Review: Ni No Kuni: Wrath of the White Witch Remastered

ninokuni

Met Ni No Kuni: Wrath of the White Witch Remastered brengen QLoc en Level 5 een klassieke-JRPG naar de huidige generatie consoles, maar staat deze opgepoetste versie nog steeds als een huis in de huidige videogamewereld?

Het betoverende verhaal van Ni No Kuni: Wrath of the White Witch staat in ieder geval nog recht overeind in de remaster: het jongetje Oliver verliest zijn moeder onder mysterieuze omstandigheden en hij ontmoet de fee Drippy die hem vertelt over een verschrikkelijk kwaad dat huishoudt in een andere wereld. Als Oliver erachter komt dat hij degene is met een ‘puur hart’ en een einde kan maken aan het kwaad in de vorm van de kwaadaardige tovenaar Shadar, begint een magisch verhaal waarin de kans bestaat dat Oliver zijn moeder terug kan brengen uit de dood. Het verhaal is lekker recht voor z’n raap en leunt niet op ingewikkelde plottwists of een diepere, onderliggende betekenis van het avontuur.

Heerlijk simpel met genoeg diepgang

De gameplay is net zo eenvoudig als het verhaal, waardoor QLoc en Level 5 meer ruimte hebben voor diepgang in de turn-based-achtige combat, vooral op strategisch gebied. Die diepgang komt het meest tot uiting in de boss battles in Ni no Kuni. Wanneer je voor het je toverstokje gebruikt en ten strijde trekt in de andere wereld, heb je basismoves als Attack, Defend en Provisions tot je beschikking, maar als Oliver later in het verhaal vrienden vindt in de vorm van schattige wezentjes die Familiars heten, begint de pret pas echt. De kleine vechtertjes kunnen aan het begin en tijdens de strijd opgeroepen worden door Oliver en ze hebben allemaal hun eigen speciale aanvallen, vaardigheden en stats en zijn bijzonder nuttig bij het uitbreiden van Oliver keuzes tijdens gevechten.

ni-no-kuni-remastered-screenshot-07-ps4-us-31may2019

Familiars kunnen alleen niet worden gebruikt als bescherming van vijandige aanvallen, omdat de zij en Oliver dezelfde HP-balk delen. Enige voorzichtigheid in je strategie en het regelmatig gebruiken van healing items zijn dus essentieel. Elke Familiar heeft ook een eigen stamina-balk, die aangeeft hoe lang ze kunnen vechten voordat je ze moet terugroepen om hun stamina te laten bijvullen. Houd je hier geen rekening mee, dan worden de Familiars abrupt uit het gevecht getrokken en moet je rekening houden met een vaste cooldown die je strategische opties beperken.

Naast Familiars ontmoet je ook menselijke personages die je zullen vergezellen tijdens je avonturen. Je kan deze personages in een party van vier de opdracht geven om hun skills niet te gebruiken, of om helemaal los te gaan met aanvallen en vaardigheden. Daarnaast kunnen je menselijke vrienden ook nog eens drie Familiars onder hun hoede nemen, dus je zal vaak op een slagveld staan met twaalf(!!) andere personages. Hoewel dit gegeven je een beetje zenuwachtig kan maken over potentieel chaotische gevechten en de desoriëntatie die daarmee gepaard gaat, werkt deze mechanic nog steeds supergoed als je je koppie erbij weet te houden.

ni-no-kuni-remastered-screenshot-09-ps4-us-31may2019

Algehele presentatie

Het magische verhaal van Ni No Kuni wordt kracht bijgezet door de even betoverende visuals van Studio Ghibli. De cel-shaded omgevingen, personages, animaties én cutscenes lijken zo weggelopen uit een klassieke Miyazaki-film. In tegenstelling tot het vervolg Revenant Kingdom is Ghibli bij elk kunstzinnig aspect van de game betrokken geweest en dat zie je gewoon. Elke frame is met aandacht en ongekend oog voor detail samengesteld, waardoor je het idee hebt dat je naar een animatiekunstwerk zit te kijken. Net als de Japanse animatiefilms waar mening Westerling verliefd op is geworden. De Dungeons die je bezoekt zijn eveneens uitermate levendig en wemelen van de zijmissies en andere activiteiten die je het gevoel geven dat je in een onvervalst goede JRPG rond aan het lopen bent.

