Review: The Mighty Quest for Epic Loot

Het komt niet vaak voor bij Gamingnation, maar vandaag heb ik een review voor jullie voor een mobiele game. Namens Ubisoft mocht ik op een machtige missie, voor epische beloningen en voor het winnen van de troon.

In deze action-RPG wordt je meegenomen naar Opulencia. Dit land vol vliegende kastelen en werelden zit echter wel zonder koning en een wereld zonder koning valt ongetwijfeld in chaos. Echter, als inwoner van dit machtige land heb je de kans om zelf op de troon terecht te komen! Ga op een epische missie om de allerbeste loot te vinden, want degene met de meeste en beste loot wordt uiteindelijk gekroond. Dat is iets wat je zeker wilt!

Nu in je broekzak

Deze mobiele titel is een eerbetoon aan het origineel, welke jaren geleden al uitkwam voor de PC. Al in 2013 konden de eerste spelers in ‘Early Acces’ aan de slag. Voor de reizigers die zelf al dagelijks op avontuur gaan kunnen ze nu mooi onderweg aan de slag met deze mobiele versie. Het spel houdt een vrij standaard besturing voor mobiele games aan. Middels een aantal simpele bewegingen met je duim kun je jouw personage besturen. Swipe een kant op en je maakt een ontwijkende koprol en zodra je als een duim-vormige Woody Woodpecker op je scherm begint te tikken, tikt jouw personage met zijn wapen op hordes vijanden. Deze eenvoudige besturing maakt het een fijne, toegankelijk game zonder dat je veel moeite hoeft te steken om het echt ‘te leren’.

Je moet namelijk wel wat doen om de ‘loot-koning’ te worden. De introductie wordt verzorgd door Lord McBucket. Dit jofele personage met, verassing, een emmer op zijn hoofd leidt je een beetje door het begin heen. Hij verteld je dat je zoveel mogelijk monsters moet verslaan, om zoveel mogelijk loot te ontvangen en daardoor een kans te maken op koningschap. Deze missie brengt je langs een tal van leuke, simpele levels. De levels hebben een eenvoudig design. Doordat het redelijk recht toe, recht aan is loop je wel makkelijk door de levels heen. Helaas is de opzet van de meeste kastelen wel eenvoudig, met een redelijke directe route met een enkele vertakking waar je dan een schatkist kunt vinden. En natúúrlijk moet je deze kisten allemaal verzamelen om je level 100% te halen. Of, in dit geval, met drie kroontjes.

Typisch

Want waar de stijl zich redelijk onderscheidt van andere mobiele games, is de rode draad redelijk hetzelfde. Je hebt een limiet aan je hoeveelheid energie. Is deze op, dan is het dikke pech voor jou als speler. Een goed moment wel om weer aan het werk te gaan voor je baas je ziet spelen. Na enkele minuten kun je vaak wel weer een leveltje spelen, óf je trekt, naar wens van Ubisoft, je portemonnee.  Uiteraard kun je al je progressie versnellen door enkele tot tientallen euro’s neer te leggen. Je kunt hiermee bijvoorbeeld diamanten of sleutels kopen, waarmee je speciale kisten kunt openen en veel betere uitrusting kunt ontgrendelen. Dit helpt enorm, kan ik je vertellen! Ubisoft had namelijk mijn save perongeluk verwijderd waardoor ik na een level of 10 opnieuw moest beginnen. Shit, maar goed. Ik had hier wel een melding van gemaakt op Google Play en voila, 400 diamanten en een handjevol sleutels! Fantastische wapens en uitrusting gekregen en het spel gaat vervolgens enorm makkelijk. Iets té eigenlijk, waardoor het duidelijk wordt wat de kracht van geld doet in dit type games. Dat er echter een verdien model aanwezig is in een ‘free to play’ game is niet heel vreemd. Een studio wilt op een manier wat inkomsten krijgen natuurlijk.

Maar dit kan en mag de pret niet drukken. Je hebt namelijk genoeg mogelijkheden om je personage sterker te maken. Zo krijg je al vrij snel de mogelijkheid om je uitrusting te verbeteren door andere, minder waardevolle spullen op te offeren. Je ‘might’ (macht) level stijgt hierdoor, waardoor je meer kan klappen kunt vangen en uitdelen. Daarnaast krijg je, zoals een echt rollenspel het betaamt, een arsenaal aan passieve en actieve skills. Je hebt echter weinig keus; je krijgt per zoveel level een skill, dus tot je verder in het spel komt heb je niet echt een set skills die beter is dan de ander.

Grote uitdaging, klein formaat

Als je uit eindelijk wel (of niet) koning wordt van Opulencia, dan is de pret nog zeker niet voorbij. Wat ik zelf altijd wel leuk vind en vaak de meeste tijd in wil spenderen zijn de ‘trials’. In deze speciale modus neem je het op tegen hordes vijanden (meer dan normaal) in een vrij kleine arena. Met elk niveau dat je behaalt krijg je meer een moeilijkere vijanden. Dit gaat door tot je echt niet meer kunt en de skeletten, spinnen en kippen over je heen walsen. Zeker leuk, dit extra beetje uitdaging!

Persoonlijk ben ik wat fanatieker in het gamen op de PC en op consoles. Het is een fijne afwisseling om eens een game op een telefoon te beoordelen, al is het niet iets om te vergelijken. Mobiel gamen valt onder een hele andere categorie naar mijn mening en ondanks dat sommige het wel als primair gamesysteem ervaren, zal dat voor mij nooit zo worden. Desalniettemin speel ik nog steeds met plezier zo nu en dan een level om mijn toilet bezoek toch net iets leuker te maken.

Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal
Releasedatum: 8 juli 2019
Platforms: Android en Apple iPhone
Gespeeld op: Android, Samsung Galaxy S10 E

Klein maar fijn

Als je opzoek bent naar een leuke, snelle game om dagelijks een paar levels te spelen, zoek niet verder. Voor dit doel slaagt het met vlag en wimpel. De actievolle, maar snelle levels zijn prima plezier voor tussendoor. Voor degene die een diepgaande roleplaying game willen: ik zou toch de portemonnee trekken en voor een grotere console kijken, want dan ga je hier geen voldoening uit halen.

7.8
7.2
7.8