Special

Opinie: De toekomst van multiplayer games ziet er steeds minder rooskleurig uit

Anthem

De afgelopen tijd lijkt het haast een trend om een zo’n slecht mogelijke multiplayer game te maken en die pas aan te passen nadat deze al gelanceerd is. Dat klinkt alles behalve als muziek in onze oren.

Bug fest

Als je kijkt na de lanceringen van grote shooters als Anthem en het veelbesproken Fallout 76 krijg ik steeds minder zin in dit soort games. Beide hadden een enorme potentie, maar weten op en na de lancering bij lange na niet te imponeren. Beide games worden geplaagd door ontzettend veel enorme bugs, die toch haast wel door iemand van de ontwikkelaar/ QA tester moeten gezien zijn!

Het is al pijnlijk genoeg dat we day one patches zijn gaan accepteren, maar er moet toch ergens een grens zijn. Fallout 76 is niet eens een slechte game door diens bugs, maar deze ‘schoonheidsfoutjes’ maken de game nog frustrerender om te spelen. Helemaal als er bij diverse updates meer bugs bij komen dan dat er worden verholpen.

Echter weet BioWare er met Anthem toch nog een schepje bovenop te doen. De game kent niet alleen gamebreaking bugs, maar ook bugs die je console laten bricken (vastlopen). In een dusdanige stadium dat er zelfs spelers een systeemherstel moesten uitvoeren om hun console weer aan de praat te krijgen. Ik hoopte toch dat alle gamers die niet accepteren en dat is ook wel gebleken. Meerdere hebben dus al zelfs bij Sony hun geld teruggevraagd.

Moeten bèta niet gewoon eerder gehouden worden?

Wat mij altijd opvalt, is dat de bèta van deze game maar enkele weken voor de release gehouden wordt en vaak boordevol bugs zit. Vaak zorgen die er voor dat ik geen goed gevoel aan de game overhoudt. Dat is ook één van de redenen dat ik voorlopig nog even wacht met het aanschaffen van de game, maar dat heeft ook met mijn soort van goede voornemen te maken.

Afgelopen weekend had ik dit dus ook met The Division 2. De open beta van deze game kende zoveel bugs dat het gewoon niet leuk meer was om te spelen. Als dit een voorproefje wordt wat ons rondom de launch van deze game te wachten staat, houdt ik mijn hart vast. Bugs die ik tegenkwam waren: Niet kunnen herladen(Wel herladen maar met een leeg magazijn), vijanden die niet neervielen of niet te raken waren en vervolgens toch neervielen, geen ammunitie kunnen pakken, niet kunnen schieten en zo waren er nog tal van kleine irratiepuntjes.

Een open beta is voor mij een manier van de uitgever om meer interesse voor een game te wekken, maar als dit zo gaat als de bovengenoemde games moeten ze ook niet raar opkijken als deze games niet naar verwachting presteren. Juist doordat de beta maar zo kort voor de release plaatsvinden. Als een uitgever met een beta op de proppen komt, is het in mijn optiek toch veel beter als dit ruim voor de launch de meeste van deze problemen aan het licht komen, zodat we niet na de lancering hele grote updates moeten installeren, die mogelijk voor meer problemen kunnen zorgen.

Voorspelt weinig goeds

Ik wil het geheel toch wel iets nuanceren door te stellen dat het natuurlijk (bij lange na) niet alle multiplayer games zijn die hier last van hebben, maar steeds vaker zien we grote AAA-games die ver onder hun verwachting presteren en eigenlijk niet eens de term waardig zijn. Het wordt dus hoogtijd dat er een ontwikkelaar gaat laten zien hoe het moet. Wellicht dat CD Projekt Red dit wel met Cyberpunk 2077 gaat doen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.