Flashback-Nation

Flashback-Nation: Warcraft III: Reign of Chaos

Het is nog steeds mijn favoriete RTS aller tijden: Warcraft III. Zowel de originele versie als de uitbreiding Frozen Throne heb ik jarenlang gespeeld. Een geniale singleplayer-ervaring, een prima werkende multiplayer-modus en dat alles gecombineerd met een online component waar je custom games kon spelen. Wat wil je nog meer?

warcraft 3 reign of chaos 2

Singleplayer

Ik begon mijn kennismaking met Warcraft III in de singleplayer. Ondanks dat ik de allereerste Warcraft ooit Als ‘far seer’ Thrall mocht ik rondlopen in de wereld van mensen, orcs, night elves en undead om objectives te voltooien en spelenderwijs alle features van de game te leren. Waar de allereerste Warcraft zich richtte op de strijd tussen de orcs en mensen (eerder pixels vs pixels als je de game nu opnieuw opstart), waren er nu dus vier facties die moesten strijden voor hun bestaan.

Het verhaal ging verder waar Warcraft II: Beyond the Dark Portal ophield. Er is bijna 15 jaar voorbijgegaan sinds het sluiten van de Dark Portal en het orc-ras was niet meer wat het geweest is. De meeste groene strijders waren opgesloten in kampen, maar dat zou niet lang meer duren. Ze wisten te vluchten naar het continent Kalimdor, waar ze een nieuw bestaan wilden opbouwen. Al snel maakten ze kennis met de night elves, die het uiteraard niet zouden pikken dat de orcs hun bossen kapten.

Ook in Lordaeron was het geen pretje. Er brak namelijk een mysterieuze ziekte uit in de mensendorpen, waardoor de brave burgers in zombies veranderden. Met paladin Uther Lightbringer ging je op onderzoek uit naar de herkomst van deze ondoden. Het continent werd echter al snel veroverd door de Undead en de mensheid zocht heil in Stormwind, de nieuwe hoofdstad van het ras.

warcraft 3 reign of chaos 4

Je kunt niet in alles goed zijn

Een RTS spelen leer je natuurlijk niet zomaar eventjes, je moet weten welke gebouwen je hebt, welke units daarin gemaakt worden, op welke vijandelijke troepen ze extra effectief zijn en je leert een hoop strategieën, tips en trucs. Dat alles ook nog eens met een uitstekend verhaal dat alle vier de facties prima uitlegde en je hielp een keuze te maken. Je kunt namelijk niet in alle vier goed zijn, is mijn ervaring. Online kon je 1vs1, 2vs2, 3vs3 of free-for-all potjes spelen om je statistieken op te vijzelen en nieuwe avatars te verdienen door 25, 250 en 2500 keer te winnen met een bepaalde factie.

The Alliance (de mensen) trok me nooit zo, ik vond ze te defensief spelen. The Sentinels (night elves) vond ik ook erg leuk, maar ik was er toch minder goed in en The Undead Scourge was ook erg gaaf. The Horde was daarentegen een prima balans tussen aanval en verdediging. Als ik eenmaal op stoom was met shamans, wyverns en taurens, hield niets mij meer tegen!
Ik leerde veel door het kijken van herhalingen van wedstrijden tussen professionele spelers. Toen al werden er potjes gespeeld door spelers met sponsoren en die het besturen van hun troepen tot een kunst wisten te verheffen. Al stonden eSports in 2002, het jaar dat Warcraft III verscheen, nog in de kinderschoenen. Ik zal je niet verder vermoeien met strategieën, maar ik kan je wel vertellen dat deze RTS uitstekend in elkaar zit en nu nog steeds volop wordt gespeeld.

warcraft 3 reign of chaos 3

Invloed op latere games

World of Warcraft kent vele personages die hun oorsprong vonden in Warcraft III en dat was waarschijnlijk ook een van de redenen waarom ik zo voor die MMORPG ben gevallen. Als je Thrall in Orgrimmar op de troon ziet zitten, wanneer je kennismaakt met Sylvana Windrunner in Undercity en als je een queeste mag uitvoeren voor Malfurion Stormrage is dat een feest van herkenning. WoW gaf me ook het gevoel van vrijheid en was enorm goed in het opslokken van vrije tijd… maar dat is een verhaal voor een andere keer.

Ook het MOBA-genre heeft zijn oorsprong gevonden in Warcraft III. In de custom maps was een populaire spelmodus te vinden met de naam: Defense of the Ancients (DotA). Dat doet vast al belletjes rinkelen. Latere games als League of Legends en de stand-alone versie van DotA zijn nu nog steeds razend populair. Hoewel ik er zelf niet zoveel mee bezig was, kon ik een potje op z’n tijd zeker waarderen.

Ik hield me voornamelijk bezig met ‘mazes’. Dat waren zelfgemaakte maps, waarin je op het pad moest blijven lopen (raak je gras dan ben je dood), gevaren moest ontwijken en vooral je timing moest onberispelijk zijn om te overleven. Zelf heb ik ook flink wat maps gemaakt met de Creator Tool, die destijds ook dikwijls werden gespeeld. Clan aMM for the win!

Kortom had Warcraft III een hoop te bieden en was het niet simpelweg een tutorial om te leren spelen en een online component. Nee, het was echt een totaalpakket van RTS, fantasy en vooral een hoop online lol. Ik heb er jaren plezier aan gehad en kan iedereen aanraden die het nog nooit gespeeld heeft, het alsnog een kans te geven. Deze mag niet ontbreken in je gamecollectie!

warcraft 3 reign of chaos 1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.