Column

Column-nation: Het vreemde aan Hitman

In 2012 verkoos Gamingnation Hitman: Absolution tot de beste game van dat jaar. In mijn slaapkamer hangt nog steeds een poster van de game gesigneerd door een van haar ontwikkelaars. Je kan je dus wel voorstellen dat we allemaal heel enthousiast waren bij de aankondiging van het volgende deel. Dit deel (simpelweg Hitman genaamd) begint in mijn perceptie echter steeds minder en minder interessant te lijken. Dat ligt opvallend genoeg niet eens aan de kwaliteit van de game, maar aan de manier waarop de game gepresenteerd wordt.

Laat me eerst maar eens uitleggen waarom ik dit vind. Het begon allemaal op de afgelopen Gamescom in Keulen. Daar woonde ik een presentatie bij van het spel. Op basis van deze presentatie wilde ik dan ook een preview gaan schrijven. Het was echter geen logisch opgezette demo die we te zien kregen. Er werd een level getoond, maar de video daarvan was op een heel onduidelijke wijze gemonteerd. Voor de details kan je de preview lezen die ik uiteindelijk geschreven heb, maar laten we het erop houden dat het vreemd was.

Hitman 1

Diezelfde week kreeg ik van een andere redacteur te horen dat Hitman in afleveringen opgedeeld zou worden. Toen ik dat hoorde dacht ik dat het om een fout moest gaan. Waarom zou een game als Hitman in afleveringen opgedeeld worden? Het zou net zo onlogisch zijn als toen het gebeurde met Resident Evil: Revelations 2. Die opdeling werd gedaan zonder enige duidelijke reden. Achteraf bleek die redacteur dan toch gelijk te hebben. Begin volgend jaar wordt slechts een deel van Hitman uitgegeven. Daarna komt er mondjesmaat meer en meer content uit.

Het zogeheten ‘intro pack’ kan voor een verlaagde prijs gekocht worden, namelijk voor ongeveer 35 euro. Dit pakket bevat drie locaties waarop zes campaignmissies gespeeld kunnen worden. De Contracts modus uit Absolution zal hierbij ook terugkeren. Daarna zullen in de maanden april, mei en juni ieder een nieuwe omgeving vrijgegeven worden met ieder ook hun eigen campaignmissies. Als je die content los wilt kopen, kost dit je nog een extra 30 euro. Je kan voor 60 euro uiteraard ook het hele pakket van tevoren al bestellen.

Hitman 2

Deze aanpak van uitgever Square Enix levert mij heel veel onbeantwoorde vragen op. Waarom zou iemand bijvoorbeeld slechts een deel van de campaign willen spelen? Als je alleen het intro pack koopt mis je blijkbaar een aantal campaignmissies, wat betekend dat je dus nooit het hele verhaal gespeeld kan hebben daarmee. Dus wie zou ooit alleen maar het intro pakket willen kopen? Niemand lijkt hier een logisch antwoord op te hebben. Het kan zijn dat dit een manier is van Square Enix om meer tijd te hebben om content bij te schaven zonder de game daadwerkelijk uit te stellen.

Stel het je maar eens voor: wat nou als jij een ontwikkelaar bent voor die game en je merkt dat je je deadline niet gaat halen? Een groot deel van je game is al af, maar de laatste paar missies hebben nog wel wat werk nodig. Dan kan je voorstellen om de eerste helft van je game al uit te geven, waarna je met een geruster hart aan de rest kan werken. Het zou me ook niks verbazen als ontwikkelaar IO Interactive dit aan Square Enix voorgesteld zou hebben. De uitgever kreeg waarschijnlijk meteen dollartekens in zijn ogen.

Hitman 2

Natuurlijk worden games wel vaker in stukken opgedeeld, Telltale Games heeft deze methode heel populair gemaakt. Maar de games van Telltale zijn vanaf het begin al ontworpen om in afleveringen te kunnen werken. Bij Hitman krijg ik dat gevoel helemaal niet. Het lijkt echt alsof IO Interactive en Square Enix dit idee halverwege het ontwikkeltraject bedacht hebben en daarna het ontwikkeltraject maar omgezet hebben. Hoewel dat niet altijd hoeft te leiden tot problemen met de game, leidt het nu zeker wel met problemen in de promotie ervan.

De cynicus in mij denkt ook dat Square Enix dit doet om nog een extra paar euro’s uit gamers te krijgen. Ik kan me voorstellen dat sommige gamers eerst besluiten om alleen het intro pack te kopen. Ze leggen 35 euro neer en spelen dan in maart hun welverdiende content. Maar daarna merken ze dat ze hiermee niet de hele campaign kunnen spelen. Of ze komen er achter dat ze toch wel graag meer van de game willen spelen. Die gamers moeten dan nog eens 30 euro extra betalen voor de rest van de content. Als je dat bij elkaar optelt heb je dus 65 euro betaald voor de hele game. Dit is 5 euro meer dan wat je meteen voor de hele game had kunnen betalen. Ik denk dat die extra 5 euro vooral de reden is voor Square Enix om deze vreemde tactiek uit te voeren met een van hun meest populaire franchises.

Hitman

Ik wil nogmaals benadrukken dat deze methode niet per se een slechte hoeft te zijn. Ik wil alleen maar zeggen dat het me een vreemde methode lijkt voor de Hitman-franchise. Ook lijkt het slechte gevolgen te hebben voor de previews en demo’s die van de game getoond worden. Uiteindelijk zal slechts de tijd ons leren hoe dit gaat aflopen voor het spel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.