Column

Column-Nation: Eerlijkheid wordt bestraft

Afgelopen week was er weer een hoop gerommel rondom de Epic Game Store, dit keer door een eerlijke statement van de ontwikkelaars van Ooblets. Het lijkt wel alsof het internet ze het licht in de ogen niet gunt.

Eerlijkheid

Stel, je bent een artiest of ontwikkelaar en er komt iemand naar je toe die je het minimaal te verdienen bedrag geeft. Je hoeft je de komende jaren geen zorgen te maken of je de huur nog kan betalen of je je eten kan betalen. Je tweemans-studio is verzekerd van een toekomst en een tweede game, ongeacht de verkoopcijfers. Het enige wat je hoeft te doen is jouw product tijdelijk via een onpopulaire winkel te verkopen. Zou jij het doen?

De twee ontwikkelaars achter Ooblets kregen precies dit aanbod en zijn er hartstikke eerlijk over gebleven. In een statement hebben ontwikkelaars Rebecca Cordingley en Ben Wasser precies gezegd waar het op staat. “In ruil voor een tijdelijk exclusiviteit op de Epic Game Store, hebben wij ons quota voor verkopen gehaald voordat Ooblets te koop is.” Het helpt niet mee om er een beetje snarky bij te zeggen: “Ik weet dat het veel gevraagd is, maar om onze game te spelen moet je nu een gratis download doen en een account maken, die je al hebt voor Fortnite.”

Why so angry?

Iedereen kon van tevoren al met zekerheid zeggen dat zoiets een backlash zou geven. Toch is die vele malen groter dan de meest negatieve denker had kunnen voorspellen. Er zijn duizenden reacties gekomen die variëren van de game dan maar jatten tot doodsbedreigingen. Ik snap als gamer als geen ander dat je een kamp kiest. Ik ben een console gamer die een warm hart heeft voor PlayStation. Als daar concurrentie voor zou komen die mijn game-bibliotheek van zo’n 500 games in gevaar zou brengen, dan zou ik dat ook niet tof vinden.

Dat is precies de kern van het probleem; Steam gebruikers zien heus wel in dat het veel aantrekkelijker is voor een ontwikkelaar of uitgever om de game op de Epic Game Store uit te brengen. De opbrengst met evenveel verkopen is aanzienlijk meer en daarbij is de concurrentie een stuk lager. De 50+ games die er dagelijks op Steam uitkomen maken het al gauw dat jouw niche-game ondersneeuwt tussen de troep die er dagelijks bij komt. Het is ook niet een geval van de ontwikkelaars het niet gunnen, het is de angst dat de bibliotheek van soms duizenden games in gevaar komt. Want laten we eerlijk zijn, stel je voor de Steam eruit geconcurreerd wordt, wat gebeurd er met je games?

Ideale wereld

Ja, dat klinkt zoetsappig; ‘ideale wereld’.. In een ideale wereld is er ruimte voor meerdere winkels die hetzelfde aanbieden. Die winkels staat het vrij om hun geld te investeren om zo exclusiviteit van verkopen te kunnen garanderen. Dat is al een lange tijd in elke branche om ons heen aan het gebeuren, alleen op pc is dat een probleem. Zet lekker dat tweede icoontjes op je bureaublad of als je je ervoor schaamt, verstop ‘m in een mapje. Zo draag jij je steentje bij aan een ideale wereld.

Wat ik graag zou zien is dat iedereen, als antwoord op de duizenden bedreigingen, Ooblets zou aanschaffen. Dit om een statement te maken tegen de giftige community die de game toch al niet zou kopen. Als wij dan met z’n allen de game juist wel kopen, ondanks dat we er net zo weinig interesse in hadden, dan maken wij een veel sterker statement en gunnen wij een kleine studio bestaansrecht. Die statement maken we zonder terug te schreeuwen, zonder bedreigingen, zonder ons te verlagen naar het niveau van de internethater.

 

PS: Het bericht die de makers van Ooblets hebben geplaatst staat nog gewoon online en kan je hier lezen, zo kan je voor jezelf bepalen of het al dan niet kan. De backlash die erop is gevolgd is bijna niet te missen..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.