Review: Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint

Ghost Recon Breakpoint

Voluit Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint is de nieuwe tactisch militaire game van Ubisoft. Na uren en uren spelen lees je hier mijn bevindingen!

Gemixte gevoelens

Om gelijk met de deur in huis te vallen, Ghost Recon Breakpoint is een van de moeilijkste reviews die ik heb gedaan in een hele lange tijd. De game heeft heel erg goede punten, maar ook een reeks bugs, merkwaardige of matige keuzes en elementen die helemaal niet werken. Ik ga een dappere poging doen om het allemaal zo goed mogelijk uit te leggen.

Ghost Recon Breakpoint

Rogue ghost

In Ghost Recon Breakpoint vlieg je met je team onderweg naar een missie. De complete karavaan aan helikopters worden neergeschoten en jij bent een van de weinige overlevenden. Vrij snel kom je erachter dat een van jouw oude maten achter de crashes zit.

Wat volgt is een kat en muis spel tussen jou, de ghost die de crash heeft overleeft en de community die het niet eens met de militaire macht is, en Walker (Jon Bernthal) en zijn vrienden, een oude maat waarmee je een verleden hebt. Hij, de club waarvoor hij werkt en de reeks gadgets jagen continu op je.

De campaign is merkwaardige hoofdstukken verdeeld die niet logisch lijken aan het begin. Je hebt een missieboard waar je één of meer missies kunt uitkiezen om achteraan te gaan. Deze missies zijn onderverdeeld in hoofdstukken waarvan je er regelmatig meerdere tegelijk hebt. Toch is er meestal maar 1 missie die logisch is om te gaan spelen vanwege je vorige missie of je powerlevel.

Stealth

De stealth in Breakpoint is erg goed, zodanig goed dat ik het wil vergelijken met hoe de stealth in een nieuwe Splinter Cell game zou zijn. Je kan lekker tactisch een heel gebied in kaart brengen met je drone, om vervolgens op je eigen manier steeds een vijand aan de rand uit te schakelen, of natuurlijk op welke manier jij het beste vindt.

Wat voor mij een van de betere punten van stealth is, is dat als je een foutje maakt waardoor één vijand je ziet, niet gelijk iedereen weet waar je bent. Voor mij is dat één van de grotere ergernissen, die in deze game (meestal) niet aan de orde zijn. Je kunt je dus opnieuw verstoppen en een nieuwe tactiek verzinnen.

Bugs

Hoe vervelend ik het ook vind om punten aan te wijzen die verbeterd kunnen worden in één of meerdere updates. Toch ben ik er te veel tegengekomen om ontspannen de game te kunnen spelen. meerdere missies heb ik helemaal opnieuw moeten doen omdat je een willekeurige tegenstander nodig hebt die iets moet laten vallen. Na het compleet uitroeien van het gebied, bleek die vijand niet aanwezig te zijn, en mocht het dus weer opnieuw doen. Ook heb ik het eens meegemaakt dat de missie is om iemand te bevrijden, die bleek in de bosjes voor het gebied te schuilen waardoor ik de basis kon overslaan.

Nu weet ik niet zeker of het alleen de versie op de PlayStation 4 is, maar voor mij werkte de multiplayer ook niet naar behoren. Het klassieke ‘best of 3’ heeft mij zeker zeven rondes gekost, maar de xp die je ervoor krijgt, wordt er niet beter op. Ook was elke ronde voor mij met een ander team en andere tegenstanders waardoor de game elke keer opnieuw moet zoeken naar spelers.

Ghost Recon: Breakpoint constante internetverbinding

Multiplayer

Het idee van de multiplayer is erg goed, je bent met een groep van vier ghosts, die samen een tweetal punten moeten verdedigen, of juist aanvallen. Daarbij kan je een class kiezen, die je zelf al in de singleplayer hebt vrijgespeeld. Met een goed team bij je en een geduchte tegenstander kan het een tactisch potje worden die niet had misstaan in Rainbow Six, maar de uitwerking is minder indrukwekkend.

