Column Nieuws

Column-Nation: Nintendo’s ‘multiplayer’ games

Column, Multiplayer, Nintendo, Nintendo Switch, Astral Chain

De Nintendo Switch is goed op dreef. Record na record wordt verbroken door de hybride console. Naast alle lof over de draagbaarheid en de hoeveelheid sterke first-party titels is het met name de multiplayer mogelijkheden die een groot publiek blijkt aan te spreken.

Hoe leuk is het om altijd en overal twee controllers bij je te hebben? Daarnaast beschikt Nintendo ondertussen over een grote keuze uit multiplayer games, toch? In deze column wil ik hier wat dieper op ingaan. Met name over het gemak waarmee Nintendo (en andere studio’s) de laatste tijd hun games bestempelen als ‘multiplayer’ game.

Hoe zat het ook alweer

De Nintendo Switch is een succes te noemen en maakt een hoop goed wat betreft die vorige console; De Wii+? Ik ben even de naam kwijt. Maar even zonder dollen, de WiiU houdt toch een speciaal plekje in mijn hart. Het idee van de WiiU was namelijk veelbelovend, een tablet die ook meegenomen kon worden. Eigenlijk de voorloper van de Switch. Daar houdt het voor veel onwetenden ook op. Echter had de WiiU ook iets unieks, namelijk het gebruik van de tablet. Sommige games zoals Rayman Legends of ZombiU maakte daar op een toffe manier gebruik van. Het soort gameplay die niet meer wordt gebruikt op de Switch. De WiiU Gamepad werd namelijk als verlengstuk gebruikt voor de gameplaybeelden op de televisie.

De (te) snelle overgang naar de Switch

Ondanks het originele concept wilde de verkoop van de WiiU maar niet vlotten. Wat de oorzaken zijn geweest, zullen de meningen over verschillen. Persoonlijk denk ik dat de verwarrende naam en de slechte marketing een grote rol hebben gespeeld. Aan de hoeveelheid goede games lag het in ieder geval niet. Vraag jij je als Nintendo Switch bezitter wel eens af waar deel 1 is van bijvoorbeeld Splatoon en de aankomende Super Mario Maker 2? De WiiU was op multiplayer gebied echt een beest en veel games die we op de Switch spelen, zijn ‘getest’ op die vergeten console. Natuurlijk is de Nintendo Switch beter in veel opzichten ten opzichte van diens voorganger. Alles is vloeiender, de opstarttijd van games is stukken sneller en wat betreft de marketing is Nintendo 365 graden gedraaid. Toch is de launch van de Switch wat te gehaast geweest, waardoor ontwikkelaars plots voor een nieuwe console moesten ontwikkelen.

De multiplayer gebreken

Voorop gesteld is de Nintendo Switch in mijn ogen de beste console wat betreft offline multiplayer. Super Smash Bros Ultimate, Mario Kart 8 Deluxe en Super Mario Party zijn hier enkele voorbeelden van. Ik doel ook niet op dit soort multiplayer, want daar is niets op aan te merken. Het gaat mij om de games waarin een extra speler mee kan doen aan bijvoorbeeld het singleplayer avontuur.

Laat ik als recentste voorbeeld Yoshi’s Crafted World nemen. In deze game draait het om de singleplayer. De werelden zijn ontwikkeld met de gedachte dat één speler deze levels doorloopt. De gameplay en moeilijkheidsgraad zijn hier ook op aangepast. Met de toevoeging van een buddy probeert Nintendo in elke game multiplayer te proppen, ook in games waar dit niet echt een toegevoegde waarde heeft. Denk naast Yoshi, maar aan Donkey Kong Tropical Freeze en Pokémon Let’s Go. De gameplay blijft namelijk vrijwel hetzelfde, waarbij de buddy niet echt interessante dingen kan doen. Toch laat Nintendo progressie zien met Yoshi’s Crafted World en voegt meer samenwerking toe in levels. Naast het gameplay aspect daalt de moeilijkheidsgraad over het algemeen ook een stuk, omdat hetzelfde level nu door twee spelers doorlopen wordt.

Het lijkt alsof de ontwikkelaars de WiiU nog in hun achterhoofd hadden bij het toevoegen van het buddy onderdeel. Op de WiiU was dit soort gameplay namelijk een stuk interessanter dankzij de WiiU Gamepad. In ZombiU kon de ene speler bijvoorbeeld de vijanden in de gaten houden op de kaart en de camera’s, terwijl de andere speler op jacht ging. In Rayman Legends kon de speler met de tablet bepaalde obstakels vernietigen, zodat de andere speler sneller kon doorlopen. Een paar voorbeelden om het nut van een buddy aan te duiden. Jammer genoeg lijkt dit concept op de Nintendo Switch niet te slagen.

Er is hoop!

Het toevoegen van een buddy in singleplayer games heeft in mijn ogen weinig toegevoegde waarde. Wellicht is het leuk als optie om een klein broertje of zusje mee te laten doen. Echter doet het de gameplay en de moeilijkheidsgraad niet ten goede in de vaak toch al ‘makkelijke’ games. Toch lijkt het erop alsof Nintendo luistert naar gamers zoals ik. Astral Chain ziet er namelijk uit als de eerste veelbelovende ‘dualplayer’ game. De trailer laat gameplaybeelden zien waarin nauw samengewerkt moet worden tussen twee spelers. Ik ben in ieder geval erg enthousiast over Astral Chain die hopelijk een volwaardige rol in petto heeft voor mijn buddy.

Ga met mij in discussie over dit onderwerp, ik ben namelijk erg benieuwd naar jullie mening over buddy multiplayer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.