Column

Column-nation: Oké Konami, jij wint

Oké Konami, jij wint. Ik wilde geen column schrijven over jullie blunders de afgelopen weken. Het is niet zo dat ik jullie negeerde, maar ik hoopte gewoon dat de negatieve publiciteit zou ophouden. Dan zou ik mezelf niet gedwongen voelen om vervelend doch rechtvaardig commentaar over jullie te geven in mijn schrijfwerk. Maar nu hebben jullie gewoon teveel fout gedaan naar mijn mening. De maat is vol en de koek is op. Jullie hebben de situatie met Hideo Kojima slecht aangepakt en nu zijn jullie zelfs Silent Hills aan het verwijderen uit de geschiedenisboeken. Ik wilde dit niet doen, maar ik voel me nu gedwongen.

De eerste alarmbellen gingen bij mij af toen berichten naar buiten kwamen dat Kojima de uitgever misschien ging verlaten. Dit was voor mij in het begin verder geen schokkend nieuws. In de afgelopen jaren zijn er talloze bekende ontwikkelaars weggelopen van bedrijven waar ze een goede samenwerking mee hadden gehad. Ik moet hierbij bijvoorbeeld denken aan Peter Molyneux. De dagen erop deed Konami heel geheimzinnig over de situatie. Niemand binnen het bedrijf wilde bevestigen of ontkennen of Kojima nou nog werkzaam was daar. Ook hier gaf ik Konami het voordeel van de twijfel. Wankelende relaties tussen werknemers en werkgevers zijn nooit prettig, al helemaal niet als andere mensen zich met die zaken gaan bemoeien.

Kojima Konami

Toen werd de eerste rake klap uitgedeeld aan de community der gamers: Konami annuleerde Silent Hills. Een prachtig uitziend project werd stopgezet. Hideo Kojima, Guillermo Del Toro en Norman Reedus konden allemaal naar huis en wij zullen nooit zien wat hun samenwerking zou voortbrengen. Mijn enthousiasme voor dat project kon bijna niet groter worden. Ik snakte al naar de monsters die Del Toro zou ontwerpen en de vreemde toon die Kojima in het verhaal zou kunnen introduceren. Over Reedus was ik trouwens een stuk minder enthousiast. Zijn betrokkenheid leek mij een geval van pure stunt-casting. De acteur is nu heel populair met zijn rol als Daryl Dixon in The Walking Dead en Konami wilde daar de vruchten van plukken. Het hielp ook niet dat ze hem ook bijna onveranderd in de teaser hadden gezet.

Hoe dan ook, dat was het moment waarbij de eerste spreekwoordelijke tranen bij mij begonnen te vloeien. Naast Metal Gear is Silent Hill waarschijnlijk nog de franchise die Konami op de kaart houdt. Ik kan me goed voorstellen dat Kojima niks meer met Konami’s projecten te maken wilt hebben. Was dit echter ook de reden om Del Toro en Reedus los te laten? Het is zeker een verlies, maar had het project echt niet door kunnen gaan zonder hem? Het is mogelijk dat Del Toro en Reedus zelf gewoon niet door wilden gaan na zijn vertrek. Je kan wel merken dat ik zelfs tot op dit moment Konami nog het voordeel van de twijfel bleef geven.

Silent Hills Norman Reedus 2

En toch kwamen ze met iets waar ik ze niet mee kon vergeven. Dit was hun aanpak van P.T. oftewel The Playable Teaser. Zoals veel van jullie waarschijnlijk weten was dit de korte game die gebruikt werd om Silent Hills te promoten. Het had qua gameplay niks te maken met de aankomende horrorgame, aldus Konami. Toch was het een goed voorproefje van de ideeën en de sfeer die het nieuwe spel voort zou gaan brengen. Ik kan de toekomst niet altijd goed voorspellen, maar ik weet vrij zeker dat die game een hit voor de uitgever zou zijn geweest.

Maar Konami lijkt nu elk bestaan van P.T. uit te willen wissen. Niet alleen hebben ze de game uit de Playstation Store verwijderd, ook kunnen mensen de game niet opnieuw downloaden als deze eerder al op de hun PS4 stond. Ze willen duidelijk de herinnering aan de minigame met harde hand uit de geschiedenisboeken verwijderen. Het is denk ik slechts een kwestie van tijd voordat de uitgever Youtubevideo’s met gameplay van P.T. gaat aanvallen met copyright-claims. Op die manier kunnen ze ook zo de game weghalen uit onze herinneringen. De volgende stap is waarschijnlijk dat ze ninja’s gaan inhuren om iedereen om te leggen die ooit P.T.’s naam probeert uit te spreken.

P.T.

Ik vraag me af of dit allemaal wel nodig is. Moet P.T. nu per se helemaal verdwijnen? Is het zo veel gevraagd om die kleine game te laten bestaan? Het zou een prachtig aandenken kunnen zijn voor Silent Hill-fans en een pleister op de zere wond voor de mensen die zo enthousiast waren. Ik bedenk me ook net dat we nooit zullen weten wat die S aan het einde van de titel nou bleek voor te stellen. Maar laat ik deze column op een wat positievere manier afsluiten. Ik hoop namelijk echt dat Konami er bovenop komt. Het bedrijf heeft de laatste jaren misschien wat slechte beslissingen gemaakt, maar niemand is ooit echt hopeloos verloren. Hopelijk zullen ze over een tijdje terugkeren met geweldige games en uitstekende zakelijke praktijken. En zo niet, dan kunnen we ze altijd nog uitlachen om de domme dingen die ze zullen blijven doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.