Column

Column-Nation: Toekomstmuziek

Red Dead Redemption 2

Releases van open wereld games nemen een grote vlucht. Hoe is dat succesverhaal te verklaren?
Bestaat er űberhaupt een wonderformule voor open wereld games? Persoonlijk denk ik van wel. Alle voorwaarden voor een succesvolle open wereld game lijken nu op zijn plek te vallen. Een combinatie van factoren is daar debet aan en versterken elkaar.

De belangrijkste factor is dat de makers van games , spellen ontwikkelen die aansluiten bij de behoefte van de klant. Wat wil de gamer? Studio’s hebben op dat gebied een grote vooruitgang geboekt. Het verbeteren van open wereld games is een proces dat al een aantal jaren geleden werd ingezet. Wat is een verbetering en hoe meten we dat? Want meten is weten heb ik vroeger geleerd.

Trendsetters op dat gebied zijn o.a. de ontwikkelaars Rockstar games en Ubisoft met het optimaliseren van de Grand Theft auto reeks en de Assassins Creed sequels. De grafische kwaliteit is met mega sprongen vooruit gegaan. Waar dan ook de ontwikkelaars handig op in springen door bijvoorbeeld het introduceren van een fotomodus. Met de verbeteringen van de grafische kwaliteit neemt daarbij het levensecht zijn van de personages en de omgeving toe. Je waant je als “round character” in de tijd waarin het verhaal zich afspeelt.

Dit geeft mij als gamer het gevoel dat ik in een teletijdmachine ben gestapt waar professor Barabas uit Suske en Wiske jaloers op zou zijn. De plattegronden zijn synchroon aan wat er technisch mogelijk is ook steeds groter aan ‘t worden. Het verhaal wordt steeds uitgebreider. Missies worden ingewikkelder en het lineaire karakter van het spel is zo langzaam aan het verdwijnen. De verbreding van de keuzevrijheden voor de gamer worden het paradepaardje voor de ontwikkelaars. Geleidelijk aan wordt de gamer de spil waar het om draait . Wat wil de gamer dat de makers van games hen bieden?

De ontwikkelaars van games hebben geleerd om te luisteren naar hun eigen achterban. Vergroten door vernieuwingen hun eigen afzetmarkt. Creëren zo nieuwe openingen en verse klanten. Dit is ook wel nodig omdat de concurrentie steeds moordender wordt. Niet alleen moeten de makers van games concurreren met spelers uit dezelfde branche. Ook hebben ze een geduchte opponent aan streamingsdiensten als Netflix, t.v.-zenders als Fox Sports en andere vormen van vermaak. Met als gevolg dat de gamer anno 2018 steeds kritischer aan ‘t worden is.

De moderne gamer neemt zaken niet zo maar meer voor lief. Een factor die ook van belang is dat het spel enigszins waarheidsgetrouw moet zijn. Dit betekent niet dat de gamer een verhaal gepresenteerd wil krijgen waarin alles klopt. Echter ‘t moet geen onzin zijn wat de gamer krijgt voorgeschoteld. Geschiedkundig moeten er dwarsverbanden zijn die stroken met de historie van de personages en de omgeving. Bijkomend voordeel is dat deze locaties die in games een rol spelen, een nieuwe aantrekkingskracht krijgen op mensen. Wat weer een boost kan geven aan de toename van het toerisme in ‘t desbetreffende land of streek.

Ik stel me me voor dat door het succes van spellen als Assasins Creed Origins en Assassins Creed Odyssey het toerisme in Egypte en in Griekenland weer floreert. Landen waarvan het toerisme de laatste jaren flink in het slop zat door allerlei negatieve tendensen. Zo kunnen de verschillende soorten ontspanning van elkaar profiteren. Er ontstaat een sneeuwbaleffect en de bal is bij mijn weten nog lang niet uitgerold.

Cijfers liegen niet. Rockstar realiseerde binnen een weekend tijd een omzet van 725 miljoen dollar met de game Red Dead Redemption 2. De op één na hoogste omzet ooit die er binnen zo’n korte tijd werd gerealiseerd in de entertainment-industrie. .
Het onlangs verschenen Westernspel wordt tot in detail geoptimaliseerd. De ontwikkelaar wil je het gevoel geven dat jij als speler diegene bent die de teugels in handen heeft. Jij bent diegene die in de huid kruipt van het personage Arthur Morgan en tijdens het spelen de mogelijkheid krijgt om ‘t verhaal een eigen smoel te geven.

Speel ik de “bad guy” en haal ik de slechterik in mij naar boven of volg ik juist mijn gevoel en speel ik het spel met de intentie om mensen te helpen. Als ik voor me zelf spreek de ene keer voelt het goed aan om je medemens te helpen. Aan de andere kant geeft het ook een kick om toch datgene te doen wat tegen je natuurlijke gevoel in gaat. Zonder te spoileren. Deze keuze heeft uiteraard gevolgen voor de rest van het spel. Ook hoef je als ontwikkelaar van succesgames niet compleet vernieuwend te zijn.

Je hoeft als producent het wiel niet op nieuw uit te vinden, oppoetsen volstaat. De makers van Red Dead Redemption 2 hebben bijvoorbeeld heel goed gekeken naar het spel Zelda. Ze hebben het menu wat je kunt eten om je eigen uithoudingsvermogen en/of gezondheid te verbeteren goed afgekeken. Ook dien je je trouwe viervoeter niet te vergeten. Een band opbouwen met jouw “Jolly Jumper” is van essentieel belang. Stop haar zo nu en dan een suikerklontje of een winterwortel toe en je hebt een vriend voor het leven.

Mijn conclusie na een paar uur te hebben gespeeld. We gaan als gamer mooie wintermaanden tegemoet. Rockstar en Ubisoft maken met hun games in de tijd een stapje terug. Maar in spelplezier wat mij betreft een flinke stap vooruit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.