Column

Column-Nation: Plaats nooit een pre-order

Anthem

Het is zo aantrekkelijk om mee te gaan in de hype en een game op de eerste beschikbare dag te spelen. Wat heb je daar eigenlijk aan? Juist dan heb je meer bugs en betaal je de volle mep.

Test groep

De day-one patches en die de dagen erna volgen zijn de laatste tijd te vaak even groot, of zelfs groter, dan de game zelf. Alleen al daaraan is te zien dat de game dus eigenlijk nog niet helemaal af was toen die uitgebracht werd. Dat is op zichzelf helemaal niet zo erg, maar we krijgen steeds meer voorbeelden van launches die net zo goed de titel ‘early access’ of ‘beta’ hadden kunnen hebben. Die eerste groep spelers zijn in alle gevallen de testers, die er ook nog eens meer voor betalen dan dat degene met een beetje geduld dat doet. De geduldige onder ons krijgen daar ook nog eens als beloning een game voor die zowel goedkoper is, als helemaal af. Het nadeel eraan is wel dat het lastig is om spoilers te vermijden en je niet op het moment van release mee kan praten.

Laten we als voorbeeld het met kritiek overladen Anthem er eens bij pakken. Het concept van de game is tof, in een soort Iron Man pak in een open wereld met vrienden allemaal slechteriken neerschieten in een hartstikke mooie wereld. Kan niet misgaan, zou je denken. Toch is daar een hoop misgegaan en hebben degene die het meest hebben betaald ook het meest geleden. Je kon tot maximaal een week eerder met de game beginnen als je de speciale editie kocht, en daarbij ook nog een abonnement op EA Origins afsloot. Dan was je een van de eerste die de nieuwe wereld mocht ontdekken, en de eerste die tegen alle bugs aan zou lopen. De hele groep die eerder mocht beginnen heeft bijzonder veel last van de problemen gehad, aangezien de day-one patch pas op dag 1 kwam. Die week dat je eerder kon spelen was dus in de wereld die niet overal even goed werkte. Daar sta je dan met je super special deluxe edition, mag je alsnog wachten op de rest. Dat is dus de dank die de échte fans van de game krijgen.

Death Stranding

Hype

We plaatsen allemaal nog steeds massaal pre-orders, en dan vooral bij online multiplayers. Het blijft gewoon tof om samen met een paar medegamers een heel weekend lang alle nieuwe dingen in een verse game te ontdekken. Ook wil je niet achterblijven om later op de hulp van diezelfde medegamers te moeten vertrouwen om de raid of een andere end-game uitdaging te halen. De hype die rond nieuwe games zit is gewoon erg goed geplaatst en daar zijn we bijna allemaal gevoelig voor. Dat is vooral te danken aan een sterke marketing campagne waar we met z’n allen van smullen en niet kunnen wachten tot we meer te weten of te zien krijgen. Het is ook alleen maar zo in games, er is geen enkele andere sector waar de consument zodanig enthousiast wordt van een reclamefilmpje.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen, wie wacht wordt beloond. Met een betere game, genoeg walkthroughs en andere hulp online, een lagere aankoopprijs en vaak direct toegang tot DLC. Dit is allemaal te danken aan de grote groep gamers die wel de game op de eerste dag in huis heeft gehaald en vervolgens de ontwikkelaars heeft laten weten wat er allemaal aan scheelt. Voor je volgende aankoop; lees eerst een paar reviews, als die allemaal laaiend enthousiast zijn, dan kan je rustig in de eerste week instappen. In ieder ander geval; wacht lekker totdat de game in de aanbieding is. Wij spelen ‘m wel op de eerste dag en schrijven er een review over zodat jij kan bijhouden welke games je in de gaten moet houden. Dit gezegd hebbende, ik ga maar eens een pre-order plaatsen voor Death Stranding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.