Column

Column-Nation: Bioshock 2-syndroom

Al jaren bestaan er games met zowel een singleplayer als een multiplayer-gedeelte. Het is echter niet zo dat deze twee onderdelen altijd matchen en ze zijn zeker ook niet altijd kwalitatief even hoog. Van ongeveer 2010 tot 2013 was er een fenomeen binnen mainstream AAA-games dat ik Bioshock 2-syndroom noem. Dit is een term die ik gebruik voor games die vooral gespeeld worden voor hun singleplayer maar toch een multiplayer hebben waar niemand om heeft gevraagd en die ook vaak slecht ontwikkeld zijn. Goede voorbeelden daarvan zijn (niet zo verbazend) Bioshock 2, Dead Space 2 en iets meer recentelijk Tomb Raider en Batman: Arkham Origins.

Extra Rigs

Nu ga ik zeker niet beweren dat alle multiplayer-gedeeltes slecht zijn. Er zijn meer dan genoeg games die zowel een sterke singleplayer als multiplayer hebben. Voorbeelden die ik kan noemen daarvan zijn Assassin’s Creed: Brotherhood, Dark Souls en Gears of War 3. Toch blijf ik me afvragen wat de ontwikkelaars van die games hadden kunnen doen met het geld en de mankrachten die ze aan de multiplayer verspild hebben. Wie weet hadden we een paar extra gave Rigs kunnen hebben voor Isaac Clarke of had Arkham Origins enigszins kwalitatief vergeleken kunnen worden met diens twee voorgangers.

Ik geef toe dat Bioshock 2-syndroom enigszins aan het wegvagen is anno 2014. Dead Space 3 was zo slim om zich weer volledig te focussen op de singeplayer en ook Batman: Arkham Knight lijkt de multiplayer van Origins te negeren. Wat mij betreft is dit een goed teken, ontwikkelaars zouden alleen hun tijd en geld moeten steken in dingen waar ze heel erg in geloven. Ze moeten dan ook alleen een multiplayer toevoegen aan hun games als ze denken dat ze de ervaring van die game daarmee heel erg verbeteren.

Titanfall 2-syndroom

Maar wat gebeurt er als we het Bioshock 2-syndroom om gaan draaien? Titanfall was tijdens haar release dé game van het moment, iets dat we niet vaak zien voor een game met alleen een multiplayer. Hoewel de game goed is ontvangen, kwam er toch veel kritiek op vanwege het ontbreken van een singleplayer. Stel je nu eens voor dat er een Titanfall 2 uitkomt (wat me niet zal verbazen) en dat daar een singleplayer bij zit die op het laatste moment lijkt te zijn toegevoegd. Zal het omgekeerde van Bioshock 2-syndroom dan Titanfall 2-syndroom gaan heten?

Zal er kritiek komen op het feit dat ontwikkelaar Respawn Entertainment een singleplayer toevoegt omdat dat gewoon gebruikelijk is in games? Dit is toch ook vaak de reden dat games met BS2-syndroom kritiek ontvangen vanwege het toevoegen van een multiplayer. Zou het kunnen zijn dat de Call of Duty-franchise het hierdoor gewoon opgeeft en simpelweg multiplayer only-games zal gaan maken? Op die manier zijn er nog wel een aantal voorbeelden van games die primair om de multiplayer gespeeld worden.

Dark Souls

Maar hoe zit het dan met games zoals het eerder genoemde Dark Souls? Dit vind ik persoonlijk een lastigere vraag. Dark Souls weet de singleplayer en multiplayer enigszins te combineren. Als een DS-speler een online connectie heeft, kan hij of zij berichten krijgen van andere spelers en ook geholpen of tegengehouden worden door hen. Het is een subtielere, doch vermakelijke multiplayer die eerder gebruikt wordt als toevoeging dan als aparte modus.

Na lang en hard nadenken ben ik tot de conclusie gekomen dat Dark Souls toch meer gecentreerd is rond ieders ervaring met de singleplayer. Vandaar dat dergelijke games buiten de categorie Titanfall 2- of Bioshock 2-syndroom vallen. Nu ik toch bezig ben met het uitmelken van dit concept zal ik games met een goede singleplayer én multiplayer de term Gears of War 3-syndroom meegeven. Op die manier zijn bijna alle games met beide modi wel in één van die drie categorieën te verdelen. Weet iemand van jullie nog een game die daar toch buiten valt? Laat het dan maar weten, in dat geval zal ik flowcharts en hele Excel-documenten moeten gaan maken om alles bij te houden…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.