IndieGarden

Special: de Indie Garden op Gamescom 2017 – Deel 1

Special

Tijdens mijn eerste Gamescom heb ik enorm veel ontwikkelaars mogen bezoeken en hun games mogen testen. Natuurlijk zijn er de grote jongens als EA, Ubisoft en Konami, maar de ontwikkelaars die mij werkelijk wisten te verassen waren natuurlijk de indie-ontwikkelaars. Ik ga je in deze eerste Gamesom-special vertellen over de mooie ontmoetingen met de enthousiastelingen in de Indie Garden; de stand op Gamescom die indie-talent de ruimte biedt zich te profileren.

Het is woensdag 23 augustus als ik me meld bij de Indie Garden. Vandaag mag ik aan de slag met vijf games die hier ten toon gesteld worden: Skybolt Zack van Devs Must Die, Graahl: Of Feather and Grit van Swing Swing Submarine, Epic Loon van Macrales Studio, Hacktag van Piece of Cake Studio’s en Beyond the Void van B2Expand. Een voor een ga ik de games af voor een gesprek met de ontwikkelaar en een speelsessie met de game die zij bij zich hebben.

Skybolt Zack (PC)

Skybolt Zack laat zich het beste omschrijven als… Als wat eigenlijk? De game is een platformer met actie-elementen, maar eigenlijk is het de rhythm-based gameplay die deze game zo geweldig maakt. Het is de bedoeling dat je met het titelpersonage, dat heftig is geïnspireerd door de game en het gelijknamige hoofdpersonage Viewtiful Joe, je een weg baant door verschillende levels door op het juiste moment de juist knop in de drukken. Hierbij is het gebruik van een controller uiterst noodzakelijk, want aanwijzingen voor de input worden door middel van kleur gegeven; in mijn geval dient het roze, groen en rood van mijn Dualshock 4 controller gebruikt worden om te navigeren. Vijanden komen in de vorm van robots en turrets die ik met een enkele druk op de juiste knop vernietig. Om de hoogste score per level te krijgen moet je in de gigantisch snelle combo blijven die aan het begin van het level gestart wordt. Zodra ik langer dan drie seconde geen vijand kan vernietigen, breekt mijn combo en moet ik deze weer opbouwen.

Door de analoge sticks of de D-pad een richting in te duwen, word ik na het vernietigen van een vijand de richting in gestuurd die ik aangegeven heb en het ingedrukt houden van mijn kleurtoetsen geeft me de mogelijkheid om vijanden die op grotere afstand zijn alsnog te vernietigen. Het falen hierin geeft me een gevoel dat ik een sukkel ben, maar lukt het me een heel level mijn combo-balk hoog te houden, dan voel ik me echt een baas want de muziek en de visuals gaan helemaal crazy op het moment dat ik mijn combo balk hoog houd. Geweldig! Het ontwikkelingsteam van Devs Must Die, bestaande uit een groep gaming-studenten uit Frankrijk, heeft er alles aan gedaan om een heerlijk gestoorde en gigantisch snelle rhythm-game te maken. Hier zijn ze wat mij betreft met vlag en wimpel in geslaagd, want het gevoel van bijna paniekerige haast is in elk level dat ik gespeeld heb meer dan aanwezig. De besturing vergt wat oefening, maar eenmaal gewend brengt deze game mij veel plezier. Hier en daar ontdek ik een bug waardoor ik in een soort rare vrije val terecht kom, maar dit is nog meer een demo. Ik vergeef het ze voor nu. In ieder geval ga ik Skybolt Zack blijven volgen, want de game en de ontwikkelaars hebben op mij een zeer positieve indruk achtergelaten!

devsmustdiegmescom

Graahl: Of Feather and Grit (PC)

Ontwikkelaar Swing Swing Submarine uit Frankrijk brengt met Graahl: Of Feather and Grit een strategische turn-based multiplayergame voor maximaal vier spelers. Het is de bedoeling dat de spelers zo snel mogelijk een mysterieuze groep eilanden bereiken. Deze eilanden zijn uit het niets verschenen en wat zich op deze eilanden bevindt is een raadsel. De spelers reizen door verschillende gebieden en in elk gebied valt valt van alles te beleven en te verzamelen. Hierbij is het verzamelen van een crew op je reis belangrijk en moet je genoeg munten hebben om van gebied naar gebied te kunnen reizen. Bij het verzamelen van je crew is het van belang je teamgeest te bewaken. Je teamgeest loopt op bij goed teamwork tussen je onderlinge crewleden en loopt leeg bij tegenslagen. Is je teamgeest op, dan verlies je een crewlid.

