Column

Column-nation: Augmented pre-orders?!

Square Enix heeft afgelopen week wel een opvallende beslissing genomen. In deze reeks columns heb ik het eigenlijk weinig over pre-orders gehad. Dit komt omdat mijn ideeën er over al heel vaak naar voren zijn gebracht door andere (en vaak betere) journalisten. Vandaar dat ik nooit de neiging had om er mijn eigen stuk over te schrijven. Maar nu dit Deus Ex: Mankind Divided verhaal uitgebroken is, kan ik alsnog een duit in het zakje doen.

Persoonlijk plaats ik alleen maar een pre-order als ik een collector’s edition graag wil hebben. Want in zo’n geval alleen is er een daadwerkelijke kans dat die versie van de game uit zal verkopen. Die felbegeerde dozen met extra goodies zijn vaak gelimiteerd en vliegen soms de winkels uit. Voor andere versies van games is dit echter haast niet denkbaar. Het is bijna onmogelijk om een game niet meer te kunnen verkrijgen na release. Ten eerste zijn er duizenden online webshops in Nederland alleen al die je ongeveer alles nog verkopen. Het moet wel heel vreemd lopen als je een bepaalde game bij geen enkele webshop in hun catalogus kan vinden.

Augment your pre-order

Ook al zou die hele kleine kans toch uitkomen, dan hebben we altijd nog diensten als Steam. Digitale versies van games kunnen letterlijk niet opraken. Die zullen eeuwig verkrijgbaar zijn zolang ze nog daar staan. Daarom heb ik nooit gezien wat pre-orders nou als voordeel bieden aan de consument. Het reserveren van iets dat niet uit kan verkopen is gewoon belachelijk. Sommigen zullen echter misschien zeggen: ‘Maar Niek, bij sommige pre-orders krijg je exclusieve content! Dat is toch wel een voordeel?’ Daar komt alweer een volgend probleem aan. Heel vaak heb ik het gevoel dat die ‘exclusieve’ content (die vaak na de release alsnog wel ergens te koop zal zijn) uit de game is gehaald om te verkopen voor extra geld of het stimuleren van pre-orders.

Vaak denk ik bij mezelf: ‘hebben die uitgevers of ontwikkelaars nou content uit die game gehaald? Hoeveel blijft er dan uiteindelijk over van de rest van de game?’ Het is geen fijn gevoel voor een speler om te denken dat je een incomplete game koopt omdat je toevallig geen pre-order geplaatst hebt. We krijgen al genoeg games die bijvoorbeeld overladen zijn met bugs en daarom incompleet aanvoelen. Het weghalen en soms gegijzeld houden van content kunnen we daar niet ook nog bij gebruiken. Nee, pre-orders zijn er alleen maar voor de producenten. Daarmee kunnen ze al eerder hun geld binnenkrijgen en inschatten hoeveel exemplaren een game zal gaan verkopen. Dat is allemaal leuk en aardig, maar de gamer schiet er zelf helemaal niks mee op.

Deus Ex Mankind Divided 2

En dan hebben we plotseling het ‘Augment you pre-order’ idee. Square heeft namelijk aangekondigd dat ze iets nieuws gaan proberen met de pre-order DLC van Deus Ex: Mankind Divided. De hoeveelheid pre-orders voor de game zullen namelijk gaan bepalen hoeveel en wat voor soort DLC er vrijgegeven zal worden bij de release. Zijn er maar weinig pre-orders, dan komt er bij de release maar een enkel stuk pre-order DLC vrij. Zijn er veel pre-orders, dan kan dat oplopen tot vier stukken pre-order DLC. Als er heel veel pre-orders zijn (Square Enix is bewust heel vaag over de precieze aantallen) dan zal de game zelfs vier dagen eerder uit komen voor de mensen met de pre-order. Dat wordt dan als de ultieme prijs gezien. Ik vind dit een vreemde zet van de uitgever om extra pre-orders te trekken. Waarom zouden wij dat in godsnaam doen? Je kan er al gif op innemen dat die content later ook al wel uit zal komen. Waarschijnlijk ook nog eens voor een paar euro meer.

Een commentator op Youtube had hier een hele goede opmerking over. Als Square Enix’ onduidelijke hoeveelheid pre-orders gehaald worden, zal een deel van de spelers de game dus vier dagen eerder kunnen spelen. Heeft Squenix enig idee voor hoeveel lekken dat zal gaan zorgen? Ik ben vooral bang voor de hoeveelheid spoilers die dan vroegtijdig naar buiten zullen komen. Gamers zijn (vooral online) niet altijd de meest subtiele mensen. Het uitspuwen van spoilers naar mensen die een game nog niet gespeeld hebben, is een van de meest nare dingen die je op het internet kan doen. Veel games en films zijn voor mij ook wel eens verpest door zo iemand.

Deus Ex Four days early

En Square Enix vergroot die kans alleen maar. Dat doen ze allemaal in ruil voor een paar extra centen voordat Mankind Divided uit zal komen. Het is op zijn minst een vreemde bedrijfskeuze en op zijn ergst een manier om de game voor veel mensen te verpesten. Maar blijkbaar verkiest het bedrijf wat meer omzet boven het speelplezier van hun klantenbasis. Zoals je wel kan merken ben ik geen grote fan van deze beslissing. Ik ben echter wel heel erg benieuwd hoeveel pre-order Square hiermee gaat krijgen. Met een beetje pech hebben ze een trend ingezet die door andere bedrijven gevolgd zal gaan worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.