Review: The Division 2

The Division 2

Mocht je Tom Clancy’s The Division 2 al hebben opgezocht, dan zal het je al zijn opgevallen dat veel mediabronnen het spel vol lof hebben ontvangen en beoordeeld. Na heel wat uren van het spel te hebben gespeeld kan ik niets anders dan het er mee eens zijn: The Division 2 is niet alleen een verbetering op het eerste deel, maar kan uitstekend op zijn eigen benen staan.

Toen Tom Clancy’s The Division begin 2016 uitkwam, werd het spel met lauwtjes ontvangen. Veel gamers waren teleurgesteld door het gebrek aan content, de valse beloftes van Ubisoft en de zwakke endgame. Na het urenlang neerschieten van dezelfde vijanden liep je tegen het anticlimactische einde aan, waarna je alleen nog verder kon gaan in de Dark Zones (de PvP-zone). Veel spelers lieten het spel al na enkele weken links liggen en gingen verder met andere games. Het geeft maar eens te meer weer dat Ubisoft over veel veerkracht bezit, want door de jaren heen is het eerste deel uit de reeks een veel beter spel geworden. Verschillende updates en DLC’s maakten het een veel completere ervaring en geduldige fans konden hier van genieten. De cumulatie van deze verbeteringen – en nog veel meer extra – zijn allemaal terechtgekomen in The Division 2. Hoewel het spel op het eerste gezicht veel lijkt op zijn voorganger, is dat alleen op oppervlakkig niveau. Het is uiteraard nog steeds een cover-based loot shooter, waarin het doel is om te levelen, te looten en zoveel mogelijk vijanden om zeep te helpen. De rest eromheen is allemaal aangepast of totaal veranderd.

Zo is het skillsysteem aangepast. Je hebt nog steeds de keuze uit verschillende vaardigheden:  de turret, drone, doelzoekende mijn, de hive en de chem launcher. In het eerste deel kon je met skillpoints jouw vaardigheden verbeteren, maar dat is aangepast. Je kan nu verschillende varianten ontgrendelen, waarbij de eerste keuze 1 punt kost en de tweede 5 punten kost.Ter voorbeeld kan je kiezen uit een machinegeweer turret, een vlammenwerper turret of een sluipschutter turret.  De skills worden aangepast met mods die je kan vinden in Washington D.C. Omdat je geen skillpoints meer hoeft te steken in het verbeteren van de skills zelf, kan je deze punten steken in het ontgrendelen van verschillende skills, zodat je veel gevarieerder kan spelen. Experimenteren wordt op deze manier beloond. Naast de skillpoints heb je  ook perks, die weer ontgrendeld kunnen worden met SHD-punten. Deze kan je scoren tijdens de zijmissies, verschillende events in de wereld of je kan ze vinden in SHD caches die zijn verspreid over de open wereld.

The Division 2

De wereld in The Division 2 is groter, leuker en uitdagender. Zonder een vergelijking met het eerste deel staat Washington D.C. – de stad waarin het tweede deel zich afspeelt – als een huis. De verschillende zones hebben allemaal een andere sfeer, zijn anders ingedeeld en geven een heel ander gevoel. Zo zijn sommige gedeeltes open met brede wegen, terwijl andere gedeeltes weer bestaan uit smalle steegjes en gebouwen die dicht op elkaar staan. De wereld is niet meer grijs/wit en compleet uniform, maar vol kleur en leven.  Bovendien is de wereld bezaaid met verschillende random events: zo kan je airdrops vinden met goede loot (die overigens wel zwaar worden bewaakt, dus pas op!), kan je propaganda torens uitschakelen, kan je executies van onschuldige burgers voorkomen en ga zo maar door. Elk van deze events kan een uitdaging zijn en geven je de nodige beloningen. Ze zijn het waard om jouw route naar de volgende missie te onderbreken en geven je de nodige variatie en uitdaging.

Het is overigens ook een grote wereld waarin het lang kan duren om van A naar B te komen en je zal vaak genoeg het loodje leggen, waarna je weer terug wordt gezet naar het dichtstbijzijnde spawnpoint (wat ver weg kan zijn) . Gelukkig lopen er genoeg vriendelijke NPC’s rond die je kunnen helpen. Ze zullen vaak patrouilles lopen, gaan zoeken naar goederen of een vijandelijke basis aanvallen. Andersom gebeurd dit ook, waardoor het zomaar kan gebeuren dat jij in de vuurlinie terecht komt van een veldslag die jij niet hebt veroorzaakt. Als het je lukt om een vijandelijke basis te overmeesteren – waarbij je om de hulp kan vragen van jouw bondgenoten – wordt deze basis een veilige zone. Je krijgt door dit soort zaken het gevoel dat jij je in een levende wereld zit die elk moment kan veranderen.

