Column

Column-nation: Verhalende games, een interactieve film?

Detroit Become Human

De verhalende games, die wel een film lijken. We kennen ze allemaal. Ik praat dan over de categorie games zoals Heavy Rain, Beyond Two Souls, Fahrenheit, Life is Strange, Detroit Become Human, en ik vergeet er vast nog een paar. Maar wat is er nou leuk aan dit soort games? Wat is de aantrekkingskracht, maar ook, wat is het gevaar?

Spoiler alert: deze blog kan spoilers bevatten uit de games genoemd uit de inleiding.
Trigger Warning: omdat in deze blog trigger warnings en het nut daarvan worden besproken, kan de inhoud als triggerend worden ervaren.

Ik zelf ben echt een fan van dit soort games. Ik laat me opslokken door het verhaal, leef me in in de personages en voel me echt het personage zeg maar. Het is alsof ik daadwerkelijk meemaak wat er op het scherm gebeurd, en dat is best wel cool. De invloed die je op het verhaal kan hebben vind ik ook echt mega cool, je beïnvloedt het verhaal en daardoor leer je ook jezelf kennen. Wat zou ik doen, als ik in zo’n situatie zat? Wat voor soort persoon ben ik eigenlijk?

Maar er zit zeker ook een keerzijde aan dit soort games, en die wilde ik graag met jullie bespreken. De keerzijde is dat dit soort games vaak heftige emotionele dingen laten zien. In Beyond Two Souls, als je de ‘verkeerde’ keuze maakt, kan je zomaar ineens geconfronteerd worden met een verkrachtingsscène. Wat best heftig kan zijn, en mensen met bepaalde ervaringen zelfs kan triggeren.

Hetzelfde maken we mee in Life is Strange – Before the Sorm. In dit spel speel je als de 16 jarige Chloe Price. Chloe heeft een zwaar leven. Ze is haar vader verloren tijdens een auto-ongeluk, en haar beste vriendin, Max Caulfield, is verhuisd naar een andere stad en heeft daarna nooit meer wat van zich laten horen. Chloe is eenzaam, en worstelt overduidelijk met een post traumatische stress stoornis, al wordt dit niet zo benoemd in de game. Voor mensen die zelf worstelen met dit soort dingen kan dat heel erg triggerend zijn.

Beste lezers, jullie vragen je nu vast af, waar wil Nick toch heen met dit verhaal. Waar ik heen wil met dit verhaal is dat verhalende games een verrijking zijn van de gamewereld. Dat ik er echt van kan genieten, en met mij vele anderen. Maar, en dat is een overweging waar ik al een tijd mee rondloop: zou het niet beter zijn om voor dit soort games toch een trigger warning te plaatsen, zonder de content te spoilen? Als het om één bepaalde scene gaat, zoals in Beyond: Two Souls kan dit voorafgaand aan deze scene. Gaat het om de gehele game, dan kan dit op de box van de game/ bij de beschrijving in de online store. Triggers zijn een serieus iets, en ik vind dat ook de game industrie, daar serieus mee om moet gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.