Review: Soulcalibur VI

De Soulcalibur-serie is er een van de oude garde. Begonnen in 1995 en met ondertussen ruim tien spellen op z’n naam kunnen we wel stellen dat ie al even mee gaat. Een game-serie die je naast Tekken en Street Fighter kan leggen. Onderscheidt zich door het gebruik van wapens, in plaats van alleen je vuisten en voeten.

Het is echter al weer een tijdje geleden dat we een nieuwe versie mochten spelen. De  free-to-play variant even niet meegeteld, dateert de laatste, Soulcalibur V, uit 2012. Eeuwen geleden dus! Maar we mogen er weer mee aan de slag. Nadat we de afgelopen jaren ook nieuwe spellen uit de TekkenStreet Fighter en Dragon Ball Z series hebben mochten ontvangen is het nu weer tijd voor Soulcalibur om te ‘shinen’!

Roots

We leven in een tijd van herhaling. De markt loopt over van reboots, remakes en remasters, een hoop series beginnen van vooraf aan en starten opnieuw. We zagen dit afgelopen jaar al een beetje in God of War en Assassins Creed. De hoeveelheid remasters van tegenwoordig heeft geen uitleg nodig natuurlijk. Soulcalibur gaat hier op z’n eigen manier in mee. Het spel neemt de arcade-stijl uit de eerdere delen mee en stopt deze in een nieuw, verfrissend jasje. De gameplay voelt weer lekker vlot aan en wordt intens hard op de knoppen van de controller gedrukt. Het is weer tijd om belachelijke knoppen combinaties te maken om net iets briljanter je vijand KO te slaan, maar dan met wat leuke extra’s.

Aantrekkelijk, maar levensgevaarlijk.

De wereld in rep en roer

Soulcalibur VI zit bomvol met goede content. Bovenin het menu vinden we de verhaallijn van de game; Libra of Soul. Voorafgaand aan het spelen maak je een personage aan via de super uitgebreide ‘character creator’ (later meer over). Je kiest hier dus niet een van de bestaande personages, maar begint je eigen. Leuk om zo met je eigen personage te spelen, geeft toch iets meer het gevoel dat je echt deel uitmaakt van het verhaal. Natuurlijk gaat het weer over het befaamde wapen Soul Edge. Opnieuw wordt deze gebruikt voor het kwaad, omdat Siegfried deze in zijn bezit heeft gekregen. Ditmaal begint je verhaal in India. Nadat je flink bent aangepakt door ‘The Evil Seed’, een kwade entiteit die dat zich vanuit Europa over de wereld heeft verspreid, wordt je ergens bewusteloos gevonden. Je bent ternauwernood ontsnapt aan een leven als ‘malfested’, iemand die door het kwaad is veranderd in een moordlustige wezen. Een mysterieuze man genaamd Zasamel heeft je gered. Deze mysterieuze man laat je zien hoe je kan blijven leven zonder te veranderen in een Malfested.

Tijdens je reis kom je allerlei bekende personages tegen uit het spel, die je helpen of je juist tegenwerken. Tussen de gevechten door wordt het verhaal verteld door middel van gesprekken die je voert met de verschillende mensen die je ontmoet tijdens je reis. Na een paar uur in de verhaallijn begon het vele lezen toch wat verplicht aan te voelen. Dat je niet non-stop aan het vechten bent is logisch, maar het verhaal had misschien ook anders verteld kunnen worden. Je kijkt namelijk naar een vrij eenvoudig wit/grijs scherm waar de tekst op voorbij komt rollen. Geen echte achtergrond of bewegende beelden, maar platte tekst. Af en toe afwisseling met bijvoorbeeld een cutscene had erg welkom geweest! Afijn, zo houd ik m’n Engels ook up-to-date.

Langs de route die je bewandelt, kom je ook verschillende winkeltjes en zij-missies tegen. Bij de winkels kun je natuurlijk wapens kopen, in alle verschillende stijlen van alle verschillende personages, evenals voedsel. Verschillende hapjes en drankjes kunnen je een bonus geven in het gevecht waarvoor je ze inzet. Tegen een beer van een vent met een zwaard langer dan een boom vechten? Vooraf even een soepje opslurpen. De bonussen variëren van minder snel gepakt kunnen worden, tot eerder je ultieme aanval uit kunnen voeren. De zij-missies bestaan voornamelijk uit gevechten. Erg handig om je personage wat extra XP te geven en te levelen, sommige gevechten zijn namelijk erg pittig. De extra hit points kan je dus goed gebruiken.

Geralt staat ook in Soulcalibur klaar om te helpen.

