Nieuws Reviews 2

Review: NAIRI: Tower of Shirin

Nairi, IndieNation, Nintendo Switch

Kort geleden schreven we een review over een andere game van deze uitgever. Vandaag is het de beurt aan Nairi, een point and click avontuur. Lees gauw verder of het de moeite waard is!

Mooie tekenstijl, helaas geen realtime scènes

Nairi woonde en leefde bij het rijke gedeelte van Shirin. Op een dag werd haar familie vervolgd, waardoor zij moest vluchten. Verstopt in een doos, kon zij ontkomen aan de gevangenneming. Echter kwamen de handelaren tot de ontdekking dat er een meisje meevoer in de handelswaar. Nairi werd opgesloten en moest aan het werk voor deze onbekende mensen. Naarmate de tijd vorderde, ontstond er een goede vriendschap tussen de handelaren en Nairi. Ze besloten om haar vrij te laten, zodat de zoektocht naar haar familie kon beginnen.

Nairi, IndieNation, Nintendo Switch

De tekenstijl van Nairi: Tower of Shirin is prachtig. Het lijkt op een gedigitaliseerd stripverhaal. De personages zien er uniek uit en hebben elk hun eigen trekjes. Helaas voor ons zijn er geen realtime beelden te bewonderen. We moeten het doen met stripachtige scènes, waarbij de volgende bladzijde wordt omgeslagen.

Interessante puzzels, langdradige verhalen

De game bestaat voornamelijk uit het aanwijzen van voorwerpen die de verhaallijn verder doen ontwikkelen. De ene keer is het vooral een zoektocht naar de juiste materialen, terwijl het een andere keer draait om het oplossen van een puzzel. De afwisseling is hierin prima, echter zijn er wel een aantal grote irritaties. Met name de laadtijden zijn ronduit vervelend. Iedere keer als Nairi een nieuw gebied betreedt (en dit zijn er nogal wat), verschijnt het laadscherm. De Nintendo Switch is capabel genoeg om deze niet te hoeven hebben. Het zorgt voor nogal wat ongeduld.

De puzzels zijn de kracht van Nairi. Er zijn veel toffe concepten bedacht om originele gameplay te laten zien. Zo moest ik bijvoorbeeld door twee verschillende gangen lopen, waarin de ene gang effect had op de andere. Het vergde echt wat uitdaging om steeds alle combinaties te onthouden of om bij te houden waar je was. Alle puzzels heb ik als plezierig ervaren en vooral ook uitdagend! Helaas kan dat niet gezegd worden over de verhaallijn.

Sommige verhalen die verteld worden zijn ronduit saai. Er is ook geen mogelijkheid om deze door te spoelen of over te slaan. Ik begrijp dat belangrijke passages gezien moeten worden vanwege het puzzelelement. Echter zouden andere gedeelten een doorspoelfunctie moeten krijgen. Met name in het ‘journal’ waar verhalen opnieuw bekeken kunnen worden.

Een Nintendo Switch game?

Nairi: Tower of Shirin doet een goede poging om point and adventure games een nieuw sausje te geven. Helaas komt de game daarin toch nog net iets te kort. De lange laadtijden, de soms saaie verhalen en de net niet geslaagde achtergrondmuziek maken het net niet tot een succes. De puzzels zijn echter van uitstekende kwaliteit en de personages zien er prachtig uit in de unieke tekenstijl. Voor de prijs van tien euro is er in ieder geval genoeg te doen, alleen vraag ik me af of het niet beter op een tablet gespeeld zou moeten worden.

Uitgever: HomeBearStudio
Ontwikkelaar: Another Indie Studio
Releasedatum:: 29 november 2018