In de vorige alinea had ik het er al over dat je vaak de pijp uit gaat. Dit komt niet alleen door de verschillende uitdagingen in de wereld, maar ook omdat ze de moeilijkheidsgraad een stuk verhoogd hebben. Vijanden zijn niet alleen maar domme kogelsponsen die op je af komen stormen; ze leiden je af en vallen je aan in je flank, ze rennen terug naar dekking en ze pakken gevechten relatief slim aan. Uiteraard maken ze nog steeds twijfelachtige beslissingen – wie komt er nou in een rij de trap op zonder dekking – maar over het algemeen heb ik het idee dat ik de tegenstander niet moet onderschatten. De kogelsponzen uit het eerste deel zijn niet meer zo prominent aanwezig doordat ze niet meer zoveel leven hebben. Vijanden hebben allemaal een zwakke plek, of kunnen met welgemikte granaten worden uitgeschakeld. Vijanden kunnen ook pantser dragen: als ze bijvoorbeeld een helm op hebben, moet je eerst de helm kapot schieten voordat je headshots kan leveren. Als je vijanden tegenkomt die volledig bepantserd zijn, is het dus zaak dat je eerst een deel van het pantser kapot schiet voordat je schade kan toebrengen. Denk dus goed na waar je de schoten plaatst! Het schieten in The Division 2 voelt heerlijk aan en kogels hebben ‘impact’ als ze aankomen. De skills voelen krachtig aan, maar niet zo krachtig dat je ze alleen het werk kan laten doen. De doelzoekende mijn zoekt zijn doelwit op over de grond en kan hem of haar uit zijn schuilplek laten wegrennen (het is overigens hilarisch om ze in angst weg te zien rennen voor een rollend balletje).

The Division 2

Ik heb het tot nu toe alleen nog maar gehad over de singleplayerervaring. Dit komt omdat het spel ook in je eentje enorm vermakelijk is. Ik durf zelfs de stelling te maken dat The Division 2 even vermakelijk is in beide gevallen. Als je alleen speelt, is het een geval van overleven, steeds van plek wisselen en geduldig zijn in je aanpak. Als je met vrienden speelt (of willekeurige mensen online), dan is het een kwestie van goede communicatie en een chaos aan geweld op het scherm. Wapens en vaardigheden zijn veel gevarieerder dan in het eerste deel – van zowel de speler als de vijanden – dus ga ervan uit dat het erg druk kan worden op het scherm. Granaten vliegen over en weer, gifwolken verschijnen her en der en de vijanden komen van alle kanten. Je kan makkelijk een groep vinden via de matchmaking, of je kan een signaal uitsturen naar andere spelers dat je hulp nodig hebt. Als iemand jouw oproep beantwoordt (dit kan via het mapscherm), dan komt diegene in jouw spel terecht. Als je geen zin hebt om samen te spelen met andere spelers, kan je er ook voor kiezen om tegen ze te spelen. In Conflict kan je het in verschillende modi opnemen tegen andere spelers, zoals Team Deathmatch en Free For All.

Uiteraard heb je ook The Darkzone weer in The Division 2, de PvP-zone waarin de beste loot kan worden gevonden maar waar je het meeste risico loopt.  The Dark Zone bestaat uit drie verschillende zones waarin twaalf spelers zich in bevinden. Een andere verandering is dat al jouw gear wordt ‘genormaliseerd’ naar een basisniveau, om te voorkomen dat je veel te krachtig bent voor andere spelers. Daarbij worden spelers ingedeeld in verschillende brackets: level 1-11, 12-20 en 21-30. Daarbij wordt er rekening gehouden met het niveau van jouw huidige character en het level van jouw wereld. Het belangrijkste is echter het aanpassen van het Rogue systeem. Als jij andere spelers dood in The Dark Zone, wordt je een Rogue. Hoe meer spelers je dood, hoe hoger jouw Rogue niveau wordt. Andere spelers zien jou op de radar verschijnen en kunnen een goede beloning krijgen mochten ze je doden. Het maakt de Darkzone een spannende uitdaging voor de meest gedurfde spelers.

The Division 2

Één van de grootste klachten uit het eerste deel is dat de Endgame niet goed genoeg was om verder te willen gaan. The Division 2 heeft hier briljant op ingespeeld. Hoewel het maximale level nog steeds 30 is, heb je de zogeheten World Tiers. Dit is het level van de wereld om je heen en dit beïnvloedt het level van de vijanden, het niveau van de loot en ga zo maar door.Er zijn vier verschillende World Tiers en Ubisoft is van plan om snel een vijfde eraan toe te voegen. Daarbij kan je ook jouw Gear Score omhoog krijgen door verschillende gear te gebruiken die dit verhogen. Als je een bepaalde score haalt, ga je een niveau hoger in de World Tier. Daarbij bepaald de Gear Score die in jouw bezit is (dus niet alleen datgene wat je aan hebt) ook het niveau van de gear die je vindt in de wereld. Niet alleen zal je veel baat hebben bij het vinden en verdienen van Gear, maar ook het craften ervan is zeer lucratief. Hier speelt overigens ook de Dark Zone weer een rol, omdat je hier de beste Gear kan vinden. Tel daarbij op dat je missies opnieuw kan spelen op een andere manier met Invaded Missions – waarbij de missies hetzelfde zijn maar de locaties en de plaatsing van de vijanden veranderd zijn-, er drie verschillende Strongholds zijn, je Bounties kan doen, er verschillende bazen zijn, de Control Points weer overgenomen kunnen worden door de vijanden en de activiteiten blijven terugkomen en je kan je voorstellen dat je je nooit hoeft te vervelen.

The Division 2 is een geweldig spel waar ik met plezier veel uren in heb gestoken en nog veel meer uren in zal steken. Ik heb mij geen moment verveeld en het idee dat dit evenveel ervan geniet als ik alleen spel, verhoogd alleen maar de waarde ervan. The Division 2 is een must-have voor elke fan van looter shooters!

The Division 2

Ontwikkelaar: Ubisoft Massive
Releasedatum: 15 maart 2019