IndieNation Nieuws

IndieNation: Robothorium

Robothorium, Goblinz Studio, IndieNation, Gamescom 2018

Triple A games geven vaak veel geld uit aan het promoten van hun game. Hierdoor komt de game vaker in het nieuws om de verkoop extra te stimuleren. Indie ontwikkelaars kunnen minder gebruik maken van deze middelen en besteden het geld vooral aan de game zelf. Daarom lichten wij af en toe een veelbelovende indie game uit, met deze keer; Robothorium. Gespeeld tijdens Gamescom 2018.

Klein maar fijn

Mijn speelsessie begon met een korte uitleg over de game en het team. Goblinz Studios is een kleine indie studio waar met minder dan tien werknemers aan games wordt gewerkt. Het was duidelijk te merken dat ze trots waren op Robothorium. Er was in eerste instantie geen Nintendo Switch versie speelbaar, maar speciaal voor mij werd de console versie aangesloten. Er werd nadrukkelijk gezegd dat het nog een vroege versie was en de PC versie al wel helemaal klaar was.

Tijdens het spelen merkte ik al gauw op dat de game in handheld mode inderdaad nog niet zo goed speelbaar was. Lettertypen waren nog te klein, computerbesturing was nog niet vertaald naar de Switch en het beeld stotterde geregeld. De ontwikkelaar verzekerde mij ervan dat alle bugs eruit zouden zijn voor de release op consoles. De sessie vervolgde daarom op de PC om een beter beeld te kunnen krijgen van Robothorium.

Toffe gameplay!

Hoewel duidelijk te zien was dat de graphics geen triple A niveau haalde, had Goblinz Studio wel slim gebruik gemaakt van een leuke artstyle. Het draaide immers om gevechten tussen robots. In het beginscherm konden we een aantal startrobots kiezen om mee te vechten. Het was zelfs mogelijk om robots te kiezen die bij je eigen karakter pasten. Er zouden volgens de ontwikkelaar nog meer robots worden toegevoegd.

Het strijdveld was een James Bond-achtig ruimtelevel. De bedoeling was om door het gangenstelsel de uitgang te vinden om zo verder te kunnen naar een ander gebied. Naast gevechten tegen andere robots moesten er ook nog een aantal puzzels worden opgelost. Elke kamer binnen het gangenstelsel had zo zijn eigen moeilijkheid. De gevechten waren leuk en hadden wat originele diepgang. Zo was er naast de gezondheid en schildbalk ook een overbelastingsbalk. Robots konden door het gebruik van teveel aanvallen overbelast raken. Andere robots konden die robot dan wel weer af laten koelen met een zet.

Mijn hands-on met Robothorium liet een positieve indruk achter. De tactische RPG met puzzelelementen voelde origineel aan en bevatte leuke gameplay. Op Steam is de game al beschikbaar, een console release werd mij beloofd in het eerste kwartaal van 2019.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.