Door de eerder beschreven bug waar ik tegenaan bleef lopen heb ik vrij snel de multiplayer links laten liggen. Het vervelendste waar ik tegenaan liep was niet eens dat ik een potje niet af kon maken, maar het niet meer kunnen terugkeren naar de singleplayer. Ik heb de game opnieuw moeten opstarten om weer verder te kunnen spelen. Dat is een zeer effectieve manier om het geen derde keer te doen.

Gameplay en gadgets

Naast de excellente stealth gameplay, is Ghost Recon Breakpoint vooral een militaire shooter waarin jij degene bent die de grote macht probeert te ondermijnen. Het overgrote deel van mijn tijd in de gamewereld is het bewegen van plaats naar plaats. Je kan daarvoor een auto of motor gebruiken, die brengen je een stuk sneller naar de volgende plek. Het rijden in een auto is alleen verschrikkelijk, de besturing zorgt ervoor dat je vrij snel in de berm belandt die vaak een ravijn is. Daardoor is je auto kapot en mag je weer gaan lopen totdat je een volgend voertuig vindt. De helikopter is ideaal, je vliegt snel van plaats naar plaats, maar daarbij heb ik het gevoel dat ik de hele game oversla. Persoonlijk vind ik het een van de leukste dingen in de game om gewoon een stukje door de open wereld lopen. Je komt altijd wel een paar vijanden tegen en een gebouwtje die iets van loot voor je heeft.

De loot en gadgets zijn geinig, maar komen onnodig over. De skilltree is groot en overweldigend waardoor ik het overzicht vrij snel kwijt was. Het effect is dat het niet interessant is om upgrades uit te voeren en dat is jammer, want er zitten wel degelijk leuke upgrades tussen, zoals een ‘sinc kill’ met je drone. Dat is een ability die je drone een kill kan laten maken terwijl jij een tweede tegelijkertijd maakt.

Aan het begin krijg je dezelfde keuze die je in Assassin’s Creed Odyssey krijgt, guided mode of exploration mode. Guided geeft je een stip op de kaart terwijl in exploration mode je zelf met een paar aanwijzingen de bestemming moet bepalen. In Odyssey gaf dit een leuke extra bijkomstigheid, maar in Breakpoint voelt het niet de moeite waard om iemand uit te horen. De dialogen zijn vooral oninteressant en voorspelbaar, daardoor heb ik de grootste moeite om te volgen wat er gezegd wordt.

De guns missen ook hun punt. Je krijgt zo ongelooflijk veel nieuwe guns dat je continu aan het switchen bent naar een nieuwe, en op de snelheid van schieten na voelen ze allemaal hetzelfde. Naast de guns krijg je ook steeds nieuwe gear, en nieuw paar schoenen of een nieuw petje. Ook de snelheid dat deze steeds beter worden is hoog en dus ben je continu aan het switchen. Hierdoor loop je er soms ook bij als een clown met een gillie suit broek, een hempje en een grote helm..

Ontwikkelaar: Ubisoft
Releasdatum: 4 oktober 2019
Platforms: PlayStation 4, Xbox One, PC

Ubisoft mix

Het idee is fantastisch, het beste uit de beste Ubisoft games in één grote mix. De exploration mode uit Assassin's Creed Odyssey, de tactische multiplayer uit Rainbow Six Siege en de stealth uit Splinter Cell, en natuurlijk de fantastische open wereld zoals we vaak zien in Ubisoft games. Voeg hier fantische graphics aan toe en je zou een fantastische game moeten hebben. Ghost Recon Breakpoint heeft zeker een reeks erg goede punten, maar de bugs en gebreken maken het een game die nog niet aan te raden is. Met een paar goede patches is het grootste gedeelte van de game een stuk beter en dan komt de rol van Jon Bernthal wel tot zijn recht. Voor nu zou ik de game nog even laten liggen.

6.4
8
7