Flashback-Nation

Flashback-Nation: Metroid Prime

Metroid Prime Switch

Metroid Prime was niet de eerste game waarin Samus Aran haar buitenaardse kunsten toont, maar wel de eerste in 3D. Als het eerste deel van een trilogie, en gelijk de beste in mijn ogen, kwam de game uit in maart van 2003 en ruim 10 jaar later kijken we nu terug naar één van de best verkochte games voor de Nintendo Gamecube. Ik was zelfs zo onder de indruk van deze trilogie dat ik speciaal voor het derde deel een Nintendo Wii had aangeschaft. Nadat ik Metroid Prime: Corruption, het derde deel dus, had uitgespeeld heb ik de console gelijk de deur uit gedaan. Waarom ik Metroid Prime zo geweldig vond, kan je hier lezen.

Een adventure game, geen shooter

Hoewel je veel vijanden uit de weg moet ruimen om bij je einddoel te komen was Metroid Prime absoluut geen shooter. Je speelde de game inderdaad uit een first-person perspectief waarbij je arm cannon altijd in beeld was. Vijanden uitschakelen deed je met behulp van lock-on en een scala aan wapens, hierbij kon je verschillende types als ijs en vuur gebruiken afhankelijk van waar je behoefte aan had. Voordat je zo’n vijand echter te lijf ging wisselde je eerst van vizier. Een vijand moet namelijk eerst gescand worden om er meer over te leren. Je omgeving moet trouwens ook gescand worden. Eigenlijk moest alles gewoon gescand worden. Ik wilde altijd meer informatie winnen over alles om me heen, de gehele prachtige planeet Tallon IV. Dit was ook cruciaal om verder te komen in de game, sommigen muren stonden bijvoorbeeld op instorten en hadden alleen even een laatste zetje van jou nodig. Hiernaast was je ook veel bezig met het bewegen van platform naar platform en puzzelen, al dan niet in de welbekende Morph Ball-vorm.

Tallon IV

Tallon IV is de planeet waar Metroid Prime zich afspeelt. Hier beland je nadat je een gecrasht Space Pirate fregat onderzocht hebt en de boosdoener hiervan, een Parasite Queen die onderdeel was van een onderzoek van de piraten, aan stukken geschoten hebt. Dat is wanneer Samus’ aartsvijand ten tonele verschijnt. Ridley, of een cybernetische versie genaamd Meta Ridley in dit geval. Samus ontsnapt met een beschadigd pak, hierdoor moet je op Tallon IV weer op zoek naar upgrades, en achtervolgt Meta Ridley naar Tallon IV. Als je op deze planeet aankomt sta je allereerst in een soort oerwoud, gaandeweg kom je er achter dat Tallon IV een zeer gevarieerd landschap heeft wisselend van ijzige toendra’s tot vurige mijnen. De wereld is behoorlijk open hoewel je doorgang vaak versperd is. Om verder te kunnen moet je eerst een upgrade vinden voor je pak. Mocht je deze eenmaal gevonden hebben gaan er zoveel nieuwe wegen voor je open dat je gewoon niet weet waar je moet beginnen. Wat ik zelf erg leuk vond is dat ik na verloop van tijd blind mijn weg kon vinden op deze planeet. Zodra ik zo’n upgrade vond kon ik uit mezelf linea recta naar verschillende plekken lopen waar ik wist dat ik deze kon gebruiken. Je komt vaak op dezelfde locaties en dat is totaal niet hinderlijk, dat is juist heel fijn. Het vinden van deze upgrades is overigens niet altijd verplicht. Zo is het aantal missiles en energy tanks (leven) wat je hebt bij de eindbaas compleet afhankelijk van hoeveel tijd je in de game gestoken hebt.

Chozo

Op Tallon IV vind je, uiteraard door middel van scannen, overblijfselen van een oude samenleving, de Chozo. Deze bevolking is tijden terug uitgeroeid door het inslaan van een meteoriet. Deze meteoriet droeg ook een substantie met zich mee genaamd ‘Phazon’. De Space Pirates zijn nu op Tallon IV om deze Phazon te mijnen en te gebruiken voor hun experimenten met de Metroids ( je weet wel, die vervelende vliegende kwallen). Samus moet 12 artefacten verzamelen om toegang te krijgen tot iets wat de Chozo opgesloten hebben. De oorsprong van de Phazon op Tallon, een beest wat ook met de meteoriet meegekomen was. ‘Metroid Prime’. Samus weet zowel Meta Ridley als Metroid Prime te verslaan. Metroid Prime heeft echter nog niet het loodje gelegd en steelt een upgrade van je om zo ‘Dark Samus’ te worden. En dat is dan uiteraard een mooie antagonist voor het volgende deel van de trilogie.

Na zo’n 20 tot 30 uur is dat het einde van deze geweldige game waarin je heerlijk kunt avonturieren en af en toe een fantastisch gevecht moet leveren met een enorme eindbaas. Dat laatste is tenslotte ook iets waar de trilogie om bekend stond. Upgrades verzamelen kan je naar hartenlust. Achtergrondinformatie verzamelen kan je naar hartenlust. En ook vechten kan je naar hartenlust. Deze combinatie maakte Metroid Prime voor mij een game om nooit te vergeten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.