Column

Column-Nation: Het juiste podium gebruiken

Diablo Immortal

Als er iets is wat ontwikkelaars en uitgevers vorig jaar wel geleerd moeten hebben, is toch wel waar ze welke games aan moeten kondigen. Hopelijk nemen ze dat in 2019 mee als ze hun volgende game aankondigen, maar ook de manier waarop dit gebeurd.

De grote aanleiding van deze column blijft toch Diablo Immortal. We laten de game zelf even terzijde, maar meer het moment dat de mobiele game aangekondigd werd. Fans van Blizzard komen namelijk jaarlijks van over de hele wereld samen om Blizzcon te vieren. Deze fans zijn zo trouw dat ze er alles voor over hebben om hun weekend samen te spenderen. Bovendien wachten deze gamers al jaren op de echte opvolger van Diablo 3. Deze game kent onder hand dezelfde behandeling als Skyrim en het lijkt een kwestie van tijd of deze komt ook naar Google’s Alexa en de magnetron of koelkast.

Maar het maakte het juist zo zuur dat niet Diablo IV niet aangekondigd werd, maar een veel goedkoper uitziende mobile game. Dat de game op zich geweldig speelt, staat helemaal los van de aankondiging. De timing kon gewoon niet slechter en fans voelden zich teleurgesteld in de ontwikkelaar waar zij al jaren vol lof over zijn. De frustratie is erg begrijpelijk en misschien wel te vergelijken met die van Microsoft in 2013 toen zij de Xbox One aankondigde. We hebben dit debacle al meerdere malen aangehaald, maar ook in deze aankondiging werden fans niet verrast door dingen waar ze tot voor kort alleen van durfden te dromen.

Diablo Immortal is dus eigenlijk het slachtoffer van het gevalletje: Op de verkeerde plek op de juiste tijd. Als Diablo IV wel aangekondigd was, had niemand het meer over die mobiele variant gehad. Waarschijnlijk is dat, in combinatie met het feit dat ze nog te weinig van Diablo IV hebben om te tonen, de reden dat deze game zo’n groot podium kreeg, maar daar eigenlijk niet op de juiste plek was. Waarschijnlijk had deze game veel meer positieve reacties gehad als het tijdens een beurs over nieuwe smartphones werd aangekondigd. Of als extraatje tijdens de E3, maar niet tijdens een conferentie waar je als ontwikkelaar weet wat je fans willen!

Weinig enthousiaste aankondiging Battlefield V

Battlefield V was vorig jaar ook zo’n game die eigenlijk door een weinig onthullende reveal minder goed geaccepteerd werd dan voorgaande delen. De heren die de onthulling mochten presenteren waren niet grappig, ondanks dat ze dat zelf wel heel erg leken te vinden. Vervolgens leken ze door iets heel controversieel te doen een hoop aandacht te krijgen. Iedereen herinnert zich ongetwijfeld de vrouw met prothetische arm en een geladen sniper rifle wel. De twee minuten gameplay die later volgden, zouden uiteindelijk niet voor zorgen dat de fans kritisch bleven.

Tijdens de Gamescom leek EA beter voorbereid te zijn en kwam een aantal dagen voor de show met een trailer die veel beter werd ontvangen dan de hele (pijnlijke) onthulling van een paar maanden eerder. Alhoewel de trailer van in-game engine beelden gemaakt waren, toonden het precies wat de fans wilden zien. Explosies, tanks en veel geschut, eigenlijk alles wat je van deze serie kunt verwachten.

Helaas heeft dit er niet voor doen zorgen dat de game zo goed scoorden als diens voorganger. Dit heeft ongetwijfeld ook te maken met het feit dat de game uitgesteld werd, maar nog steeds niet compleet aanvoelde bij de launch (ondanks dat hij zeker wel goed speelde) en we pas in maart aan de slag kunnen met de Battle Royale modus.

Alle elementen die in de komende maanden naar Battlefield V komen, zijn nog voor de release aangekondigd. Ook hierbij kunnen we stellen dat de uitgever veel te vroeg content heeft aangekondigd en lijkt het in dit geval wel alsof het eruit geknipt is, zodat ze daarna heel erg in kunnen spelen op wat ze ‘allemaal’ wel gratis aan de game toevoegen.

Waarschijnlijk is de reden dat Sony geen E3 persconferentie gaat houden, omdat ze eigenlijk geen nieuws, games of trailers hebben die dat podium waard is. Wat ons wel nieuwsgierig maakt, want als Sony (vlak) na de E3 dan de PlayStation 5 aan gaat kondigen, hoe zit het dan met games als The Last of Us: Part II en Death Stranding. Maar dat is weer een reden voor een hele andere column. Hebben jullie nog goede voorbeelden van games die eigenlijk op een verkeerd moment werden aangekondigd?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.