Column

Column-Nation: Hoe een enkel armor Call of Duty veel kan gaan kosten

Soms is een kleine gebeurtenis binnen de game-industrie een prachtig voorbeeld van wat er ook mis mee kan zijn. Een daad van een ontwikkelaar of een specifiek gedeelte van de community, kan in één klap aangeven wat mensen bedoelen als ze de teleurgang van de gameswereld noemen. Ikzelf kan hier ook aan meedoen, ook al ben ik een groot liefhebber van games. Wat voor gebeurtenis bedoel ik? Het releasen van een exclusief armor in Call of Duty: Advanced Warfare. Ja, je leest het goed, één enkel armor.

Ontwikkelaar Sledgehammer Games heeft op 1 december 2014 een armor vrijgegeven voor de spelers van hun nieuwste CoD-game. Het gaat om een breed uitziend armor met een bijna middeleeuws thema, iets wat je niet gauw in die franchise zou zien. Ik heb uiteraard niks tegen het releasen van nieuwe content voor de spelers. Integendeel: dit levert soms de beste stukken gameplay op. Het probleem wat ik heb met deze daad is het feit dat dit armor alleen uitgegeven werd aan de top 100 spelers in de game. Waarom zeur ik over dit op het eerste gezicht kleine detail? Ik zal het jullie vertellen!

Call of Duty Advanced Warfare Grand Master armor

Veel mensen klagen over de Call of Duty-serie en diens schijnbare afwezigheid van innovatie, dit idee is nu echter even niet relevant. Ik vind het namelijk stuitend dat het woord innovatie zo’n positieve lading heeft gekregen binnen games. Wat ik wel zeker weet is dat de serie het meest gespeeld wordt voor haar multiplayer. De gamers waar uitgever Activision het meeste uit haalt zijn de spelers die trouw elke dag een paar potjes spelen. Dit zijn de spelers die maar al te graag ergens op een dag in november weer de nieuwste release binnen de ontzettend populaire franchise binnen willen halen. Wat Activision en vooral Sledgehammer echter niet moeten vergeten, zijn de casual spelers.

Call of Duty verkoopt elk jaar weer miljoenen exemplaren. Daar heb ik verder niks op tegen, kapitalisme is nu eenmaal een zeer effectief iets. Maar ik weet zeker dat binnen die miljoenen spelers ook casual gamers zitten die de game een maandje spelen en daarna verder gaan met iets anders. De kloof tussen de zogeheten casual en hardcore gamers is groter dan ooit en Sledgehammer lijkt deze alleen maar te vergroten met de release van dit armor.

Call of Duty Advanced Warfare review 2

Denk er maar eens goed over na. Met het uitgeven van een exclusief (en overigens naar mijn mening ook zeer prachtig) armor aan de top 100 spelers lijkt Sledgehammer de meest hardcore van de hardcore gamers een schouderklopje te geven. Het probleem dat ik ermee heb is de ongelijke verdeling ervan. De minder hardcore en ook casual gamers worden daarmee een klein beetje achtergelaten. Ik zou me goed voor kunnen stellen dat dit een verkeerde boodschap naar buiten brengt. De casual gamers zijn blijkbaar niet goed genoeg om bij de club grote jongens te mogen horen die wel de mooie cadeaus krijgen.

De casual gamer kan sowieso al erg gefrustreerd raken van de hardcore gamer. Vooral wanneer zij constant door de hardcore gamers worden neergeschoten, misschien wel uitgescholden en vooral gefrustreerd. Maar vervolgens zien hoe de ontwikkelaar van de game die zij spelen die specifieke gamers ook nog eens beloont, kan de druppel zijn die de emmer doet overlopen. Je kan slechts een glimp van dit mooie armor opvangen voordat je verwezen wordt naar het spawn-scherm. Het kan ervoor zorgen dat een gedeelte van die casual gamers het nu helemaal zat is en voorlopig geen Call of Duty-game meer in huis haalt.

Nu lijkt het me sterk dat dit het idee was van Sledgehammer tijdens het maken van dit armor. Sterker nog: tijdens het weekend van Thanksgiving hebben ze gratis aan iedere actieve speler die week een aantal exclusieve stukken armor gegeven. Ze kunnen dus inderdaad nog wel het goede voorbeeld geven. Toch denk ik dat ze de situatie met het middeleeuws uitziende armor veel beter hadden kunnen aanpakken. Om de Franse Revolutie gedeeltelijk te herhalen: gelijkheid en broederschap is wat wij willen.

liberty leading the duty

Had dit armor gewoon willekeurig onder de spelers verloot of had het verscheept als een mooie unlock na een specifiek aantal kills. Zo geef je alle gamers juist nog iets om nog langer voor door te spelen. Wat ik echter ook zou zien gebeuren is dat dit armor over een tijdje tegen betaling voor iedereen te krijgen is. Dit is dan precies een gebeurtenis zoals ik die eerder beschreef. Dat zou dan een schoolvoorbeeld zijn van het uitmelken van DLC, wat ook jammer genoeg steeds meer voorkomt in onze geliefde game-industrie.

Het is al niet gemakkelijk om een gamer te zijn, al klinkt dit wel echt als een luxeprobleem. Dure games, bugs tijdens de release en DLC waar je veel voor betalen zijn allemaal dingen die je speelplezier in de weg kunnen staan. Daar moeten we geen content aan toe gaan voegen die je niet krijgt als je niet goed genoeg bent in de game.

Ik weet dat ik erg veel nadenk en zeur over een klein detail, maar kleine details kunnen nu eenmaal grote gevolgen hebben. Verder weet ik ook heel goed dat Sledgehammer zeker niet de enige ontwikkelaar is die dit doet. Maar omdat zij het nu doen binnen Call of Duty (de populairste gamereeks van het moment), valt het gewoon veel meer op. Ik hoop dan vooral dat andere ontwikkelaars dit voorbeeld niet gaan volgen, los van wat de bedoeling was van de Call of Duty-ontwikkelaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.