Review: Rage 2

Een post-apocalyptische wereld is altijd een goede basis voor een pittige actiegame, vind ik persoonlijk. Het hoeft niet realistisch te zijn, dus als designer kun je mooi je gang gaan en er iets bijzonders van maken. Zo moeten ze bij Bethesda gedacht hebben toen ze zijn gaan knutselen aan de enorme spelwereld van Rage 2: maak een enorme open wereld waarin altijd iets te doen is.

Deze grote, open wereld heeft echter genoeg problemen. Nadat deze door een enorme asteroïde is geraakt is niet alleen een groot deel van de mensheid uitgeroeid, ook is er een alien beschaving meegekomen die zichzelf tot militaire grootmacht heeft benoemd.

Deze groep, die zichzelf ‘The Authority’ noemt hebben we ook al bevochten in de eerste Rage game. Ditmaal stap je in de schoenen van de mannelijke of vrouwelijke (eigen keus) soldaat Walker. De ‘Authority’ is herboren en valt opnieuw aan. Als laatste super soldaat, ook wel Rangers genoemd, verhelp je samen met je nederzetting deze aanval. Je verliest echter wel je surrogaat moeder, die ook de leiding had. In een holografisch bericht laat ze je weten hoe de ‘Authority’ gestopt kan worden en stuurt je dus op pad.

Dit geheime project, welke de code naam ‘Dagger’ heeft, is de hoofdmissie van Walker: zoek de drie overgebleven leden van dit geheime team, help ze om dit geheime project te realiseren en om de ‘Authority’ wederom te verslaan. Zo gezegd, zo gedaan.

Degene die ook deel 1 gespeeld hebben weten vast nog wel dat voertuigen een belangrijke rol spelen. Ook in Rage 2 staan ze centraal. Een groot deel van je tijd spendeer je namelijk in een voertuig. Je krijgt uiteraard een stevige wagen om mee te beginnen, maar voor de verzamelaar zijn er nog zo’n vijftien voertuigen te vinden in de Wasteland. Zodra je een nieuwe auto vindt, kun je deze in je garage opslaan om zo een heuse verzameling op te bouwen. Mocht je het voor elkaar hebben gekregen dat je ergens in een verlaten spot je voertuig kapot krijgt kun je gelukkig een nieuwe ‘oproepen’ voor wat geld. Het loopt uiteen van snelle buggy’s tot gepantserde, trage jeeps die menig kogel kan wegkoppen. Vervelend genoeg is je standaard voertuig ongeveer de enige die aanpasbaar is qua uitrusting. De overige hebben standaard wapens en een veel kortere boost. Ook niet verkeerd, maar ik heb hierdoor zelf eigenlijk alleen maar met het standaard voertuig rond gereden. Vooral later, nadat ik een en ander heb aangepast.

Afijn, het vervoersmiddel is gereed. Gelukkig maar, want zonder zou het niet te doen zijn om naar de vele locaties te reizen. Als ik alles in het spel lopend had moeten doen, zou ik het spel binnen een paar uur hebben weggelegd. Rage 2 bevat namelijk een enorme wereld en daarin komt het zeldzaam voor dat je jezelf moet afvragen wat je zou kunnen doen. Ik heb eerder het gevoel gehad dat er te veel te doen was dan te weinig. Toegegeven, ik raak snel afgeleid door vraagtekens op de kaart en oproepen op de radio van gevechten die gaande zijn of een opmerking van Walker over een opvallend iets in de buurt. Meerdere malen heb ik mezelf moeten dwingen om niet weer een klif af te vliegen omdat er een gebouw beneden te zien is. Upgrades zijn namelijk overal te vinden!

Even kort terug. In het begin gaf ik al aan dat Walker een Ranger is. Dit bijzonder type soldaat heeft een outfit aan waarbij speciale krachten horen en een bijzonder arsenaal aan wapens. Om nieuwe krachten te krijgen, of een nieuw wapen, moet je opzoek naar ‘ARKs’. Dit is een kluis waar je alleen als Ranger in kan en zijn verspreid over de wereld. Zonder deze wapens mis je toch wel een beetje kracht dus je kunt eigenlijk niet zonder. Zo wordt je wel verplicht om op de vraagtekens af te gaan en om de wereld dus te verkennen. Gelukkig maar, want je jaagt vrij snel door de lineaire verhaallijn heen.

