Column

Column-Nation: E3 is op z’n einde

Voor zolang de game-industrie bestaat, bestaat E3. De grootste beurs in gaming die jaarlijks begin juni wordt gehouden. Het begint er nu alleen steeds meer op te lijken dat het op zijn terugkeer is.

Het publiek

E3 was altijd een feestje voor de wereldwijde media, die klom achter zijn of haar computer vandaan en reisde af naar Los Angeles. Daar worden ze dan warm onthaalt en mogen de tofste en grootste nieuwe games en accessoires uitproberen om daar dan weer een leuk stuk over te schrijven of op te nemen. Sinds 2017 mag daar ook publiek bij zijn, niet media publiek. Dat is natuurlijk hartstikke leuk voor iedereen die jaarlijks achter zijn of haar computer gekluisterd zit en vol jaloezie zit mee te kijken. Toch lijkt niet iedereen daar even gelukkig mee. De showvloer is te druk en schrijvers hebben daar geen zin en/of tijd voor om daar steeds tussendoor te wringen.

Niet alleen de media heeft daar weinig trek in, ook ontwikkelaars en uitgevers zien door de bomen het bos niet meer. Met rijen aan enthousiaste gamers die soms uren staan te wachten om een paar minuten van die ene game te spelen, is het ook voor hen onoverzichtelijk en voelen zij zich lullig als iemand vooraan staat en die langer moet laten wachten omdat er iemand met een pers-pas langs komt. Compleet begrijpelijk voor beide kanten natuurlijk en je zou zeggen dat het vrij eenvoudig anders moet kunnen.

Sony E3 PlayStation

PlayStation

Sony PlayStation dacht waarschijnlijk hetzelfde, het moet anders kunnen. Laat de andere optie nou net ook vele malen goedkoper zijn en dus is het een soort van win-win situatie. De aankondigingen van Sony PlayStation komen voortaan in de stijl van Nintendo Direct, met een online video. Zo kan iedereen ter wereld tegelijkertijd de content zien en hoeft niemand te wachten in de rij. Een mooi bijproduct daarvan is dat de content die ze op die manier presenteren ook nog eens veel meer in de spotlight van het moment staat. Die hoeft namelijk niet te concurreren met alle andere toffe games en gadgets van de beurs. Dit geeft ook gelijk een beetje ademruimte voor de rest van de uitgevers die op de beurs hun trots laten zien.

Toch is het zo dat misschien wel de grootste speler af is gehaakt. Betekent dat het einde voor de beurs? Of is dit een tijdelijke verandering die over een paar jaar weer gewoon is zoals het altijd was?

Waar is de buzz?

Vorig jaar (en de jaren daarvoor) was er in de maanden voorafgaand aan de beurs elke dag wel iets te melden over E3. Dit jaar is dat nog niet helemaal zo, sterker nog, dit jaar zijn het allemaal losse aankondigingen zoals die van Borderlands 3, die een eigen pad parallel aan E3 lijkt te lopen. Ik snap dat dit waarschijnlijk zo is om de onvermijdelijke gelekte content voor te zijn, maar ook duidt dit op een andere aanpak waarin E3 een veel kleinere rol krijgt. Sowieso hebben we nu het internet en daar kan iedereen met de juiste marketing strategie (en natuurlijk het budget daarvoor) zijn eigen spotlight creëren en zo alle aandacht op zich nemen.

Ook is zo’n beetje het enige nieuws over E3 wat ik langs heb zien komen de tijden en data van de shows die wel aanwezig zijn. Geen tot weinig noemenswaardige geruchten en nog geen gelekte content. Dit haalt ook een beetje de spanning rondom het evenement weg. vorig jaar zat ik er nu al helemaal in en zocht ik vanaf 2 april al dagen achtereenvolgend naar nieuwtjes over de beurs. Nu moet ik daar nog aan beginnen en dat ga ik met een beetje tegenzin doen. Niet omdat ik het niet leuk vind, maar omdat ik niet de hype voel die mij afgelopen jaren bezig heeft gehouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.