Column

Column-Nation: Ubisoft toont vooral korte films op de E3

Ubisoft

Er staan me nog een aantal dingen bij van Ubisoft’s E3-presentatie van vorig jaar. Vooral Mario + Rabbids: Kingdom Battle was een verrassing, alsmede Yves Guillemont die deed alsof hij die twee franchises al jaren bij elkaar had willen brengen. Al met al was het geen verkeerde presentatie en ik hoopte dat de uitgever hetzelfde dit jaar zou doen. Wat ik echter niet verwacht had was dat de conferentie eigenlijk een festival zou worden voor korte films.

Het bedrijf gooide het intro wel over een andere boeg. Het duurde zelfs even voor ik door had dat het waarschijnlijk om Just Dance 2019 ging. Een beetje traag van mij, aangezien ik jonge mensen in vreemde outfits zag dansen op trendy muziek. Wat me nu ook opvalt was dat ze niet daadwerkelijk die game genoemd hebben. Dit is een verstandige keuze geweest, zet Just Dance in de spotlight zonder er teveel tijd aan te besteden.

Toen werd de eerste korte film getoond, deze ging over Beyond Good and Evil 2. Allemaal leuk en spectaculair om te zien natuurlijk, maar het zegt uiteindelijk niks over de gameplay. Gelukkig werden er daarna wel wat flarden van de open wereld getoond. Als de manier van rondvliegen en rondrennen in die wereld net zo gaaf is als het lijkt, dan zit het geloof ik wel snor.

Maar wacht, Ubisoft was duidelijk nog niet tevreden. Acteur Joseph-Gordon Levitt kwam het podium op om te vertellen over Hit Record. Zijn bedrijf gaat namelijk met Ubisoft samenwerken om community created content naar Beyond Good and Evil 2 te brengen, maar dan op een heel nieuw niveau. Allerlei soorten content (grafisch werk, muziek en schrijfwerk) kunnen allemaal ingezonden worden om misschien een plekje te krijgen in de nieuwe game. Het zijn natuurlijk allemaal nog steeds beloftes, maar wel interessante beloftes.

Tussen haakjes, vonden jullie het ook zo schattig toen de microfoon van een van de ontwikkelaars te lang bleef aanstaan? Het krijsen van WE NAILED IT is een van die momenten die zeldzaam zijn bij persconferenties die tot op de seconde gepland zijn.

De tweede korte film ging over Rainbow Six: Siege, namelijk over een documentaire die een aantal hardcore spelers van de game volgt. In het begin was ik ronduit beledigd dat zoiets op een E3-conferentie wordt getoond. Daarna, echter, herinnerde ik me dat Ubisoft een festival voor korte films aan het houden was, dus was het passend.

Vervolgens introduceerde ze een Evil Knievel lookalike die op een heavy metal soundtrack de zaal in kwam gereden. Behalve de cringy val op het podium vond ik het geslaagd. Het ging overigens over Trials Rising. Het ziet er weer vanouds leuk uit, natuurlijk vanwege de talloze manieren waarop je keihard op je smoelwerk kan gaan.

De derde korte film stond in het teken van The Division 2. Dat was naar mijn mening nog de meest interessante, vooral met de twist met het papieren vliegtuigje. Gelukkig werd er geen gameplay getoond, want die had ons bij Microsoft al genoeg verveeld. Het feit dat Ubisoft raids voor het spel aankondigde deed me ook niet veel.

Oké, ik denk dat ik de grap nu wel genoeg uitgemolken heb. Ik noem deze presentatie een festival voor korte films omdat het vooral uit trailers bestond. Al een aantal jaren kiezen uitgevers voor trailers in plaats van gameplay. Dit doen ze waarschijnlijk omdat dat veiliger is en trailers moeilijker te bekritiseren zijn. Bij Ubisoft was het wel overduidelijk aanwezig dit jaar, hopelijk zijn ze hiermee geen trendsetters.

Tom Clancy's The Division 2, Ubisoft, E3 2018

Wat mij betreft pikte ze het weer aardig op met Skull & Bones. Ik, zoals iedereen op deze wereld met werkende ogen, vergeleek dit spel met de schipsmissies uit Assassin’s Creed IV: Black Flag. Daar een complete game omheen maken is absoluut geen slecht idee.

Waren jullie die Transference VR-game ook al vergeten? Ik wel in ieder geval. Acteur Elijah Wood kwam op om meer van dit project te laten zien. Ik vind het lijken op een VR-Walking Simulator met wat horrorelementen. Dergelijke VR-games zijn duidelijk nog in een vroeg stadium. Vaak zijn het meer demo experiences dan volledige games. Hoewel er geen enkele reden is om aan te nemen dat Transference anders is, blijf ik toch hoop houden. Escape a corrupted mind werd trouwens als tagline gebruikt. Heeft Ubisoft daarmee de laatste twist in het verhaal verklapt? Waarin het blijkt dat je eigenlijk de hele tijd in een hersensimulatie gespeeld hebt?

Toen vorig jaar Starlink: Battle of Atlas werd aangekondigd, voelde ik al dat Ubisoft geld ermee zou gaan printen. Zeker nu Skylanders niet langer loopt staat de markt volledig open voor Ubisoft om de toys to life rage voort te zetten. De plotselinge onthulling van Starfox als personage kan ik dan ook niet anders dan briljant noemen. De blijde samenwerking tussen Ubisoft en Nintendo sinds Mario + Rabbids wordt schijnbaar voortgezet.

‘Jongens! For Honor bestaat nog! Weten jullie nog?’ Dat was het gevoel dat ik kreeg bij de volgende presentatie. Toch kondigde Ubisoft For Honor: Marching Fire aan. Ik vond het er goed uit zien, vooral omdat het om siege gameplay zou gaan. Bij tactische historische games, zoals Rome: Total War, is dit altijd mijn favoriete gedeelte. Mijn interesse is gewekt Ubisoft, toon me meer.

De grote eindknaller bleek Assassin’s Creed: Odyssey te zijn. Jullie zijn het misschien niet van me gewend, maar ik ben ontzettend hyped. Daar zijn twee redenen voor. Ten eerste is de Griekse oudheid een setting die ik al heel lang in een AC-game wil zien. Ten tweede brachten de beelden fijne herinneringen naar voren aan Assassin’s Creed 2. Italië was daar net zo goed een personage in de game, wat ik nu ook voel bij Griekenland in dit deel.

Het feit dat je nu het geslacht van je personage kan kiezen is wel heel transparant, Ubisoft. Jullie hadden een paar jaar geleden natuurlijk gezeur daarover. Er zouden in AC-games namelijk te weinig vrouwen zitten. Hopen jullie met Assassin’s Creed: Odyssey een nieuwe genderoorlog te voorkomen?

Assassin's Creed Odyssey

En toen blies de uitgever de aftocht. Hoewel ik veel grapjes heb gemaakt over hun overdaad aan trailers, was het absoluut geen onaardige presentatie. De aankondiging van een nieuwe Splinter Cell-game had me misschien wel iets enthousiaster gemaakt. Maar ach, ik moet toch iets hebben om naar uit te kijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.