Column 1

Column-Nation: Ik ben bang voor The Evil Within

Ik ben bang voor The Evil Within, maar niet op de manier waarop je zou denken. Ik ben namelijk niet bang voor de game zelf, ik geloof namelijk dat een horrorgame pas echt effectief is als je alleen en ongestoord van de ervaring kan proeven. Dit is denk ik een van de redenen dat de previews van de game nogal wisselend ontvangen zijn. Het is ontzettend moeilijk om als ontwikkelaar een effectieve preview te geven van een horrorgame. Vaak als je een preview krijgt, zit je in een klein kamertje met een iets te grote groep mensen die op hun kladblokken of iPads aantekeningen aan het maken zijn. Niet bepaald de juiste omgeving voor een duistere game die op een psychologische wijze op de speler probeert in te beuken.

Ik ben bang voor de vraag of The Evil Within wel een echte triple-A survival-horrorgame kan zijn in dit huidige klimaat. Je moet toegeven dat uitgever Bethesda Softworks lef heeft om een grote game als deze in het horrorgenre te maken. Echt goede horrorgames zijn tegenwoordig namelijk veel meer te vinden bij indiegames. Ik heb al vaker geschreven dat survival-horror als genre absoluut niet dood is. Games als Amnesia, Slender en Outlast tonen dat er miljoenen horrorfans zijn die snakken naar nieuwe content. Op Konami met Silent Hill misschien na, zijn er geen grote uitgevers die -vooral nieuwe games- durven te ontwikkelen in het horrorgenre.

The Evil Within

Aantrekkelijk slachtoffer

Ik ben bang dat The Evil Within hetzelfde lot zal overkomen als Dead Space 3 en Resident Evil 6. Games die ooit begonnen als horror of survival-horrorgames en daarna veel teveel zijn gaan flirten met het actiegenre. De kans is heel groot dat ontwikkelaar Tango Gameworks zijn best doet om een uitstekende survival-horrorgame te maken, de vraag is echter of Bethesda Softworks die gok durft te wagen. Games ontwikkelen kost tegenwoordig miljoenen en die moeten dan ook ruimschoots terugverdiend worden. Dit is vaak de reden dat horrorfranchises in latere delen steeds verder van hun roots afgaan.

Ze willen namelijk dat de games aantrekkelijk worden voor een grotere groep mensen zodat hun budgetten kunnen worden terugverdiend. Resident Evil 6 was hier een groot slachtoffer van, Capcom probeerde zoveel mogelijk verschillende elementen in de game te verwerken, zodat zoveel mogelijk mensen de game zouden gaan kopen. Het resultaat was echter dat de game zelf heel erg inconsistent aanvoelde en ironische genoeg na miljoenen verkopen nog steeds als een financiële mislukking werd gezien door uitgever Capcom.

Resident evil 6

Trouw aan het genre

De eerste vraag is dus of de mensen achter The Evil Within, waaronder horrorgrootmeester Shinji Mikami, sterk  genoeg zijn om die verleiding te weerstaan en gewoon trouw te blijven aan het horrorgenre. Tot nu toe ziet de game er goed uit, maar ik zou niet verbaasd zijn als het hoofdpersonage op een gegeven moment een enorm machinegeweer tevoorschijn haalt en een beetje coverbased shooting gaat doen.

Stel nou dat de game uitkomt en het een geweldige survival-horrorgame is. Niet alleen was de ontwikkelaar trouw aan het genre, maar ook de fans zullen de game dan liefhebben. Mijn tweede vraag is dan of dit genoeg geld oplevert voor Bethesda om het project als een succes te zien. Games kunnen zeker als kunst gezien worden, maar uitgevers blijven bedrijven en bedrijven zullen altijd kijken naar het getal onder de streep op hun jaarlijkse financiële eindverslagen. Kan The Evil Within niet alleen trouw blijven aan het genre, maar daarmee ook haar bestaansrecht behouden?

Hoewel het alle kanten op zou kunnen gaan, is mijn antwoord op deze vraag: ‘ja’. Echt goede survival-horrorgames zijn heel erg winstgevend gebleken. Eerder genoemde echte horrorgames als Amnesia verkopen als warme broodjes en brengen de ontwikkelaars veel geld in het laatje. Het is naar mijn mening dan eigenlijk noodzakelijk voor Bethesda en Tango Gameworks om van The Evil Within een goede survival-horrorgame te maken.

The Evil Within box art

Uitgevers opgelet!

Het is hoe dan ook goed van Bethesda om een game als The Evil Within te willen uitgeven. Ik hoop dat andere uitgevers hun voorbeeld gaan volgen en dat het survival-horrorgenre weer terug zal keren naar het triple-A klimaat in de game-industrie. Op het moment zijn die er namelijk zeker niet. Het enige voorbeeld wat ik me nu kan bedenken is de game Until Dawn van Sony. Deze werd op de Gamescom aangekondigd als een survival-horrorgame voor de Playstation Move. Op het moment hebben we er niks meer van gehoord en vragen velen zich af of de game nog wel in ontwikkeling is.

Maar denk je het eens in: survival-horrorgames uitgegeven door Warner Bros., Namco Bandai of Ubisoft? Sign me up! Vandaar dat ik alle uitgevers wil vragen om hun geloof te herstellen in het survival-horrorgenre. Beste uitgevers, mochten jullie dit lezen, het horrorgenre is heel lucratief en kan jullie meer dan genoeg geld en positieve recensies opleveren. Graag gedaan!

1 Comment

  • Avatar
    Reply
    Boyd Willemsen
    13, 07, 2014 10:23 pm

    Bethesda weet als geen ander sfeer in spellen te brengen. Ik denk dat ze er geen actiespel ervan zullen maken. Misschien zal het teveel leunen naar het RPG-genre, maar persoonlijk denk ik dat het meer op Amnesia: The Dark Descent zal lijken dan op RE6.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.