlijk wat skills nodig. Je zult namelijk via muren en dubbele sprongen op de rug van de Titan moeten komen om deze weer vervolgens weer te heroveren.
Ondanks de Titans ben je als Pilot (soldaat) niet geheel kansloos, aangezien je dus er voor kunt kiezen om deze Titan te stelen, maar je kunt op diezelfde manier ook de mech van je vijand naar de knoppen kan schieten.

[box_info]Elke Titan is voorzien van een zwaartekrachtsveld, waarmee ze raketten en andere projectielen kunnen absorberen en weer terug kunnen vuren naar hun rechtmatige eigenaar![/box_info]

Verlangde vernieuwing?

Vele liefhebbers van shooters hebben hun digitale wapens al in de wilgen gehangen, aangezien games als Call of Duty steeds minder interessant werden om opnieuw te kopen en weer van nul af aan te beginnen met de multiplayer. Titanfall brengt echter een frisse wind naar dit genre, ondanks dat je bepaalde elementen wel zult herkennen uit de eerdergenoemde game, maar ook elementen die veel weg hebben van games als Unreal en Quake. Echter is het geheel voorzien van een nieuw jasje en speelt de game ook nog eens lekker soepel.
Daarnaast is het wel een leuke toevoeging dat men wat meer verhaal in de game heeft verwerkt. Het is niet langer meer wachten tot de timer op 0 staat om vervolgens je welbekende rondjes te gaan lopen, maar je zult elke keer weer worden geïntroduceerd in het level en je missies worden dan uitgelegd. Al zijn we wel benieuwd hoe men dit op de langere termijn verfrissend wil houden. Wellicht dat het met DLC, zoals nieuwe modi en levels, op te lossen is. Mocht je dit eigenlijk niks vinden, heeft men gelukkig nog de traditionele manier van multiplayer in deze game verwerkt.

[box_info] De matches in de game zullen overigens met twee teams van 6 ‘echte spelers’ worden gespeeld. Overigens wordt deze aangevuld met door AI bestuurde soldaten. Tijdens het spelen van de demo merkten wij dat dit ook meer dan genoeg is, aangezien de maps van deze game niet zo groot zijn als bijvoorbeeld een Battlefield[/box_info]

Titanfall is dus een game die je dit jaar zeker in de gaten moet gaan houden. De game brengt iets compleet nieuws in het genre en laat zien dat het niet heel erg moeilijk is om eens flink te innoveren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.