Column

Column-Nation: Square Enix maakt een slechte start op de E3

Square Enix E3

Het lijkt wel of de E3 van dit jaar meer persconferenties had dan ooit tevoren. Square Enix is de volgende uitgever die besloten heeft om een persconferentie op zichzelf te richten. Met een online presentatie van een klein half uur hoopte ik dat we een korte en strak geregisseerde show zouden krijgen. Voldeed deze presentatie vervolgens aan mijn onlogisch hoge eisen? Lees vooral verder.

Toen ze opende met Shadow of the Tomb Raider hoopte ik eigenlijk slechts op één ding: gameplay. Toen we een korte trailer, concept art en een developer interview kregen, zakte de moed mij een beetje in de schoenen. Maar gelukkig zat ik er naast, want snel daarna kregen we wat stealth gameplay te zien. Op behendige wijze klom en klauterde Lara Croft door bomen heen om een groep nietsvermoedende vijanden te belagen. Het geheel deed mij denken aan de Batman Arkham-reeks, waarbij je je vijanden verwart en angst aanjaagt. De editing aan het einde van de gameplay was een beetje maf, maar alsnog is mijn enthousiasme voor de game iets gestegen.

Oh, even tussen haakjes: hoorde jullie ook dat die developer zei: You’ll see how Lara becomes the tomb raider she’s destined to be. Wat?! Na drie games kunnen we haar nog steeds niet een tomb raider noemen? Dit is misschien wel de langste origin die ik ooit gezien heb in een videogame. Hoeveel games gaan we krijgen voordat we haar dan wel een echte tomb raider kunnen noemen?

Niet heel verrassend was het vertonen van een Final Fantasy-game. Ik moet zeggen dat ik al jaren het overzicht kwijt ben op deze franchise. In dit geval lijkt het erop dat een online versie hiervan een belangrijke patch gaat krijgen. Wat mij betreft niet heel boeiend, maar gelukkig verscheen daarna de crossover tussen Final Fantasy XIV Online en Monster Hunter World. Dat moet haast wel een gave combinatie gaan worden.

The Awesome Adventures of Captain Spirit was al onthuld bij Microsoft’s persconferentie. Toentertijd kon het me weinig interesseren, buiten het feit dat het spel gratis was. Maar het developer interview dat we bij deze presentatie zagen heeft me toch omgehaald. Ik vind het gaaf om te zien dat Dontnod Entertainment Life is Strange ziet als een grotere wereld met meer mogelijke personages en locaties. Dat geeft naar mijn idee zoveel verschillende mogelijkheden voor sterke verhalen en games. De charmante beelden uit Captain Spirit die volgde maakte het voor mij ook helemaal af.

The Awesome Adventures of Captain Spirit

Wat volgde waren een aantal erg generiek uitziende trailers voor JRPG’s. Slechts twee van hen zijn in mijn geheugen blijven hangen. Een daarvan was een trailer voor Dragon Quest XI, dat ook alleen maar omdat er iets mis ging met de soundtrack. Op de achtergrond hoorde je er namelijk iemand er doorheen praten, geen idee waarom. De tweede memorabele trailer was die van Babylon’s Fall. Het weinige dat we zagen deed me denken aan Dark Souls. Het Platinum Games logo aan het einde was hetgeen wat vooral mijn interesse wekte.

Van Just Cause 4 had ik graag een flink stuk gameplay gezien. Het is immers niet zo dat Square Enix er geen tijd voor kon vrijmaken in hun korte presentatie. Ik moet zeggen dat de toevoeging van extreme weather in dit vierde deel me vermakelijk lijkt. Square Enix en ontwikkelaar Avalanche Studios begrijpen natuurlijk dondersgoed dat het in die franchise gaaf is om dingen aan gort te knallen. Daarom leggen ze daar in dit nieuwe deel nog meer de nadruk op, wat mij betreft prima.

Just Cause 4

De tease voor The Quiet Man was erg effectief. Het toonde een wereld en gaf hints naar het concept waar de game om draait. Verstandig was het dan ook om ons niks meer dan dat te laten zien, slechts een tipje van de sluier. Ik weet wel dat ik reikhalzend uitkijk naar meer informatie over dit project.

Tot mijn verbazing bleek Kingdom Hearts 3 de grote eindknaller van de presentatie te zijn. Het werd ook duidelijk dat die game eigenlijk zijn kruit al verschoten had bij Microsoft’s presentatie. Ontzettend veel nieuws werd er niet getoond. Sowieso is het een probleem dat veel van Square’s aankondigingen al eerder gedaan waren, waardoor de impact van hun eigen presentatie niet geweldig was.

kingdom hearts 3

Mijn eerdere verbazing kwam omdat ik The Avengers Project als eindpresentatie had verwacht. Maar het spel is compleet afwezig gebleven bij de presentatie. Ikzelf en (aan de comments te zien) velen anderen vonden dat jammer. Is dit weer zo’n game die veel te vroeg aangekondigd is? Dat is immers wel een strategie die Square iets te vaak toepast.

Een laatste gedachte voordat ik dit verhaaltje uitblaas: gaan we naar een toekomst toe waarbij iedere uitgever een persconferentie moet houden van een paar minuten lang? Het is als een klein kind dat ik wil ook roept als hij zijn vrienden iets gaafs ziet doen. In dit geval zijn de stoere kinderen de grote uitgevers die wel gemakkelijk een uur aan content kunnen vullen. Square Enix had duidelijk niet genoeg (nieuw) materiaal om ook maar een half uur te kunnen presenteren. Ondanks een paar gave trailers, hadden ze het wat mij betreft aan andere uitgevers over kunnen laten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.