Review: Sonic Force

Sonic Forces

Sonic is eindelijk verslagen door Dr. Eggman en het is aan jouw zelfgemaakte personage om de dag te redden met de hulp van Sonic zijn vrienden. Sonic Forces laat zien hoe goed een moderne Sonic-game kan zijn, maar doet dat door korte levels voor te schotelen waar niet alle elementen even goed tot hun recht komen.

Doe-het-zelf

Hetgeen waar Sonic Forces het van moet hebben is de ‘character creator’ en dat is dan ook gelijk het beste aan de game. Voor mij was het een droom die uitkwam,  je kiest een ras, past het aan en kleed het dan volledig naar smaak aan. Van een stijlvolle Sega look (kleding van personage uit andere Sega games) tot de meest maffe creaties (rare pruiken, gekke brillen, grappige shirts, etc.). Niets is zo cool om jouw eigengemaakte creatie door levels te zien sprinten en samen met Sonic talloze mechanische vijanden te verslaan. Aan het einde van het level geven ze elkaar een high-five en nemen ze beiden een coole pose aan. Hoe cool is dat?

SF1

Drie smaken

Er zijn drie soorten levels in Sonic Forces en ze zien er stuk voor stuk prachtig uit. Neem dan ook af en toe de tijd om even stil te staan om van de achtergrond te genieten. Het zal opvallen hoe veel detail er in ieder level is gestopt, zowel op voor- en achtergrond. Zo zijn daar de Modern en Classic Sonic-levels en die speel je ook met de desbetreffende Sonic. Classic Sonic speelt zoals vanouds van links naar rechts maar voelt qua besturing raar aan. Zo maakt hij sneller vaart dan in de oudere Sonic-games, maar soms is hij niet eens snel genoeg om een heuveltje op te rennen. Het voelt en speelt heel raar maar na een paar levels went het wel.

Modern Sonic-levels zijn vrij lineair. Deze zijn vooral gericht op het zo veel mogelijk kunnen boosten om zo een level vliegensvlug uit te spelen. Classic Sonic-levels zijn meer gericht op het zoeken naar de snelste weg om zo het level te halen. Alternatieve wegen, geheime gangen, noem maar op. Beide soorten levels hebben hun eigen charme, al voelt het nog steeds raar dat Modern Sonic vele malen sneller is dan Classic Sonic.

SF2

Wispons

Het derde type level laat je controle nemen over je eigen creatie en komt met een uniek gameplay element, genaamd de Wispon. Met dit wapen neem je de verschillende krachten over van Wisps. Wisps zijn power-ups in de vorm van kleine buitenaardse wezentjes die ieder een eigen element hebben. Zo heb je bijvoorbeeld Fire. Met de Fire Wispon loop je rond met een portable vlammenwerper. Lightning geeft je bijvoorbeeld weer een elektrische zweep. De Wispon die je besluit te gebruiken laat je levels op een aparte manier benaderen. Wisselen tussen Wispons en oudere levels opnieuw bezoeken is dan ook een must als je alles vrij wilt spelen.

SF3

Kleine probleempjes

Alle drie de soorten levels hebben een typisch Sonic-probleem. Door de hoge snelheid waarmee je door de levels rent, zie je sommige vijanden totaal niet aankomen. Dat resulteert dan weer in het verliezen van al je ringen. Of je gaat af en mag een groot deel van een level opnieuw spelen. Dit kan soms ongelofelijk oneerlijk en frustrerend zijn. Zeker omdat je er niks aan kan doen. Gelukkig wordt dit nog enigszins goedgemaakt door het feit dat deze game niet met levens werkt. Dat scheelt een hoop zorgen en voorkomt vervelende Game Over schermen. Een ding dat alle drie de type levels gemeen hebben zijn de korte speelduur van de levels. Op zich is dat geen groot probleem omdat het opnieuw bezoeken van een level minder tijdrovend is. Het is alleen zo jammer dat goed level design maar voor korte duur wordt gebruikt door de kortheid en snelheid van de levels.

SF4

Baas boven baas

De grootste verrassing van Sonic Forces zijn de gevechten met de verschillende bazen. Normaal een vrij zwak punt in eerdere Sonic games maar in Forces genoot ik er echt van. Ze zijn uitdagend en duren niet te lang. Wederom zien de achtergronden er weer spectaculair uit, zeker tegen de nieuwe slechterik Infinite. Zodra hij je raakt buigt hij de realiteit zodat je compleet de weg kwijt bent. Helaas zijn er maar weinig eindbaas gevechten en zijn deze ook te snel voorbij.

SF5

Conclusie

Naast het feit dat je nu eindelijk een eigen personage kan maken en er mee kan spelen heeft Sonic Forces genoeg charme waardoor het geen grote teleurstelling is geworden. De graphics zijn kleurrijk, de tussenfilmpjes zijn netjes afgewerkt en de muziek is weer ouderwets opzwepend. Sega heeft zijn best gedaan om bekende Sonic nummers in een nieuw, modern jasje te steken en is daar keihard in geslaagd. De game bestaat grotendeels uit hele leuke levels en de coole eindbaas gevechten zorgen voor aardig wat toffe momenten. Helaas komen niet alle elementen uit de verf en is de game al uitgespeeld voordat het echt op dreef komt.

Matig

Op een paar leuke dingen na is de game vooral matig. In Sonic Forces mag je voor het eerst je eigen personage maken, dat is zo'n beetje het leukste in de game. De eindbazen zijn ook leuk gedaan, maar door de vele kleine foutjes en de korte duur van de game blijf ik met een slecht gevoel achter.

6.9
Omgeving:
8