Flashback-Nation

Flashback-Nation: Beyond Good & Evil

Het gebeurt vaak genoeg in de game-industrie dat een aangekondigde game er een eeuwigheid over doet om het licht te zien. Zo kan de ontwikkelaar failliet gaan of raakt de game simpelweg op een zijspoor bij de ontwikkelaar. Dit zien we vooral veel bij sequels waarvan de verwachtingen hoog zijn en vervolgens steeds hoger oplopen. Uiteraard is Half-Life 3 hier het ultieme voorbeeld van maar als ik mijn liefde voor Half-Life even, met veel pijn en moeite, uitschakel kan ik nog wel een aantal games bedenken waar ik al veel te lang op wacht. Beyond Good & Evil 2 bijvoorbeeld. Het is ondertussen alweer meer dan 10 jaar geleden (2003) dat ik mij ontzettend vermaakt heb met deel 1 op mijn Gamecube. De franchise is echter nog niet volledig uit mijn geheugen verdwenen en ik ben gelukkig niet de enige. Daarom wil ik graag in deze Flashback-Nation even oude herinneringen ophalen aan deze game. Herinneringen die jij misschien wel met mij deelt. Ben je helemaal niet bekend met Beyond Good & Evil? Dit heb je gemist:

beyond_good_and_evil___wallpaper_15_by_astuceman-d5cdd2h

Camera in de aanslag en gaan

Camera? Camera ja. In Beyond Good & Evil speel je namelijk met Jade, een behendige jongedame die de flora & fauna van haar planeet Hillys fotografeert om zo wat centjes te verdienen. Dit geld heb je hard nodig om allerlei upgrades te kopen voor bijvoorbeeld je hovercraft waarmee je door de semi-open wereld reist. Gelukkig heeft Jade meer bij zich dan alleen haar camera. Ze heeft ook haar jō bij zich, een staf die ze gebruikt als melee wapen. Daarnaast krijgt ze ook nog wat hulp van vrienden. Bijvoorbeeld haar ‘oom’ Pey’J, een zwijnachtig wezen die Jade’s voogd is. Hij heeft een vuurtoren die dienst doet als weeshuis, in deze vuurtoren is Jade opgegroeid.

Alpha Sections en DomZ

En waar vecht je dan zoal tegen? Naast de beesten die links en rechts ronddwalen (die je uiteraard eerst fotografeert voordat je ze neer mept) is er dreiging van het alien ras genaamd DomZ. Zij zijn verantwoordelijk voor een groot aantal ontvoeringen. De Alpha Sections zeggen de bewoners van Hillys te beschermen maar lijken bij elke aanval toch machteloos te staan. Als Jade de kans krijgt om zich bij de verzetsbeweging IRIS te voegen pakt ze deze gelijk aan en gaat ze op onderzoek uit. Bij deze avonturen komt flink wat inspanning kijken. Klimmen, klauteren, sluipen, puzzelen en objecten verplaatsen is elke missie aan de orde. En als Jade wat incriminerend bewijs tegenkomt heeft ze gelukkig altijd die camera op zak.

Double H

Gaandeweg leert Jade steeds meer over wat er nu precies afspeelt op haar planeet. Tot haar afgrijzen komt ze tot de ontdekking dat de DomZ haar volk ontvoert met goedkeuring van de Alpha Sections. Het is aan haar en het IRIS netwerk om hier wat tegen te doen. De baas van het IRIS netwerk, niemand minder dan haar oom Pey’J, wordt echter ook ontvoerd en meegenomen naar een maanbasis. Jade zet uiteraard de achtervolging in samen met Double H, een soldaat die je in de tussentijd uit de klauwen van de DomZ en Alpha Sections hebt bevrijd. Double H bewijst zijn waarde door met brute kracht vijanden uit balans te brengen en ze zo kwetsbaar te maken voor je aanvallen. Ook helpt hij je bij het oplossen van puzzels. Toffe peer, die Double H. Uiteindelijk lukt het ze uiteraard om gezamenlijk Pey’J te bevrijden en de DomZ te verdrijven. Daarmee is het verhaal echter nog niet klaar…

Cliffhanger

Er is overigens nog veel meer te doen op Hillys. Denk hierbij aan races en minigames om even twee voorbeelden te noemen. Daar gaat het echter niet om. Het gaat er om dat we al meer dan 10 jaar wachten op een Beyond Good & Evil 2. Terwijl, na de credits, Ubisoft er nog even doodleuk een cutscene tegenaan gooit waarin te zien is hoe een virus van de DomZ zich begint te manifesteren op Pey’J. Cliffhanger much? Dit verhaal is dus nog niet afgelopen. Ik vraag me alleen wel af wanneer het verder gaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.