De HUB waardoor je van gebied naar gebied reist is letterlijk een schilderij is van de omgeving waarin je je op dat moment bevindt, waardoor je het gevoel krijgt dat je in sprookjesboek genaamd Ni no Kuni rondloopt. Het is een uitermate charmante toevoeging aan een game die al bulkt van charisma en stijl, die echter niet vergeet een gedetailleerde en vooral praktische kaart te zijn tijdens je reis. De character models lijken vandaag de dag wat eenvoudig en enigszins gedateerd, maar ze zijn nog steeds zeer expressief en passen geweldig bij de flair en esthetiek van de wereld waarin je je bevindt. De models voor de fantasierijke schepsels die je allemaal tegenkomt zijn echter geweldig; ze zijn uniek, eigenaardig en dragen, net als de prachtige soundtrack en aandoenlijke geluidseffecten, bij aan de immersie in de fantasiewereld van Ni No Kuni.

ninokuni

De game draait op PS4 in 1080p-resolutie met een frame rate van 60FPS. PS4 Pro-spelers kunnen, net als PC-spelers, kiezen voor een 4K-resolutie met een frame rate van 30FPS of een 1440p-resolutie met een frame rate van 60FPS. Deze review van Ni No Kuni: Wrath of the White Witch Remastered is heeft plaatsgevonden op een PS4 Pro in 1080p met een frame rate van 60FPS.

Net iets te grindy

Hoewel de loftrompet hierboven uitgebreid gestoken wordt, zijn er wat kleine minpuntjes die de pret een heel klein beetje pamperen. De normale gevechten worden een beetje te makkelijk als je je eenmaal hebt kunnen aanpassen aan bepaalde vijanden in een bepaald gebied. Hier kaarsrecht tegenover staan de wat stevigere, grindy momenten in Ni No Kuni die je geduld een beetje op de proef kunnen stellen, want zowel voor Oliver als voor elke Familiar moet je flink doorspelen om op level te komen. Deze grinds zijn echter, net als in elke JRPG, nodig als je voortgang wil maken naar de volgende boss battle, maar soms kom je willekeurig onwaarschijnlijk sterke tegenstanders tegen die je ineens van de kaart kunnen vegen. Dit legt een piepklein irritant dekentje over een game-ervaring die op elk ander vlak voor veel plezier zorgt.

ni-no-kuni

Een must-play voor nieuwkomers!

De hamvraag in deze review lijkt ondergetekende duidelijk: is in deze remaster de aankoop waard? Als je nog nooit een Ni No Kuni-game gespeeld hebt, aarzel dan niet; deze game is een must play voor elke liefhebber van anime en het JRPG-genre. Heb je de PS3-versie echter nog liggen, dan kun je Ni No Kuni: Wrath of the White Witch Remastered gerust laten liggen. De daadwerkelijke tweaks aan de gameplay zijn vrij beperkt en alleen de geüpgradede graphics rechtvaardigen het opnieuw kopen van deze game helaas niet. Gelukkig is het fijn om te weten dat deze ware JRPG-klassieker ruim 8 jaar na het origineel nog steeds als een huis overeind staat!

Nog steeds betoverend

Ruim acht jaar na het verschijnen van het origineel is Ni No Kuni: Wrath of the White Witch nog steeds betoverend. Het verhaal is nog steeds meeslepend en de prachtige Ghibli-visuals versterken dat verhaal nóg beter door goed uitgevoerde grafische tweaks. Voor nieuwkomers van de serie is deze remaster een must-play die de PS3-versie doet smelten als sneeuw voor de zon. Heb je de PS3-versie echter nog in huis, dan is het misschien een beter idee om die nog eens af te stoffen en te spelen en je die 50 euro te besparen.

7.9
7.5
8.5