Review: Pode

Pode PS4

Pode is een schattig co-op puzzel spelletje. Iets dat je tegenwoordig niet meer zo vaak ziet, met al die online multiplayer games. Met de prachtige en kleurrijke visuals zou je in eerste instantie denken dat het alleen voor kinderen bedoelt is, maar het verhaal is wat dieper dan je zou verwachten van een spelletje dat er “simpel” uit ziet, evenals de puzzels.

Het begint met een mooie intro, je ziet de bergen en een felle vallende ster. Dat blijkt ‘Glo’ te zijn, en ze is op onze aarde neergevallen. ‘Bulder’, de steen, ziet Glo en wil haar graag helpen om haar weer terug te krijgen in de lucht. Daarvoor moet je boven op de berg komen, en om dat te doen, moet je natuurlijk samen werken.

Je bent niet alleen

Pode laat zien dat er zelfs tussen de meest verschillende ‘persoonlijkheden’ een diepe betekenisvolle vriendschap kan ontstaan. Glo en Bulder kunnen op elkaar staan, zodat je gemakkelijk met beide tegelijk kunt lopen. Al gauw in het begin zul je merken dat Glo een speciale gave heeft. Ze kan namelijk dingen laten groeien met een felle gloed. Het is zó prachtig om te zien. Waar het saai en vol met zand en steen ligt, kan Glo er leven laten groeien met mooie (en soms gloeiende) prachtige fauna. Een kil stukje voelt ineens niet meer zo eenzaam.

Prachtige puzzels

Zoals ik al benoemde, kan Glo fauna laten groeien. Dat heb je zo nu en dan ook nodig om verder te kunnen gaan in een level. Ook laat haar aura prachtige tekens op de muren zien, die overigens soms ook aanwijzingen zijn op hoe je een leven moet spelen. Zo kom je er kort na Glo al achter dat Bulder een zelfde gave heeft. Hij kan gesteente laten groeien! Mooie, prachtige en kleurrijke stenen. Glo en Bulder hebben een schattig momentje dat hun handen elkaar aanraken. Het begint een beetje te gloeien, en verlegen lachen ze beide voordat ze weer doorgaan met hun avontuur. Naarmate het verhaal verder gaat, zul je merken dat het écht onmogelijk is om níet samen door te gaan. Je hebt elkaar nodig om het uiteindelijke doel van Glo te bereiken.

Het leven heeft een doel

Zowaar zijn veel mensen vaak op zoek naar het doel van het leven. In Pode is dat eigenlijk nét zo. Bulder leefde waarschijnlijk gewoon doelloos als een steen op onze aarde, wie weet wat voor een gestenigde situaties hij meemaakte. Maar ze waren vast niet zo spannend als het moment dat hij Glo tegen kwam. Dankzij Glo heeft hij een doel gevonden. Het doel om haar terug te krijgen naar de hemel, waar zij toe behoort. Maar niet alleen dat.. Hij heeft háár gevonden. Hij heeft alles in haar gevonden. Liefde, vriendschap, eeuwigheid, licht, en…. Zichzelf. Bulder heeft zo veel meer in zich dan hij waarschijnlijk had gedacht. Maar soms heb je gewoon iemand nodig, die het lichtje in jezelf weer doet schijnen.

Vanuit kinderogen

Mijn kinderen, een meisje en een jongetje, houden ook van games. Ze zijn- en groeien tenslotte op met meerdere gameconsoles en games. Ik wilde graag hun visie van dit schattige spelletje Pode weten, dus heb hun eerste gedachte gevraagd, en het vervolgens even laten spelen;

Amy (8 jaar): “Dat ziet er vet cool uit!” – Ik kon zien dat mijn dochtertje met grote ogen en een lach het spel aan het spelen was. Ze genoot ook erg van de muziek en vond de (eerste) puzzels niet heel erg lastig, maar werd wel iedere keer iets moeilijker en vroeg me dan ook om hulp.

Charlie (5 jaar): “Mooiiii!” – Mijn zoontje is nog jong, dus het is niet al te makkelijk voor hem. Toch wist hij de eerste paar levels redelijk zonder hulp te behalen, maar vond het leuker om de bloemen en stenen te laten groeien en de puzzels door mij te laten oplossen.

Daarna hebben ze samen gespeeld. Dat deed me denken aan toen ik vroeger met mijn broers op de bank co-op games aan het spelen was! Samen hielpen ze elkaar en genoten ze er vol op van. En met elkaars visie kwamen ze al sneller door een leven heen dan alleen te spelen. Ze waren er goed zoet mee!

Uitgever: Henchman & Goon
Ontwikkelaar: Altered Ventures
Releasedatum: 19 februari 2019 (nb: binnenkort ook in Nederland verkrijgbaar)
Platforms: Nintendo Switch, PlayStation 4

Een leuk schattig (co-op) puzzel spelletje

Als je een prachtig en leuk co-op spelletje wilt spelen, is Pode zéker aan te raden. Ook als je het spel alleen wilt spelen, met het switchen van personages zul je je niet snel vervelen. Het is een game waarbij je lekker achterover kunt zitten, rustig naar de prachtige muziek (van de geweldige Austin Wintory, die ook de muziek van oa Journey heeft gecomposeerd) kunt luisteren en genieten van een spel waarbij je steeds beter moet gaan nadenken; maar op een rustige manier! Ik heb er iedere seconde van genoten, en zal het ook zeker vaker spelen. I love it!

8.8
9
Muziek: