Column

Column-Nation: Wat is nou precies een indiegame?

Indiegames. Het is een term die we veel zien in de gamingcommunity. Velen van ons hebben dan ook een bepaald beeld bij die term. We stellen ons kleinschalige games voor, misschien wel kleurrijk en vaak in 2D. Velen zien het ook als het tegenovergestelde van een AAA-game, met diens uitgevers en grote budgetten. Echter raakte ik een tijd geleden in discussie over wat een indiegame nou precies is. In deze column ga ik proberen door dat grijze gebied te waden.

Ten eerste de term indie, deze komt van independent, oftewel onafhankelijk. Het zou moeten betekenen dat een ontwikkelaar of studio hun spel heeft kunnen maken zonder afhankelijk te zijn van andere partijen. Zou dat dan betekenen dat iedere game met een uitgever erachter geen indiegame kan zijn? Vanaf dat punt wordt het al lastig. Er zijn namelijk hele uitgevers, bijvoorbeeld Wired Productions, die zichzelf neerzetten als een indie-uitgever. Denk daarnaast ook aan Sea of Solitude, die van velen het label indiegame kreeg. Echter wordt dat spel uitgegeven door een van de grootste uitgevers ter wereld; EA. Daar lijkt de term indiegame dan ook meteen onjuist gebruikt te worden.

We zullen dus waarschijnlijk iets dieper moeten graven. Zoals ik al eerder zei nemen we aan dat AAA-games het tegenovergestelde zijn van indie-games. Waarvan is de ontwikkelaar van een AAA-game bijvoorbeeld afhankelijk? Nou, ten eerste pompt een uitgever een deel of al het budget in die studio. Met dat geld wordt (een deel van) de game gefinancierd. Zij doen hiermee een investering die zij hopen terug te krijgen dankzij het verkopen van het spel. Flinke ondersteuning in dat geval, lijkt me. Verder doen uitgevers zaken als marketing en distributie, dingen die de ontwikkelstudio zelf liever niet in handen neemt.

Subsidies

Is het dan zo dat indiegames geen cent krijgen van uitgevers, of wat voor ondersteuning dan ook? Op dat moment betreed je een grijs gebied. Van veel games weten we namelijk niet wat er zich precies achter de schermen afspeelt. De relatie tussen een ontwikkelaar en een uitgever is voor de gemiddelde gamer niet een heel duidelijke. Dus stel je voor dat een ontwikkelstudio slechts een contract aangaat voor distributie van hun spel. Kan je dan nog spreken van een indiegame?

Om die vraag te beantwoorden stel ik het volgende voor. De ontwikkeling van een spel kan je slechts als onafhankelijk beschouwen als er geen derde partijen zijn die geld gestopt hebben in diens ontwikkeling. Je zou zeggen dat dit al een redelijk waterdichte definitie is. Maar jammer genoeg wordt het nog lastiger. Hoe zit het dan bijvoorbeeld met subsidies? In veel landen worden games officieel erkend als kunst, wat hen vaak recht geeft op subsidies. Maken ontwikkelaars die subsidie krijgen van de overheid dan ook per definitie geen indiegames?

Marketing

Het is een lastige discussie, eentje waarvan ik me steeds meer afvraag of ik die kan beslechten in deze column. Waar ik wel verder over kan nadenken is de rede dat de term indiegame zo vaag is. Mijn antwoord daarop; marketing. Ik heb het gevoel dat de term indiegame vaak misbruikt wordt om een spel in een beter daglicht te zetten. Het gamepubliek heeft namelijk veel positieve associaties met dat label.

Maar het ding is; indiegame hoeft qua kwaliteit helemaal niks te betekenen. Het houdt slechts in dat een maker een spel kan maken volledig gebaseerd op diens eigen visie. En, zoals velen over het hoofd lijken te zien, de visie van een maker is niet per se de beste visie. We weten natuurlijk nooit hoe de bijdrage en feedback van een uitgever heeft bijgedragen aan de kwaliteit van een product.

Wees voorzichtig

Want laten we eerlijk zijn; er zijn meer dan genoeg slechte indiegames. Bij de term indiegame denken we nu eenmaal snel aan indie-darlings als Limbo, Journey en Bastion. Maar voor elke Journey zijn er duizend indiegames die volledig bagger zijn. Maar over die spellen hoor je natuurlijk bijna nooit iets.

Het ziet er naar uit dat ik in deze column niet eens precies kan beantwoorden wat een indiegame nou is. Zelfs officiële woordenboeken hebben meerdere vage definities. Wat ik je echter wel kan aanraden is dat je voorzichtig moet zijn met de term indiegame. Laat dat label je in previews en trailers niet zomaar overhalen, maar wees kritisch. Ik heb zelf ook een affiniteit met spellen die indie genoemd worden, maar onthoud dat dat kenmerk helemaal niks hoeft te betekenen voor diens kwaliteit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.