De reden dat ik het lineair noem is omdat het een redelijk eenvoudig principe volgt. Zoals ik al zei ga je op zoek naar drie belangrijke personen. Al deze personen helpen je verder zodra je een klusje voor je klaart. Het werkt prima, maar is niks nieuws. Het doorlopen van de verhaallijn wordt hierdoor wel saai. Je kunt wel raden wat je ongeveer te wachten staat. Hierdoor wordt het soms een bittere pil om door te gaan met de verhaallijn. Maar, deze personen hebben wel de optie om je te voorzien van fijne upgrades. Denk aan meer ammunitie, beter armor, sneller kunnen rennen tijdens het schieten. Perfect voor de moordende supersoldaat die je bent.

En over bittere pillen gesproken. Waar ik vooraf al moeite mee had, en tijdens het spelen ook meerdere malen aan heb gedacht, is het gebrek aan coöperatieve gameplay. Een open wereld shooter als deze wil je doorlopen met je vrienden. Om maar even een vergelijkbaar titel te pakken, ik heb genoten van het samenspelen van Borderlands. Het bevechten van bazen, neerschieten van hordes vijanden en daarna kijken wat voor een loot je kreeg was super. Ik miste dit enorm. Ook het touren en racen met voertuigen was vele malen leuker geweest als je vrienden overhoop had kunnen blazen op de Mad Max-achtige snelweg. Ondanks dat ik dit soort games fantastisch vind om met vrienden te spelen is het zeker niet onspeelbaar als je alleen te werk gaat. De verhaallijn is misschien wat rechttoe rechtaan, maar het ronddwalen is fantastisch. De wereld geeft echt de indruk dat er overal wel wat te vinden is en voor degene die niet genoeg kunnen krijgen van het ontdekken en onderzoeken is er absoluut genoeg te doen.

Dus, we zijn al even onderweg, hebben een aantal ruimte trollen overhoop geschoten en een aantal toffe voertuigen gevonden in onze garage geplaatst. Onderweg zijn we gestopt bij verschillende ARKs en hebben inmiddels een aantal speciale krachten aan ons arsenaal toegevoegd. Een goede vijftien uur verder en buiten wat extra dwalen om houdt het wel redelijk op met de pret. Jammer, want als je de volle mep voor een game betaald wil je er toch wel iets langer zoet mee kunnen zijn, ook als je niet alle achievements wilt verzamelen.

Ik heb zoals je leest wel degelijk plezier gehad met Rage 2! Ik had alleen ook het gevoel dat ik een ietwat grimmige Borderlands kloon zat te spelen, maar dan zonder vrienden. De chaotische vijanden met gekleurde hanenkammen deden namelijk ook wel denken de Psychos uit eerder genoemde titel en het gaf allemaal een beetje het gevoel het spel zichzelf ook niet helemaal serieus nam. Slechte catchphrases en oneliners van walker werden na een tijdje ook wel vervelend. Rage 2 is absoluut een vermakelijke game, maar toch niet het niveau wat ik hoop te zien van Bethesda en ID Software.

Uitgever: Bethesda Games
Ontwikkelaar: ID Software
Releasedatum: 14 mei 2019
Platforms: Xbox One, PC, Playstation 4
Gespeeld op: Playstation 4

De enorme wereld bied veel vermaak, maar er ontbreekt toch wat

Waar de game een fantastisch uitgebreide wereld heeft neergezet waarin je je eigenlijk niet kunt vervelen, mist het speel een spannende verhaallijn om het ook leuk te houden. Het jagen op alles wat de Wasteland bied is ook geen oneindig plezier, waardoor je mogelijk niet uit het spel haalt wat je zou willen. Desalniettemin zit het bordevol actie en bloederige shoot-outs, Mad Max-achtige races en een wereld vol te ontdekken gebouwen en mysteries.

6.8
6.8
7.8