Review: SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech

Sommige spellen krijgen de aandacht die ze verdienen, terwijl andere juist niet de aandacht krijgen die ze wel verdienen. Dat laatste is het geval met SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech.

Vorige week heb ik al een korte sneak peak geschreven over het nieuwste deel in de SteamWorld universum, maar voor degene die het gemist hebben zal ik een korte introductie geven. De SteamWorld serie is er al sinds 2010 en komt om de zoveel jaren met een spel dat weliswaar dezelfde grafische stijl en hetzelfde universum deelt, maar totaal anders is qua genre en gameplay stijl. Dit jaar – eind deze maand al – komt ontwikkelaar Image & Form Games met een turn-based RPG met zijn eigen unieke twist. In SteamWorld Quest:  Hand of Gilgamech maak je namelijk geen gebruik van normale aanvallen, maar van een dek kaarten. Hoe werkt dat dan precies?

Op avontuur!

Voordat ik daar verder over ga, wil ik eerst een korte introductie geven over het verhaal. Je begeeft je in een fantasy-wereld, gevuld met mensachtige robots. Het avontuur begint met Armilly en Copernica, die samen op zoek zijn naar een speciale zwam voor een brouwsel. Wanneer zij terugkeren naar hun dorp, blijkt dat het kwaadaardige Void leger heeft aangevallen en leden van de Guild heeft meegenomen. Armilly en Copernica gaan samen op pad om de gevangenen te bevrijden, maar ze zullen erachter komen dat er nog een veel groter plot speelt. Op hun reis komen ze anderen tegen die hen willen helpen, of toevallig dezelfde kant op moeten als hen.

Het verhaal klinkt erg cliché, maar dat hoort ook wel bij de stijl. Het wordt gedragen door de charmante personages en de speelse humor, gepaard met de kleurrijke graphics die makkelijk voor het oog zijn. Zo is Armilly een zeer enthousiaste ridder die maar al te graag een echte held wil zijn (en lid wil worden van de Guild) en hierbij zelfs haar eigen avontuur hardop vertolkt. Daarentegen is Copernica een serieuze alchemist die teveel aan haarzelf twijfelt. De chemie van de speelse, naieve Armilly en de serieuze, maar wel vriendelijke Copernica is het lachen waard door het spel heen. Ook de andere personages die in jouw team stappen voegen veel toe aan de dynamiek.

Een RPG met kaarten

De verschillen in persoonlijkheden zal je ook terug zien in de gameplay zelf. De basis van het spel is een turn-based RPG, zoals al eerder was vermeldt. Tussen de gevechten door loop je rond in een lineaire wereld, waarin je voornamelijk bezig ben met het navigeren van punt A naar punt B, maar daar tussenin nog wat verborgen schatten en verschillende puzzels. Daar ligt ook totaal niet de focus van SteamWorld Quest; buiten de personages om ligt deze focus op het maken van de juiste decks en het vormen van het juiste team. Let namelijk goed op: hoewel het verhaal en de humor ontspannen overkomen, zijn de gevechten dat juist niet.

Per personage kan je een deck maken van 8 kaarten; deze kunnen bestaan uit Strikes, Abilities en Upgrades. Met Strikes en Abilities bouw je langzaam punten op, die je weer kan gebruiken om Ability-kaarten in te zetten. Elk personage heeft zijn eigen unieke kaarten en kunnen ook extra kracht geven met bepaalde combo’s. Zo speel je een unieke kaart als je driemaal achter  elkaar een kaart gebruikt van dezelfde personage, maar ook kaarten tussen verschillende personages kunnen elkaar een boost geven.

Geen kinderspel

Alhoewel SteamWorld Quest in het begin redelijk vergevingsgezind is, wordt je na de eerste wereld wel geacht het spelletje te begrijpen. Vijanden worden steeds lastiger door bepaalde weerstanden te hebben of door bepaalde statussen over te brengen op je. Zo liep ik vast op een baas die mij ‘bleed’ gaf bij elk personage, wat betekent dat ik schade ontving bij elke kaart die ik speelde. Als je dan geen kaarten hebt om zulke statussen te verwijderen of een kaart hebt om jezelf te helen, dan ben je al gauw klaar met het potje.

Je leert ook gauw dat het niet alleen draait om kaarten die veel punten kosten of om kaarten die veel schade veroorzaken; je moet kunnen inspelen op de zwaktes van je vijanden en misbruik maken van bepaalde elementen of statussen. Maak ze gedurende het gevecht steeds zwakker, zorg ervoor dat jouw team beschermd blijft en spaar je punten op voor de juiste momenten. Als je vanaf het begin al jouw kruit verspeeld, kan het lang duren voordat de gespeelde kaart weer in jouw hand komt en dan kan het gevecht erg lastig voor je worden. SteamWorld Quest is hierdoor makkelijk om te begrijpen, maar kan behoorlijk pittig zijn om doorheen te komen op sommige momenten.

