Review: Unravel Two

Unravel Two

EA had een leuke verrassing tijdens hun E3 EA Play op zaterdag, Unravel Two werd aangekondigd en de game was ook direct beschikbaar. Het vervolg op de schattige puzzel platformer uit 2016 brengt een volledige co-op functie met zich mee, maar je kan het ook solo spelen.

Onduidelijk verhaal

Net als in het eerste deel heeft ook Unravel Two een verhaal dat zich in vage schouwspelen op de achtergrond afspeelt. In het tweede deel lijkt het over twee tieners te gaan die in allerlei problemen komen. Van ontsnappen uit de eigen slaapkamer tot paarden redden uit een brandende schuur, de twee maken van alles mee. Zelf ben je een van de twee Yarny’s, kleine mannetjes (of vrouwtjes) die gemaakt zijn van wol. Doordat je de wol kan gebruiken als lasso of als klimtouw kan je je soepel door de wereld bewegen.

Zoals in de trailer te zien is, spoel je zelf in het begin aan en kom je erachter dat je nergens meer aan vast zit. Je komt op de oever een kist tegen waar wol in zit, en een tweede Yarny. Samen raken jullie met het uiteinde van het wol elkaar aan en vanaf dat punt zit je vast. Vanaf dat punt kan je ook alles in co-op spelen, maar dat is niet nodig aangezien je je in je eentje ook prima kan redden in de game.

Een paar keer word je opgejaagd in de game, wat extra druk geeft. Hetgeen wat je opjaagt varieert, de ene keer is het een brandend stukje dat door de lucht zweeft en de wol in de fik kan steken, de andere keer is het een vis die je probeert op te eten als je over leliebladeren springt. Al met al geeft het opjagen een extra motivatie om door te gaan, terwijl je in de rest van de game alle tijd van wereld krijgt om een oplossing voor de puzzel te vinden.

gebruik elkaar om obstakels te overwinnen

Co-op puzzels

De meeste puzzels in de game zijn gericht op co-op, maar zoals eerder gezegd kan je alles prima solo doorspelen. Unravel Two laat je met de druk op een knop wisselen tussen de twee Yarny’s. Daarbij blijft de Yarny die je niet bestuurt behulpzaam door op zijn plek te blijven. Ook blijft deze vasthouden wat hij vasthield en zo kan je gewoon de co-op puzzels oplossen. Mocht je terwijl je aan het spelen bent een tweede speler willen toevoegen, dan kan dat eenvoudig door in het pauzemenu met een tweede controller op een willekeurige knop te drukken.

Persoonlijk heb ik de volledige game solo gespeeld en heb ik de co-op even kort uitgeprobeerd. Als tegemoetkoming voor de solo-speler kan je van je beide Yarny’s tijdelijk 1 maken door een simpele druk op een knop, en je kan ze weer even snel scheiden. In co-op kom je in situaties waar beide spelers een andere oplossing in gedachte hebben en dan komt het op communicatie neer. Daardoor gaan dingen vaak fout, wat eigenlijk ook wel weer leuk is. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een van de twee Yarny’s als ankerpunt neer te zetten waar de ander aan hangt. Je moet daarvoor wel een knop indrukken, anders valt degene die gaat slingeren gewoon naar beneden. Dat is de eerste paar keer leuk, maar het kan ook zeer irriterend werken als de speler waarmee je speelt niet bekend is met een controller.

De puzzels zelf zijn leuk en redelijk uitdagend. Unravel Two heeft naast de gewone verhaallevels ook nog uitdagingen, die ook zeer uitdagend worden. De eerste paar levels zijn vooral even inkomen, maar op den duur worden deze levels echt moeilijk. Wat fijn is, want het verhaal speel je gemakkelijk binnen 4 uur uit. De uitdagingen zijn tientallen levels waarin je 1 puzzel moet oplossen om een Yarny te bevrijden. Zelfs in de eerste paar levels heb ik goed veel moeite gehad om deze op te lossen. Vaak heb je maar 1 slimmigheidje nodig om de oplossing te vinden, die soms moeilijker is dan het klinkt.

