Special

Special: het dubbele verhaal van The Devil’s Hunt

Zoals je wel zou verwachten speel ik veel games. Soms is het verhaal achter een game echter interessanter dan de game zelf. Zo is het het geval met The Devil’s Hunt. Waar ik op de Gamescom een hands-on verwachtte met een oké uitziende game, ontdekte ik het verhaal erachter dat ik veel indrukwekkender vond. The Devil’s Hunt is namelijk gebaseerd op de Poolse roman Equillibrium. De schrijver van die roman, Pawel Lesniak, besloot later zelf zijn roman om te zetten in een videogame.

Ik sprak met Lesniak, die zelf mij de demo toonde van The Devil’s Hunt. Hij vertelde dat hij zijn carrière begon als voetballer. Hij speelde volgens hemzelf op hoog niveau. Toen die carriere wat stugger begon te lopen ging hij romans schrijven. Inmiddels zijn er vier boeken van hem uit, die veel succes hebben gehad in Polen. Schijnbaar was Lesniak toch niet tevreden met zijn verhaal en kwam hij toevallig in aanraking met een aantal game-ontwikkelaars uit Warschau en Krakow.

Het boek gaat over een man die zelfmoord pleegt en daarom naar de hel gaat. Aangekomen merkt hij echter dat hij demonische krachten heeft, waar zowel de demonen als engelen iets over te zeggen hebben. Geen van hen wil hem bijvoorbeeld accepteren in hemel of hel, waardoor onze hoofdpersoon het heft in eigen handen moet nemen. Gedurende de romans, waar er uiteindelijk drie van geschreven zijn, wisselt de hoofdpersoon vaak tussen de hel en echte steden op Aarde.

Scriptversie voor de game

Met de game-ontwikkelaars richtte Lesniak Layopi Games op, waar hij creative director werd. Wat me vooral aantrok aan het verhaal was de uitdaging waar hij toen voor stond. Hij moest zijn eigen boek omzetten naar een videogame. Toen ik hem vroeg hoe hij dat deed zei hij dat hij de scriptversie voor de game eigenlijk al af had. Of hij het schreef uit hobby of meteen al met het idee van een omzetting rondliep, werd mij niet duidelijk.

Vanuit daar werd het vooral een samenwerking tussen hem en zijn ontwerpers. Lesniak gaf aan dat je in een boek veel meer middelen hebt. Het kost natuurlijk geen moeite om in tekst aan te geven hoe een personage zich bijvoorbeeld voelt. In een game moet je dat veel meer laten zien dan vertellen. Veel scenes uit het boek moesten ook aangepast worden. Zo bestaan er momenten in het eerste boek waarbij de hoofdpersoon slechts enkele minuten naar de hel gaat. Hier konden ze moeilijk een level van een paar seconden van maken, aldus Lesniak. De structuur van het verhaal moest vaak aangepast worden.

Voor het grootste deel middelmatig

Het schrijven van boeken gaat verder, vertelt Lesniak, ondanks dat de reeks van Equilibrium erop zit. Hij ziet het wel gebeuren dat een vervolg op The Devil’s Hunt het tweede boek in zijn reeks vertolkt. Volgens de Pool zal The Devil’s Hunt namelijk slechts het verhaal van het eerste boek beslaan. Er is echter wel een aanpassing gemaakt aan de bossfights ten opzichte van het boek. Satan speelt namelijk een flinke rol in de game, terwijl die rol pas in het derde boek weggelegd is.

Hoe is The Devil’s Hunt echter zelf? Nou, het is duidelijk de eerste game van een ontwikkelaar. Grafisch is het spel sterk te noemen. De hel is neergezet als een stadse omgeving, waar demonen en vlammen de dienst uitmaken. Echter houdt het daar op met de goede elementen. Wat volgt is voor het grootste deel middelmatigheid. De animaties zijn houterig en de combat is ook niet bepaald vloeiend te noemen.

De freeflow-combat van de Arkham-games was een duidelijke inspiratie. Hoewel The Devil’s Hunt de basis begrijpt (slaan, blokken en ontwijken) mist het de finesse van diens voorgangers. Lesniak gaf aan dat het spel veertien soorten vijanden heeft. De zeven bossfights die het spel rijk is werden daar niet bij opgeteld. Een van die bossfights kreeg ik dan ook voor mijn kiezen; een grote gehoornde demon. Tijdens dat gevecht nam het hoofdpersonage de vorm aan van een demon. Dit zorgde er ook weer voor dat het aanvalspatroon van de boss iets anders werd. Uiteindelijk haalde ik deze neer en werd het tijd voor de finishing move. Je kan haast al wel raden welke dat is; de speler trok de demon een van zijn horens uit en stak hem daarmee dood.

Wordt The Devil’s Hunt een goede game? Ik heb daar mijn twijfels over. Echter is het schrijversverhaal erachter zo interessant dat ik vond dat deze special in het leven geroepen moest worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.