Om bij de eilanden te komen is het belangrijk dat er verschillende puzzelstukjes verzameld worden in de verschillende gebieden. Om beurten mogen spelers keuzes maken die de koers van het verhaal en de gameplay van het potje kunnen veranderen. Zo kun je ervoor kiezen om een medespeler die op het punt staat een belangrijk puzzelstukje te verzamelen te dwarsbomen, of om iemand die munten nodig heeft te helpen. Hij hulp wordt de buit gedeeld en gaan de spelers weer hun eigen weg. Een hele simpele game die niet super lang hoeft te duren; een potje Graahl kan binnen een halfuurtje gespeeld zijn, maar door de mogelijkheid om medespelers te dwarsbomen, kun je met zijn vieren makkelijk een uur tot anderhalf uur bezig zijn.

swingsubmarinegamescom

Beyond the Void (PC)

Beyond the Void is de debuutgame B2Expand, een ware ontwikkelaars-familie. De Franse familie Burgel richtte de studio begin dit jaar op en debuteert met deze game die de genres Multiplayer Online Battle Arena (MOBA) en Real Time Strategy (RTS) met elkaar verenigt.  Op Age of Empires en Age of Mythology na heb ik niet veel RTS-games gespeeld in mijn nog jonge leven, dus was het weer even wennen voor mij toen ik met Beyond the Void aan de slag mocht. In Beyond the Void speel je tegen een menselijke tegenstander en bestuur je een moederschip. Het is de bedoeling dat je de hele kaart zo snel mogelijk verovert en de planeten die je verovert ook verdedigt. Je hebt hierbij een arsenaal aan verschillende wapens en vaardigheden tot je beschikking. Deze zijn bijna allemaal vrij te spelen door je moederschip de upgraden Het gebruiken van vaardigheden en het beveiligen van de planeten die je verovert is natuurlijk niet gratis; je hebt natuurlijk middelen nodig en er zijn tal van manieren om deze te vergaren. Zo heb je de mogelijkheid om op verschillende plekken op de map computergestuurde stropers te verslaan en hun middelen te stelen, maar ook kun je veroverde planeten gebruiken om een stabiele stroom aan middelen te genereren.

Iedere keer dat je een planeet verovert krijg je de keuze deze te gebruiken voor research op het gebied van productie voor middelen, militaire research en technologische research. Kies je voor een soort guns-blazin’ aanpak en ga je voor de volledige militaire verdediging van je planeten, of kies je voor een almachtig moederschip en de bijbehorende middelenproductie die hierbij hoort? De technologische route van gameplay heb ik helaas niet echt gevolgd, dus de plek die deze keuze in de gameplay inneemt heb ik niet kunnen verkennen. Beyond The Void speelt lekker weg door de duidelijke structuur in de mogelijkheden die de game me biedt en door de aanwezigheid van de zogenaamde hyper drive vlieg ik in no time van het ene deel van de map naar het andere. Van mijn potje heb ik zeker genoten, al was mijn tegenstander een van de ontwikkelaars en werd ik na een goede openingsfase volledig overrompeld door mijn tegenstander die toch iets slimmer dan ik aan het spelen was.

b2expandgamescom

Zo, het eerste deel van deze Gamescom-special zit erop. In deel twee, dat later deze week online zal komen, bespreek ik de laatste twee games die ik in de Indie Garden heb mogen spelen. De games Hacktag en Epic Loon komen dan aan bod.

Tagged
Dwayne Vrancken
Speelt sinds zijn tienerjaren al PlayStation-games en heeft dit platform nooit verlaten. Verknocht Metal Gear- en Naughty Dog-fan, maar kan zichzelf ook uren verliezen in een goede JRPG.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.