De Yarny’s ontmoeten elkaar hier voor het eerst

Prachtige omgeving

De hele game is in 2D, maar de omgeving is erg mooi gemaakt. De bomen en het water zijn fantastisch weergegeven en de dieren die je achterna zitten zijn erg mooi. Dit maakt de ervaring des te beter, maar zorgt er ook voor dat je niet rustig van de achtergrond gaat genieten. Zelf ben je een klein wollen poppetje, waardoor alles om je heen erg groot is, en dat wordt meerdere malen goed in beeld gebracht.

Beide Yarny’s kan je aanpassen in kleur en uiterlijk, waardoor je kan spelen met de mannetjes die jij graag wil gebruiken. Veel mogelijkheden zijn er echter niet, maar het is vooral leuk om je eigen kleur aan de poppetjes te geven.

Je kan de Yarny’s aanpassen met eigen kleur, vorm van het hoofd en lichaam

Soepel bewegen door de wereld

Zowel in co-op als solo werkt de besturing erg goed, je kan zonder enige moeite alle kanten op slingeren en met een beetje momentum maak je ook echt goed veel vaart. Dit is zowel fijn als vervelend, fijn als je solo speelt en vervelend in co-op, vooral als je jezelf lanceert. Als een van de twee spelers zich met een zwiep naar de overkant gooit en de ander niet, dan is soms het wol niet lang genoeg om diezelfde overkant te halen. Daardoor kan het soms erg in de weg zitten als je in co-op speelt.

In het eerste deel zat je nog vast aan een wollen draad die je door het hele spel achter je aan sleepte. Je kon verder door telkens nieuwe klosjes wol te vinden en zo je wol aan te vullen. In Unravel Two zit je aan elkaar vast, je hoeft dus niet steeds nieuwe wol te zoeken, maar je moet rekening houden met de andere Yarny, die moet ook overal mee.

Af en toe moet je op een schattige manier herinnert worden dat je personages erg klein zijn

Intiem, mooi en uitdagend

Unravel Two kwam uit het niets tijdens E3 op het podium en hij was direct te koop. De game is een uitstekend vervolg op de eerste Unravel, met een leuke nieuwe draai eraan. De hele game is co-op te spelen, maar dat hoeft niet. Beide opties werken erg soepel. De omgeving ziet er fantastisch uit en de puzzels zijn goed geïntegreerd in de wereld. De meeste puzzels zijn goed te doen, maar daarvoor is de uitdagingsmodus, tientallen levels die je uitdagen een ingewikkelde puzzel op te lossen.

De game is wel wat aan de korte kant, ik heb rustig mijn tijd genomen en na een uurtje of 4 was ik bij het einde. Er zijn 7 verhaal levels die elk in een klein half uur te doen zijn. Gelukkig maken de schattige wollen poppetjes alle tekortkomingen goed. De Yarny’s zijn aandoenlijk en hartstikke schattig. Niet echt om mee te leven, maar gewoon omdat het leuke poppetjes zijn. Al met al is Unravel Two een hartstikke leuke game die perfect is als je niet veel tijd hebt om te gamen.

Uitgever: EA
Ontwikkelaar: ColdWood Interactive
Releasedatum:9 juni 2018
Platforms: PlayStation 4, Xbox One, pc
Gespeeld op:PlayStation 4

Kort maar krachtig

Unravel Two is schattige game die twee verloren Yarny's samen verbind. Het verhaal is een beetje op de achtergrond, maar dat maakt de game er niet minder op. De puzzels zijn bij vlagen uitdagend, maar over het algemeen goed te doen. Met een goede 4 uur ben je door de game heen, maar er zijn nog genoeg redenen om terug te gaan naar de levels.

8
9
5.5