Opinie

Opinie: De valse marketingpraatjes van Borderlands 3

Persoonlijk ben ik groot fan van de Borderlands games en ik kan niet wachten op de volgende. Toch steekt het mij dat er keihard werd gelogen over microtransactions bij de presentatie.

Borderlands 3 zal geen microtransactions hebben!”

Er klonk zowaar gejuich uit de zaal. Dit is niet iets waar we om zouden moeten juichen, toch doen we dat. Het zou normaal moeten zijn dat als je een game koopt, dat je met de aankoop de game krijgt en niet daarna nog keiharde euro’s moeten betalen om er tof uit te zien op je scherm. Dat is nog tot daar aan toe, maar als je bij de presentatie van je nieuwe game voluit op het podium iets beweert, iets waar iedereen blij mee is, dan zou dat zo moeten zijn, en niet een vreemde interpretatie van hetgeen.

Afgelopen week (1 mei) was de gameplay presentatie van Borderlands 3, waar Gearbox’ studiobaas Randy Pitchford zijn praatje deed. Alles gaat goed en er worden nog een paar leuke grapjes uit de game geshowd. Over de verdere inhoud, waar iedereen natuurlijk honderden vragen zou hebben was er een groot punt gemaakt met “géén microtransactions“. Even later bleek dat je wèl je zuurverdiende geld in de game kan uitgeven.. Wat die lieve Randy bedoelde is dat je geen lootboxes en wapens kan kopen, alleen cosmetische dingen. En dat telt natuurlijk niet als geld uitgeven..

Zeg gewoon waar het op staat

Met dit soort zaken wordt veel te makkelijk omgegaan. Ik snap goed dat een ontwikkelaar graag een paar extra euro’s verdiend door een hanenkam voor je personage in de game te verkopen. Daar heb ik ook zo m’n mening over, maar dat ter zijde. Als je het begrip microtransactions niet begrijpt, dan moet je dat niet gebruiken in een presentatie waar honderdduizenden enthousiaste gamers en potentiële kopers van die game naar kijken. Even voor de duidelijkheid, een microtransaction is een micro transactie, oftewel het afrekenen van een (zeer) klein bedrag. In de term zelf zit geen aanduiding naar wat je ermee koopt. Dit komt uit de mobiele games, waar je bijvoorbeeld voor 30 cent een tijdelijke upgrade van het een of ander kan kopen.

Aangezien de afgelopen paar jaar veel games zich hebben gebrand aan microtransactions en lootboxes (men noemen bijvoorbeeld Star Wars Battlefront II), zou je zeggen dat men nu beter oplet. Nogmaals, het is niet erg dat je meer geld in-game kan uitgeven, maar zorg dat je er duidelijk over bent. Je moet niet gaan roepen dat er geen dingen in je game zijn die er wel zijn. Om de vergelijking te maken; Er zitten geen zombies in The Walking Dead. Die lopende ‘zombie-achtige’ doden? Dat zijn walkers, geen zombies. Ze hebben alle eigenschappen, maar we noemen het gewoon anders en dus zijn ze er niet..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.