Review: Pitfall Planet

Ik wordt halverwege dit jaar een oude man, dus voor mij is het weer eens tijd om nostalgisch naar mijn jeugd te kijken. Het was de tijd van couch co-op spellen, waarbij je samen met je vriend of vriendin op dezelfde TV een spelletje kon spelen. Als je van deze ervaring houdt, lees dan vooral verder!

Pitfall Planet werd in 2016 uitgebracht voor de PC op Steam, waar het overwegend positief werd ontvangen door gamers. De kracht van het spel was dat je het samen op één controller op op één keyboard kon spelen, wat mij weer laat terugdenken aan de oude dagen van Spele.nl. Als je erover nadenkt, zijn Pitfall Planet en de Nintendo Switch een perfecte match: de twee Joycons kunnen gebruikt worden voor twee controllers, waardoor je met één Switch direct aan de slag kan met dit spel. Tevens is Switch dé co-op console van deze generatie, zeker als je het vergelijkt met Xbox One en PS4 die de nadruk van multiplayer vooral neerleggen in de online wereld.

Wat is Pitfall Planet? Het is een schattig uitziend puzzelspel, waarin je met twee robotjes verschillende levels moet doorkruisen om het ruimteschip weer aan te vullen met brandstof. Door middel van klimmen, op knopjes staan, het verplaatsen van blokjes en andere puzzels moet je alle diamanten vinden in elk level. Verzamel je alles, dan gaat de lift open en kan je naar het volgende gedeelte gaan. Je kan wel dood gaan, maar je hebt een ongelimiteerd aantal levens en het herstarten van een level gaat razendsnel.. Het klinkt simpel, maar daar ligt ook de kracht van het spel.  Dit zorgt ervoor dat iedereen dit kan oppikken en even snel kan spelen, zodat je dit met zowel  gamers als niet-gamers kan spelen.

Elk level maakt weer gebruik van andere elementen: sommige levels zijn gevuld met vijanden en is het zaak om zo snel mogelijk een labyrint door te lopen en alle diamanten te verzamelen, terwijl je in het andere level zo snel mogelijk een berg op moet klimmen terwijl de zee aan lava steeds meer stijgt. Sommige levels moet je goed in samenwerken om er door te komen, in sommige moet je juist weer goed nadenken om er doorheen te komen. Het houdt het spel gevarieerd en zorgt ervoor dat meerdere facetten van puzzelspellen gebruikt worden. Ik heb samen erg kunnen genieten van bepaalde levels, waarbij we al lachend en gillend met alle macht voor vijanden aan het rennen waren of dat we trots op elkaar waren voor het oplossen van een (kleine) breinbreker.

Hoewel het concept van het spel simpel is en de besturing eveneens het tegenovergestelde van complex is – je gebruikt de joypad om rond te lopen en de L+R knoppen om objecten en de andere speler te grijpen en te gooien – kan het spel soms frustrerend zijn. Het spel is gedeeltelijk gebaseerd op de fysieke interactie met de wereld; denk hierbij aan het maken van een trap met blokken en het gooien van jouw medespeler naar een hoger platform. Dit werkt over het algemeen prima, maar sommige onderdelen werken niet altijd even intuïtief.

Zo heb je ook een puzzelelement waarin je de andere speler moet lanceren met een katapult. Hoewel je er snel achterkomt hoe het concept werkt, hebben wij er lang over gedaan om uit te vogelen hoe je de puzzels precies oplost. Dit is onnodig frustrerend en heeft er meerdere keren ervoor gezorgd dat we stopten met het spel. Een ander minpunt is de hub-wereld; deze is allereerst onnodig groot en geheel leeg. Je kan jezelf vervoeren in een auto, maar dit ding is onmogelijk te besturen. Je schiet alle kanten op, zeker omdat je allebei het voertuig kan besturen. Je bent beter af door overal heen te lopen, wat weer jammer is.

Er is één specifiek level waarin alle gebreken van het spel tezamen komen. Het begin is redelijk simpel en ren je zo doorheen (je kan zelfs zeggen dat het begin redelijk nutteloos is, omdat er geen uitdaging te vinden is). Ook hier kan je in een voertuig stappen die alle kanten op schiet, wat eigenlijk best hilarisch is. Uiteindelijk stuit je op een puzzel waarin je vier blokken moet vinden en in de juiste volgorde voor een deur moet neerleggen om deze te openen. Hier moet je weer gebruik maken van een katapult om op een platform te komen. Na een lange, lange tijd en met behulp van een YouTube filmpje is het uiteindelijk gelukt om erop te komen, maar het voelde totaal niet intuïtief aan.

Vervolgens moeten de blokjes neergelegd worden in de juiste volgorde. Er staan twee tabletten in het level met daarin bepaalde volgorden. Wij legden de blokjes neer in de volgorde die voor ons het meest logisch leek op basis van de hints die we kregen. Zoals je al kan gokken was dit de oplossing niet. Na lang proberen hebben we de oplossing maar weer moeten opzoeken op YouTube. Zelfs de spelers in de playthrough legden de blokken neer op dezelfde wijze als wij dat deden. Na een kwartier willekeurig blokjes verplaatsen ging de deur opeens open. Als vier mensen met dezelfde oplossing komen voor een puzzel en ze de logica ervan niet kunnen uitpluizen zonder gebruik van willekeur of hulp van een walkthrough, dan is jouw puzzel niet goed uitgedacht. Als ontwikkelaar moet je je kunnen verplaatsen in de speler, iets wat niet altijd gebeurd in Pitfall Planet. Tevens kwamen we in hetzelfde level een game breaking bug tegen; een blokje bleef in de lucht zweven en we kregen het niet meer op de grond. Hierdoor moesten een groot deel van het level weer opnieuw spelen, wat uiteraard weer frustratie oplevert.

Als je voor een zacht prijsje (€14,99) samen met je vriend of vriendin een puzzelspel wil spelen voor een paar avonden, dan is Pitfall Planet een goede keuze. Over het algemeen geeft het spel je een goede ervaring, al zitten er een aantal onnodig frustrerende elementen in. Schattig en leuk, de beste omschrijving van dit spel!

Uitgever: Abstraction Games
Ontwikkelaar: Abstraction Games
Releasedatum: 4 april 2019
Platforms: PC (2016), Switch
Gespeeld op: Switch

Schattig en leuk, maar nodeloos frustrerend

Pitfall Planet is een leuk coöperatief spel voor een zachte prijs, waar je samen veel plezier uit kan halen. Helaas zorgt de soms onhandige besturing en onduidelijke puzzels ervoor dat de ervaring onnodig frustrerend kan zijn.

7
7
7