Tactiek aanpassen

Dit wil niet zeggen dat we het hebben over een frustrerend spel; integendeel, SteamWorld Quest heeft mij van punt A naar punt Z alleen maar plezier gebracht. Ja, je gaat een aantal keer dood. Hier leer je alleen maar van door een ander team op te stellen, andere kaarten te gebruiken of gewoon andere keuzes te maken in het gevecht zelf. Ik heb mij maar zelden gefrustreerd en de keren dat het gebeurde, kwam het omdat ik zelf de verkeerde keuzes had gemaakt. Zo ben ik meerdere keren compleet gevloerd door hetzelfde groepje magiers, die met hun ijsspreuken een lachertje maakte van mijn team. Ik besloot daarna een kaart te gebruiken die de tegenstander zwak maakt voor vuur, een kaart voor Copernica te kopen die haar een vuurzweep liet gebruiken en haar een ring te geven die haar vuurmagie sterker maakte. Ik leerde die dag dat zelfs tweedimensionale vijanden in en spel angst kunnen uiten via hun ogen, want na drie rondes waren ze niets meer dan as.  Zo zie je maar dat als je de juiste voorbereidingen treft, je elk obstakel kan overkomen.

Je leert ook dat je kaarten niet alleen kan kopen en kan vinden in de wereld, maar ook kan upgraden. Dit zorgt ervoor dat healing kaarten meer beurten van kracht zijn, aanvallen bepaalde neveneffecten krijgen zoals Burn, of dat een upgrade-kaart nog meer kracht geeft aan jouw personage. Er zijn meer dan 100 kaarten te verzamelen, verdeeld over de vijf personages die in jouw team zullen zitten. Er zijn hierdoor genoeg tactieken om tussen te wisselen, wat het spel lekker gevarieerd en vers houdt.

Reden om terug te keren?

Ik ben een groot fan geworden van SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech. Toch durf ik toe te geven dat het spel niet zonder problemen is. Zo is de herspeelbaarheid van het spel niet geweldig. Uiteraard kan je het spel opnieuw spelen op een hoger niveau en met andere personages in je team, maar ik mis in dit geval toch echt een new game+ modus, waarin ik met mijn volledige team opnieuw het spel kan spelen maar dan met extra uitdagingen. Ik mis een multiplayer modus, waarin ik tegen andere kan spelen en kan testen of mijn deck echt zo goed is als ik zelf denk.

Het spel is niet al te lang; na een goede 8 tot 10 uur (afhankelijk van het niveau, ik speelde op Knight/normal) ben je er al doorheen. Je hebt nog wel de arena modus, wat een gauntlet is van vijanden in een reeks gevechten waarin je tussendoor niet kan rusten en waarbij er bepaalde regels van kracht zijn die de speler benadelen. Je hebt hierin een aantal competities, maar het kost je ook niet meer dan 2 a 3 uur om hier doorheen te komen. Deze modus heeft daarbij ook niet zoveel waarde meer als je het spel al hebt uitgespeeld, omdat de rewards die je ontvangt alleen gelden voor het huidige spel. Je kan dit niet meenemen naar een new game +, dus waarom zou je het doen? Ik had graag gezien dat hier meer aandacht aan besteed was, als was het alleen maar om de levensduur van het spel te verlengen. Niet alleen voor mezelf, maar als een naam in de game wereld zelf.

Het zijn kleine smetjes op het blazoen van SteamWorld Quest, wat verder een voortreffelijk spel is. Een leuk verhaal, plezierige en eenvoudige graphics, een uitdagend gevechtssysteem en een groep van personages waar je verliefd op wordt;  op een gegeven moment kan je je afvragen wat je van een (kleine) studio kan verwachten. Ik raad dit spel aan voor iedereen die houdt van het genre en wel eens een leuke twist eraan wil zien. Een topper!

Uitgever: Image & Form Games
Ontwikkelaar: Image & Form Games
Releasedatum: 25 april 2019

Geweldig spel dat smaakt naar meer

SteamWorld Quest: Hand of Gilgamech is een verborgen diamant die meer aandacht verdiend. Ontwikkelaar Image & Form Games heeft een geweldig spel afgeleverd, dat van mij langer had mogen duren en een hogere herspeelbaarheid had mogen hebben.Topspel!

8.4
8
9.5