Column 1

Column-Nation: Het recht van de fan

Waar kan het deze week anders over gaan dan Diablo: Immortal? Het is de meest controversiële gebeurtenis van dit moment, totdat er volgende week iets anders gebeurd en we het allemaal weer vergeten zijn.

Wat is het verhaal? Tijdens de afgelopen Blizzcon heeft Blizzard een Diablo-game aangekondigd. Dit was, ondanks dat Blizzard dat van tevoren aangegeven had, niet Diablo 4. Tot verbazing van alle fans ging het om een mobiele game.

Daar werd nogal negatief op gereageerd. De haat die deze aankondiging kreeg was dan ook zeker begrijpelijk. Was het jammer dat het niet om Diablo 4 ging? Ja. Ziet Diablo Immortal er goed uit? Nee. Hebben mobiele games gemaakt door grote uitgevers een slechte naam? Ja. Is die slechte naam terecht? Deels. Zijn er verzachtende omstandigheden? Ja.

Want laten we eerlijk zijn; het is niet zo dat Diablo Immortal de vervanger is van Diablo 4. Zodra het perfectionistische Blizzard tevreden is over die vierde game (en wanneer ze weer een grote zak geld nodig hebben) zal die ongetwijfeld uitkomen. Maak je daar maar geen zorgen over. Daarnaast ben jij als Diablo-fan ook niet verplicht Diablo: Immortal te spelen. Koop een product als je denkt dat het aantrekkelijk is, niet automatisch omdat er een merk op staat dat je gaaf vindt.

De Diablo Immortal-controverse heeft me twee dingen laten zien.

Ten eerste dat mobiele games duidelijk over één kam worden geschoren. Het gaat hier om een belangrijk deel van het gaming medium. Honderden miljoenen mensen genieten dagelijks van games op dat toegankelijke platform. Het is echter makkelijk om te roepen dat mobiele games geen hardcore games zijn. Het is een gedachtegang die me vaak kippenvel geeft. Gamers (een groep die jarenlang getergd werd door ridiculisering en sociale isolatie) gebruikt de scheidingslijn tussen hardcore en casual als een soort elitisme.

Dat viel me ook ontzettend op na de aankondiging van Immortal. Mensen spraken over hoe die game meer bedoeld was voor filthy casuals en verveelde huisvrouwtjes. Tegenwoordig is de doelgroep waar een game op gericht is een reden om een product te haten. Deze game is niet gericht op mijn doelgroep, dus is het de verkeerde doelgroep. Hoe durven ze iets te maken waar die andere doelgroep blij van kan worden?

Klein tipjes van de sluier mensen: elk product heeft een doelgroep. Dat jij niet per se onder die doelgroep valt maakt het product niet per se slecht. Want hoe logisch is het dat jij kwaad wordt als iemand anders iets leuk vindt? Houd dat in je achterhoofd als er ergens een review wordt geplaatst die volgens jou te positief is.

Automatisch wordt aangenomen dat een triple-A mobiele game vol zit met microtransactions en dergelijke. Dat is op zich logisch gezien de geschiedenis van het platform. Wat ik echter wel zeker weet, is dat diezelfde reactie niet gekomen zou zijn voor een PC- of consoleversie. Als Diablo Immortal aangekondigd zou zijn op die platformen, dan zou die haat er denk ik niet zijn. Dat terwijl triple-A console- en PC-games net zo overladen zijn met microtransactions. Iets om over na te denken dus.

Mijn tweede punt is er eentje die gamers heel goed in hun hoofd moeten planten. Als jij fan bent van iets, geeft dat jou geen enkel recht daarop. Ik ben ben fan hiervan, dus de makers moeten precies doen wat mij leuk lijkt. Nee, dames en heren, zo zit het niet in elkaar. De enige die recht hebben op een IP en daar keuzes over mogen maken, zijn de makers en/of aandeelhouders van dat IP.

Deze column is misschien wat negatiever dan wat jullie van mij gewend zijn. Maar ik denk dat de gamerwereld af en toe eens goed wakker geschud moet worden. Natuurlijk mag je boos en teleurgesteld zijn, maar overdrijf niet. Diablo-fans zijn niet de baas over Diablo. Sterker nog, ze hebben er totaal geen beslissingsrecht op. Mooi, dan kunnen we dat onthouden als morgen de volgende controverse ontstaat.

1 Comment

  • Reply
    Rejuvius
    11, 11, 2018 1:42 pm

    Goed stuk, mooi om ook het andere geluid te horen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.