Ieder z’n eigen verhaal

Naast de ‘standaard’ verhalende modus is er meer verhaal te ontdekken. In de modus “Soul Chronicle” kunnen we van elk personage bekijken waar hun roots liggen. Ook het extra personages Geralt heeft hier een eigen stukje gekregen. Dus wil je The Witcher later ook nog spelen, dan hoeft dat niet meer voor het verhaal. Hier kan het in een goede 30 minuten! Zo hou je meer tijd over voor Soulcalibur VI. Het is wel leuk om van iedereen te zien hoe het begonnen is, maar ook hier is het veel verhaal en weinig knokken.

Leuk, maar ik denk dat het voor veel mensen bijzaak is. Want eerlijk is eerlijk. Soulcalibur wordt natuurlijk maar om één reden zo enorm gewaardeerd (oké, wel meer dan 1), namelijk de 1v1 arcade gevechten. De ultieme test om te zien wie er beter is om ongekend hard 30 keer op de ‘snelle aanval’ knop te slaan. Je kan de persoonlijke verhalen gelukkig los spelen. Je hoeft dus niet perse op volgorde alles te doorlopen, al is die optie er natuurlijk wel voor de liefhebber.

Unieke level designs.

Old Skool

Ik kan enorm genieten van brawlers, maar ik kan me ook enorm ergeren aan brawlers. Het hangt er vooral af van hoe goed het gaat. Het leuke is dat je een kampioen kan zijn en alle combo’s kunt uitvoeren, maar als iemand je te pakken heeft en net goed blijft drukken kan het maar zo zijn dat je hierdoor verliest. Onwijs frustrerend, vooral als je je vrienden verteld ‘hoe hard je ze straks in elkaar beukt in Soulcalibur, hahaha’. Naderhand moet je natuurlijk aanhoren hoe slecht je eigenlijk bent. Desalniettemin speelt ie erg lekker. Het vechten voelt erg soepel en de gevechten gaan lekker snel. Je kunt weer belachelijke combo’s uitvoeren zodra je uitvogelt hoe je je aanvallen een beetje aan elkaar kan linken.

Natuurlijk heb je de normale manier van knokken; snelle aanvallen (horizontaal) en sterkere aanvallen (verticaal). Je kan iemand vastpakken en een leuke aanval doen en natuurlijk is er weer je ultieme aanval. Als het metertje is volgelopen en je timed de aanval goed dan kom je met je vijand in een korte cutscene terecht waarbij jouw personage de vijand, vaak in zijn of haar unieke stijl, kapot maakt. Dit breekt vaak al gauw 30/40% van de levensbalk af en kan dus funest zijn voor de ander. Heerlijk! Ze hebben ook een soort counter toegevoegd, welke het verschil best kan maken. Time je ‘m goed, dan kom je in een soort slow-motion timed event terecht. Jij en je tegenstander halen allebei uit, waarbij een van de twee geraakt wordt, of je wapens botsen. Gaat dit goed, dan kan het zomaar een stuk armour van je vijand kosten. Ja, ook van de vrouwelijke personages. Alleen bij Ivy betwijfel ik het..

Wat bij brawlers als Tekken, Street Fighter en Soulcalibur altijd wel vrij vanzelfsprekend is, maar wat ik zeker enorm blijf waarderen, is dat het een lokale pvp mode heeft. Lekker met vrienden of familie op de bank elkaars hersenen inslaan. Soms in real life, als er een potje slecht gaat! Veel komt couch-pvp niet meer voor dus het zijn zeker pluspunten dat het kan. Fijn dus dat ze niet enkel voor online zijn gegaan.

Mijn persoonlijke favoriet, Pika.

Artistiek

Een erg leuke feature, waar men zich al behoorlijk mee heeft uitgesloofd, is de character creator. Voor de Libra of Soul mode is het verplicht om een eigen gemaakte personage te gebruiken, bij de arcade en online versie is dit een keus. Leuk aan de character creator is hoeveelheid keuzes die je hebt. Je kan hele normale personages maken, waarvan jij denkt dat ze cool zijn, je kan ook je creatieve brein aan het werk zetten en alles (na)maken wat je je maar kan bedenken. Op het internet zijn al onwijs veel creaties voorbij gekomen, die soms erg lijken op het origineel, of enorm grappig zijn. Ik heb al een buffed Pikachu voorbij zien komen, verschillende film- en cartoon helden en dingen die zo afgrijselijk zijn dat je je ogen wilt uitkrabben. Zelf ben ik helaas niet creatief genoeg om iets super moois te maken. Mijn creatie was een salamander man met de vecht stijl van Geralt. Ik kan nog een hoop leren..

Terug naar de arcadehal!

Soulcalibur VI legt de focus op de snelle arcade gameplay, wat een enorm pluspunt is. De game kan hierdoor goed meekomen met z'n concurrenten en voor een hoop mensen zal 'ie zelfs de voorkeur hebben. Hij speelt goed en ziet er erg goed uit. Ze kunnen echter nog wel wat sleutelen aan de verhaalmodus. wat momenteel meer als boek aanvoelt.

7.9
7.8
8