Column

Column-Nation: Waarom de hype genaamd Fortnite niet snel genoeg kan eindigen

Voor vele huishoudens wereldwijd is het onderhand integraal aan de familierituelen: Fortnite. De Battle Royale-kaskraker van Epic Games, wordt door een onwijs brede doelgroep gespeeld. Kids en volwassenen gaan helemaal los op de gratis game en ze gaan zelfs zo erg los dat partners – voornamelijke vrouwen – aan de bel trokken.

Het concept van Fortnite is natuurlijk gigantisch overtrokken: neem het Battle Royale-concept en een bouwmechanic, meng ze door elkaar en gooi een cartoon filter over het geheel heen. Flikker honderd man in een game en laat ze vechten en bouwen tot er eentje over is. We kunnen concluderen dat het concept van Fortnite alles behalve origineel, prikkelend of charmant is, maar toch wordt die game gewoon super veel gespeeld. Hoe dan?!

De afgelopen maanden ben ik er in meerdere – deels meegeluisterde gesprekken in vertrekken als treinen, bussen en snackbars – achter gekomen dat Fortnite een hype is die zo snel mogelijk moet eindigen. De game houdt vaders en zoons weg van hun gezin, vrienden spelen na het stappen nog “effe zo’n lekker potje Fortnite” en vrouwen huiveren bij het horen dat hun man “gisterenavond geen Fortnite heeft kunnen spelen”. Daar gaat het avondje samen naar Goede Tijden, Slechte Tijden kijken.

Fortnite laat me afvragen waarom er toch games gemaakt worden… Worden zij gemaakt om ons verhalen te vertellen, om ons mee te nemen op meeslepende avonturen? Of worden zij gemaakt om ons quasi-autistisch naar een scherm te laten staren voor uren? Dat laatste lijkt waar. Fortnite is volledig opgeblazen en als gevolg liggen er misschien wel bommen onder vele relaties en gezinnen. Op Change.org startten vrouwen een petitiepagina genaamd Get Rid of Fortnite, een pagina waarop nog steeds gereageerd wordt. 5703 van de 7500 handtekeningen zijn ondertussen gezet. Fortnite ontwricht dus gezinnen en moet daarom zo snel mogelijk eindigen.

Epic Games lacht zich intussen natuurlijk kapot. Zij stellen 100 miljoen aan prijzengeld beschikbaar, dat verdeeld over een x aantal toernooien gewonnen gaat worden. Hiermee geeft Epic Games een fractie weg van het geld dat de game opbrengt: alleen de lancering van de smartphoneversie van Fortnite leverde al 25 miljoen op. Het hoogtepunt in Nederland was het aanschuiven van een of ander streamertje (MET ROZE HAAR!!!) bij Pauw, om bijgestaan door een gaming-studentje eens uit te leggen waarom de game zo goed is.

Het lijkt erop dat ik weer in foetushouding in een hoekje kan gaan liggen jongens, Fortnite gaat nog als een speer en daar lijkt voorlopig echt geen verandering in te komen…

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.