Flashback-Nation

Flashback-Nation: Contra 3: The Alien Wars

Contra, wie kent het niet? Als je het over gamen hebt, is Contra een van de definiërende spellen. Vol met actie, perfecte besturing en tijdloze graphics.  De spellen zelf zijn altijd makkelijk op te pikken, maar moeilijk om ze daadwerkelijk te meesteren. In andere woorden: als jij een NES of een Sega Master System had in die tijd, had je Contra gespeeld. Toch? Nou, niet helemaal.

gfs_29082_2_19

Pas op de SNES

Hoewel ik wel een NES had, heb ik het nooit op deze console gespeeld.  Het was de Super Nintendo (SNES) die mij introduceerde tot deze geweldige franchise met Contra 3: The Alien Wars. Als je met mensen over deze spellenreeks praat, gaat het altijd om de eerste twee delen in de serie. Mijn broer en ik hebben de oude versies nooit leuk gevonden, omdat we hier niet mee zijn opgegroeid. Maar hierbij stop ik met de vergelijkingen, aangezien ik het over Contra 3: The Alien Wars wil hebben.

De graphics van het spel waren, en zijn nog steeds, geweldig. Het spel loopt vloeiend en snel en heeft mooie sprites. Sommige bazen zijn erg intimiderend en vullen het hele scherm. Als kind kreeg ik hier echt nachtmerries van! De hele wereld is verrot, grijs en gemechaniseerd. Dit geeft het spel een ijzingwekkende sfeer, iets wat me altijd bij zal staan. De achtergronden laten een wereld zien vol met fabrieken of gebombardeerde steden, wat natuurlijk de sfeer ten goede komt.

[box_info]Contra III: The Alien Wars verscheen op 19 november 1992 voor de Super Nintendo.  De titel is nu te spelen via de Wii U Virtual Console. Op 21 februari 2003 is de game opnieuw uitgebracht voor de Game Boy Advance. [/box_info]

De Konami Code

De muziek is ook leuk om naar te luisteren. Voor een 16-bit soundtrack is het goed gedaan. Vooral de muziek in level 3 past erg goed bij het level en geeft je een gevoel alsof je middenin een apocalyps terechtgekomen bent. Voor mij blijft dit nummer een van de beste muziekstukken in de geschiedenis van videospellen.

Het spel is, zoals ik al zei, makkelijk op te pikken. De besturing is simpel en vloeiend, waardoor iedereen het spel zo kan spelen. Het spel uitspelen, dat is dan weer een ander verhaal! Je kan maar één keer geraakt worden en de projectielen vliegen van alle kanten op je af. Je hebt maximaal drie levens en 9 continues en daarna is het afgelopen. Natuurlijk heb je altijd nog de Konami Code (omhoog, omhoog, omlaag, omlaag, links, rechts, links, rechts, B, A, select, start) die je 30 levens geeft, maar ik werk liever zonder cheatcodes. Elk level brengt je een nieuwe uitdaging: van rechtdoor rechtaan schieten tot platformen en van raket naar raket springen. Het spel is leuk in je eentje, maar veel leuker met een vriend erbij.

3E3V-3sUTYgKkr17TUMmusmTDmZDsw6f
Duizelig en misselijk

Het spel is natuurlijk niet geheel perfect: er zitten twee levels bij die erg irritant zijn, de zogenaamde ‘overhead view’ levels. Je bekijkt je personage van bovenaf en je moet via een kaart de juiste vijanden vinden om te vernietigen. Deze levels brengen echter veel frustratie doordat de controls vreselijk onhandig zijn hierin. Met L en R draai je om je as,  terwijl je camera omdraait. Het maakt je duizelig en soms zelfs misselijk. Het zijn ook levels waar je veel levens verliest om je bepaald precisiewerk moet afleveren wat bijna niet kan.

Een andere teleurstelling is de duur van het spel: ik speel het spel, met mijn broer samen, binnen 20 minuten uit. We kennen het spel praktisch uit ons hoofd, maar al sjij het voor elkaar krijgt om niet al te vaak dood te gaan, ben je er ook zo doorheen. Voor mij maakt het niet zoveel uit, omdat ik dan gewoon op de reset-knop druk en weer opnieuw begin.

Naar mijn idee is het een geweldig spel en krijgt helaas nooit de welverdiende lof. Houd je van Contra, maar heb je deze nooit gespeeld? Het is zeker de moeite waard!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.