Review: Super Smash Bros Ultimate

Dat we Sakurai niet meer moeten geloven als hij zegt dat dit echt de laatste Smash wordt, moge wel duidelijk zijn. Maar als dit dan toch echt de laatste is, heeft hij dan nu echt de ultieme Super Smash Bros geleverd?

Uit de hand gelopen vechtpartij

Super Smash Bros staat al tientallen jaren garant voor een leuk potje knokken met de bekende personages van Nintendo’s personages, maar naarmate er meer games van deze serie er kwamen, werden er ook personages toegevoegd van andere populaire franchises. Inmiddels staat de teller op 76, waarvan 7 Echo fighters en met de personages uit de DLC zal het totaal op 81 komen.

Echter zal je in Ultimate beginnen met de acht personages die in het eerste deel in het roster stonden. Door de diverse modi te spelen, wordt je zo nu en dan uitgenodigd om een nieuw personage vrij te spelen. Dit doe je uiteraard door hem of haar te verslaan in een gevecht. Als je degene weet te verslaan, kun je daar ook zelf mee aan de slag. Je zult wel even zoet zijn om alle personages te ontgrendelen en dat is iets wat ik wel kon waarderen in een periode waarin dit ook met microtransacties had gekund.

Wat het mooie aan deze serie is en waardoor deze game terecht de subtitel Ultimate heeft gekregen, is het feit dat ondanks dat alle personages uit andere series komen Nintendo toch wel alle credits verdient doordat er wel trouw wordt gebleven aan al deze series en ze erg goed passen in een brawler.

Je zult niet alleen veel plezier beleven aan het vrijspelen van al deze personages, maar ook nog uren bezig zijn met welk personage nou eigenlijk je favoriet is en welke moves je het beste met deze personage kunt gebruiken en vooral op welk moment.

Super Smash Bros. Ultimate

Wereld van licht

Super Smash Bros stond nooit echt bekend om een goed verhaal, maar desondanks doet Sakurai en zijn team toch vaak een poging om een vermakelijke singleplayer neer te zetten. Met World of Light lijkt een doemscenario een einde te maken aan de strijd tussen alle vechters en de gevaarlijke handen. Gelukkig weet niemand minder dan Kirby de aanval te overleven en is het aan hem (jou dus) de taak om iedere vechter weer terug te winnen.

Naast alle speelbare personages zijn nagenoeg alle personages uit alle series omgetoverd tot Spirits, die je personage kunnen voorzien van speciale krachten of (verbeterde) vaardigheden. Zo is er een fee Spirit (uit The Legend of Zelda serie) die je health kan geven op een cruciaal moment of een spirit die je immuun maakt voor gif en zo zijn er nog honderden spirits die je tijdens een gevecht voordelen kan geven. Het is wel jammer dat het op een gegeven moment een heel uitzoekerij wordt, waarbij je gelukkig wel kan kiezen voor een voorkeur aan Spirits. Deze worden door de computer uitgekozen op basis van de Spirits die je vijand kiest en onder welke omstandigheden je het tegen je vijanden op moet nemen.

Je hebt namelijk de keuze uit een hoofdspirit en een variërend aantal hulpspirits. Dit is afhankelijk van welk hoofdspirit en hulpspirit je kiest. Je kunt drie minder sterke hulpspirits gebruiken, waardoor je er drie kunt selecteren, maar krachtigere gebruiken meer slots. Het is wel erg gaaf dat ze ook hierin erg op details hebben gelet en ook alle respect hebben voor de personages en de series waar ze bekend van zijn geworden.

World of Light is een erg vermakelijke singleplayer-ervaring en biedt met gemak een uurtje of 15 plezier, maar soms ook wat frustratie. Sommige gevechten vereisen behoorlijk wat vaardigheden of gewoon de juiste spirits en de grens daartussen is soms flinterdun, maar dat zorgt wel dat de overwinning bitterzoet is.

Super Smash Bros Ultimate Review

Klassiek in één nieuw jasje

Naast de World of Light modus keert ook de klassieke arcade modus terug. Net als voorheen kun je als de diverse personages het opnemen tegen een zevental vijanden (soms meerdere of grote groepen) en zul je het uiteindelijk tegen een van de eindbazen opnemen. Het is anders dan in voorgaande delen, aangezien de vijanden per personage worden geselecteerd op basis van hun geschiedenis of hun specialiteiten. Zo is Ganon (de zwijnenmutatie van Ganondorf uit de eerste Legend of Zelda) bijvoorbeeld de eindbaas van Link of Dracula die van Belmont Richter. Zo blijft het leuk om deze modus met verschillende personages te spelen, omdat je aan de ene kant de vechtskills van de personages leert kennen en je ook wat meer over de achtergrond van deze personages leert.

Naast deze modus kun je natuurlijk ook in alle hartenlust opnemen in de Smash-modus, waarin je zelf de personages kunt kiezen die meedoen, je teams kunt opsplitsen en bepalen welke items er voorbij komen tijdens het gevecht. Dit kun je bovendien heel makkelijk als instellen en dit geheel opslaan, zodat je niet steeds door alle menu’s hoeft te scrollen omdat je bijvoorbeeld er niet van houdt dat er Pokéballs of Assist Trophy’s verschijnen of dat je liever op tijd speelt in plaats van elke speler een bepaald aantal levens te geven.

Super Smash Bros Ultimate Spirits

Ultiem in bijna alles

Door al deze relatief kleine aanpassingen, die ook opvallen als je de personages een beetje leert te kennen, kun je gewoonweg niet anders stellen dat Super Smash Bros Ultimate die ultieme versie is. De game speelt gewoon weer heerlijk en schaaft al die ruwe randjes van de voorgaande delen weg en weet die weer net iets beter uit de verve te laten komen. Het enige waar Nintendo nog wat beter had kunnen doen is de manier waarop de menu’s opgebouwd zijn, want die kunnen soms wat onoverzichtelijk overkomen. Een ander verbeterpunt is, ondanks een aantal patches, nog nodig voor de multiplayer. Want doordat dat je voorkeuren kunt instellen, is het soms best lastig om tegenstanders te vinden die hetzelfde hebben ingesteld of dat je tegenstanders krijgt die minder goed internet hebben, waardoor je veel last hebt van lag tijdens het gevecht. Desalniettemin is Super Smash Bros Ultimate misschien wel meer geworden dan ik had durven dromen en ben ik blij dat ik hem toch in mijn top 10 games van 2018 heb gezet.

Uitgever: Nintendo
Ontwikkelaar: Nintendo/ Bandai Namco
Releasedatum: 7 december 2018
Platforms:  Nintendo Switch

Ultiem!

Nintendo laat met Super Smash Bros Ultimate zien dat deze serie nog steeds niet over diens hoogtepunt heen is, maar nog steeds weet te evolueren tot de ultieme brawler die we nu voorgeschoteld krijgen.

9.3
9.8
9.2