Column 3

Column-Nation: No Man’s High

De laatste paar weken hebben we het veel over geld gehad bij Column-Nation. Dit kwam vooral omdat er (hoge) prijzen binnen de industrie werden aangekondigd waar niet iedereen blij mee was. Dit geldt ook weer voor deze week aangezien de prijs aangekondigd is voor de lang verwachte game No Man’s Sky. Veel mensen waren verbaasd toen deze game voor zestig euro te koop kwam te staan. Het kan zijn dat dit een vreemde column gaat worden (of in ieder geval vreemder dan normaal) want eerst ga ik iemands recht op een keuze verdedigen om vervolgens die keuze te bekritiseren.

Een negatieve reactie op zo’n hoge prijs kan ik me natuurlijk wel voorstellen. Ik blijf immers een Nederlander en die worden niet voor niets als zuinig gezien. Zestig euro blijft toch wel een flinke smak geld en veel van ons hadden waarschijnlijk een minder hoge prijs verwacht. Wat ik wel vreemd vond waren de andere reacties van sommige gamers. Er werd namelijk geroepen dat een game als No Man’s Sky geen zestig euro zou mogen kosten.

No Man's Sky E3

Mijn reactie daarop was: ‘hoezo niet?’ Het is opvallend hoeveel gamers zestig euro alleen maar associëren met triple A-games. Sommige artikelen over dit onderwerp droegen zelfs de titel: ‘No Man’s Sky, een indiegame met een triple-A prijs.’ Waarom zou een indiegame geen zestig euro mogen vragen? Het is echt niet zo dat alleen games van grote uitgevers zulke bedragen mogen vragen. Sterker nog, ik vind dat No Man’s Sky die zestig euro sneller zou mogen verdienen dan de meeste triple-A games die uitgegeven worden.

De vorige column ging nog over Street Fighter V en hoe dat eigenlijk een early acces-games was. Die game kostte ook zestig euro en niemand keek daar raar van op. Je kan daarom goed merken hoe snel gamers gewend raken aan bepaalde dingen. Volgens hen horen triple-A games zestig euro te mogen kosten en moeten kleinere games van kleinere ontwikkelstudio’s het maar voor minder doen. Teleurstelling voor een hoge prijs is één ding, maar kwaad zijn omdat het geen grote studio zou zijn is gewoon onlogisch. Ik vind dat ontwikkelaar Hello Games het volste rechts heeft om zestig euro voor een game te mogen vragen.

No Man's Sky

Hoewel ik alle informatie en beelden rond de game nog steeds onduidelijk vind, is het wel merkbaar dat het een groot spel wordt qua schaal. Met groot bedoel ik dan vooral de omvang van de gameplay, wereld en mogelijkheden die de speler zal krijgen. Ik ben nog steeds heel sceptisch over de belachelijk grote wereld die de ontwikkelaars beloven (zoiets moet toch snel last krijgen van herhaling), maar daar kunnen we pas bij de release over oordelen. Of de game daadwerkelijk zestig piek waard is kan ik je simpelweg niet vertellen.

Desondanks zal No Man’s Sky waarschijnlijk een grote hoeveelheid uur aan speelplezier geven. Zelfs al is het maar een fractie van wat de ontwikkelstudio ons belooft, dan is het nog aanzienlijk hoog. Als je kijkt naar de gemiddelde triple-A game met een singleplayer van zes uur, dan vind ik juist dat die games een lagere prijs zouden moeten vragen.

Dan draai ik mijn perspectief even van de gamers naar de uitgevers. Hello Games heeft zoals ik eerder beschreven heb het recht om zestig euro te vragen, maar het kan een hele slechte zet zijn geweest om dit te doen. De hype achter No Man’s Sky is misschien wel de meest aparte die ik ooit heb gezien. Daarmee bedoel ik dat de hype achter de game alleen maar minder en minder is geworden terwijl de tijd verstreek. Anderhalf jaar geleden waren veel gamers nog aan het kwijlen en de E3-vertoning ervan maakte de hype alleen maar groter.

No Man's Sky 2

Maar nu dat de game nog maar een paar maanden van ons vandaan is zie ik nog maar weinig van dat oude enthousiasme, hoe kan dat? Misschien komt het door het feit dat Hello Games en Sony ons heel weinig details en informatie geven. Iedere hardcore gamer kan wel een ruwe inschatting maken van de features van de game, maar toch vind ik veel dingen rondom het spel vaag. Dat is onhandig aangezien er meer games als No Man’s Sky beschikbaar zijn. Een exploratiegame met grote omgevingen die soms willekeurig gerenderd worden is niet bepaald zeldzaam.

Dus de vage hype en concurrentie zijn allemaal slecht voor het succes van No Man’s Sky. Gooi daar die hoge prijs bij waar veel mensen boos om zijn en je hebt kans dat Hello Games haar eigen ruiten aan het ingooien is. Geloof me, uiteindelijk hoop ik dat No Man’s Sky geweldig is en dat alle beloftes waargemaakt kunnen worden, ondanks mijn sceptische gedachten. Maar de dingen die ik nu zie en hoor geven mij dat gevoel niet.

3 Comments

  • Avatar
    Reply
    Florus
    15, 03, 2016 1:30 pm

    De prijs is wat de “gek” er voor geeft. Sommige vinden 60 euro te veel en sommige vinden het te weinig. Dit heeft niets te maken of het om een tripple-A of een indie game gaat. Laatst uitgekomen Factorio koste mij in de Alpha 15 euro en nu zo ik er zo 25 voor neerleggen. Maar ik zou geen cent neerleggen voor CS:GO ik vind het geld niet waard(ik vind het nog vervuiling voor mij prullenbak).

    • Avatar
      Reply
      Niek
      20, 03, 2016 10:15 am

      Precies! Een prijs zou absoluut niet gebonden moeten zijn aan het soort bedrijf waar de game vandaan komt.

  • Avatar
    Reply
    Ruud zn
    14, 03, 2016 3:00 am

    Vind het een prima prijsje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.