Nieuws Reviews

Review: Starlink: Battle for Atlas

Starlink, Ubisoft

Misschien een rare zet om een game zolang na release pas een oordeel te geven. Ik leg het uit, dus lees gauw verder.

Een game die twee keer gespeeld moest worden

Ubisoft heeft met Starlink geprobeerd een game te maken die diepgang heeft en tegelijkertijd bestemd zou moeten zijn voor een jonger publiek. Daarbij ging ik af op de volledig Nederlands gesproken game (als keuzeoptie) en de ‘toys to life’ functies. Echter is de game ook met alleen een controller te spelen en is de diepgang dieper dan ik dacht. Eigenlijk zou Starlink daarom twee cijfers moeten krijgen; één door een kind gegeven en één door een volwassene.

Het verhaal en acteerwerk

The Equinox is het moederschip van de hoofdrolspelers. Zij vliegen door Atlas om te hulp te schieten waar en wanneer dat nodig is. Plotseling wordt het schip overvallen en nemen vijanden de kapitein mee. The Legion onder leiding van Grax wil de kennis van de kapitein gebruiken om het zeldzame materiaal Nova te maken. Aan ons de taak om The Legion tegen te houden en andere planeten te beschermen tegen dit kwaad.

De Nederlandse cast doet hun best om dit verhaal zo geloofwaardig mogelijk te brengen. Over het algemeen klinkt het als een animatieserie op televisie. Hoewel ik het niet storend vond, stond mijn game toch het liefst op Engels. Voor het jongere publiek zullen een aantal stemmen overigens bekend in de oren klinken. Er werken namelijk een aantal bekende YouTubers/Vloggers mee als stemacteur. Helaas kon het verhaal mij niet zo interesseren, vanwege slechte grapjes en weinig inhoud. De personages bleven vrij onpersoonlijk. Alleen via een aantal zij-missies werd extra informatie gegeven over het leven van de hoofdrolspelers.

Er is genoeg te doen

Waar het verhaal misschien een beetje te kort schiet, bevat Starlink genoeg missies en opties om een flink aantal uur aan de slag te gaan. Vanaf planeet één is het vliegen, schieten, upgraden en doorgaan geblazen. Voor mij voelde het niet repetitief aan, al kan ik me voorstellen dat sommige spelers dit wel zouden kunnen ervaren. Ik vond het veel te tof om al rondvliegend de missies te volbrengen. Het voelde geregeld zelfs als een waardige opvolger in de StarFox series (zonder de Nintendo personages dan).

Met de beloningen uit de missies kan eigenlijk alles worden geüpgraded. Van je personage tot alles aan jouw eigen schip. Het is de moeite waard om daar even voor te gaan zitten en alle opties door te nemen. Sommige wapencombinaties zijn bijvoorbeeld handig tegen een bepaald soort vijand. Sommige schip upgrades zorgen voor extra functies, zoals een betere weerstand tegen kou. Er zijn zelfs upgrades die gedaan moeten worden om verder te kunnen in de game. Het moederschip heeft ze nodig om naar andere planeten te kunnen vliegen. Zo bevat Starlink genoeg diepgang en content die voor volwassenen nog voor breinkrakers kunnen zorgen.

Starlink, Ubisoft

Beeld en bouwen

Waar ik geen moment over te klagen had, was de grafische stijl van de game. Ubisoft heeft gekozen voor een mix van No Man’s Sky en de cartoon versie van Star Wars. De werelden zagen er mooi en afwisselend uit en de grote luchtgevechten liepen soepel op de PlayStation 4. Dit was ook hard nodig, want ik moest de game nog wel eens op pauze zetten om mijn schepen te veranderen.

Dankzij de meegeleverde schepen kon ik namelijk ook fysiek aan de slag om mijn favoriete schepen te bouwen of aan te passen. Erg leuk, maar vooral gericht op de ‘Skylanders generatie’. Starlink is prima te spelen zonder het speelgoed. Hierdoor is een digitale versie dus aanlokkelijk voor volwassenen die de game willen spelen of gezinnen met wat minder budget.

Een game met twee gezichten

Voor een jongere doelgroep biedt Starlink erg veel content en serieuze uitdagingen. Misschien soms zelfs iets te uitdagend. Gelukkig is de diepgaande gameplay in principe niet essentieel voor het uitspelen van de game. Daardoor kan iedere gamer, jong of oud, aan de slag met Starlink. De game komt in mijn ogen ook op het juiste moment. Na Skylanders is er namelijk geen noemenswaardige opvolger verschenen. Ubisoft probeert dit gat op deze manier te vullen, met succes! Voor volwassenen is Starlink een prima game, als je van cartoon-achtige personages houdt en niet teveel verhalende diepgang verwacht. Trek er bij volwassenen daarom een punt af om het cijfer te rechtvaardigen.

Ontwikkelaar: Ubisoft Toronto
Releasedatum:: 16 oktober 2018
Platforms: PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch

Twee cijfers

Mijn beoordeling voor Starlink is gebaseerd op een game die is gemaakt voor jonge gamers. Echter vind ik het te kort door de bocht om te zeggen dat het geen game is voor volwassenen. Trek daarom een punt af van het cijfer als je als volwassene overweegt om Starlink te halen.

8.2
7
8.9