Review: Monster Hunter: World

Monster Hunter World

Monster Hunter is een serie die al een tijdje samen met Street Fighter het vlaggenschip van Capcom is. Monster Hunter: World  is het nieuwste wapenfeit in de serie, die bedoelt is om de wereld te veroveren.

Aangename kennismaking

Voor mij persoonlijk is dit de eerste ontmoeting met de Monster Hunter serie, en het is een zeer aangename kennismaking. De game is een MMO actie-RPG waar jij als hunter van de 5th fleet achter een elder dragon aanzit. Deze elder dragon is zich aan het verplaatsen en dat klopt niet met de normale gang van zaken. Door de game heen kom je steeds meer te weten over waarom hij zich verplaatst en wat de gevolgen daarvan zijn, en wat jij eraan kan doen.

Je komt personages van de eerste 4 fleets tegen, die je helpen of juist je hulp nodig hebben. Daardoor ontvang je quests die je de wereld insturen om materialen te verzamelen en monsters te jagen of te vangen. Door het vangen of verslaan van monsters ontvang je materialen, die je kan gebruiken om betere gear te maken.

Na ruim 40 uur in de game heb ik nog steeds het idee dat ik nog lang niet in de buurt van het einde ben. De nieuwe monsters die ik tegenkom zijn op z’n minst een flinke uitdaging en ik vind nog steeds regelmatig nieuwe dingen. De end-game content is in de vorm van high-rank missies, die brengen een soort shuffle-modus voort die alle monsters op nieuwe plaatsen zet en ze een stuk sterker maakt. Daarbij zijn er een stapel nieuwe, veel sterkere monsters te vinden. Elk van deze monsters geeft sterkere materialen, wat weer leidt tot betere gear.

Monsters jagen

De core van de game is natuurlijk het jagen op monsters. Capcom heeft dit maar al te goed begrepen, want dit is erg goed en uitgebreid uitgewerkt. Elk monster heeft zijn eigen sterke punten, maar ook zwaktes. Het traceren van een monster wordt snel veel van hetzelfde, maar zodra je dit vaak genoeg hebt gedaan is er een betere manier en valt het weer mee. Zo hoef je niet elke keer dezelfde voetstappen te volgen en dat is heel fijn.

De meeste monsters zijn een flinke uitdaging, zeker de eerste keer dat je het tegen ze opneemt. Het helpt dan heel erg om het monster goed in de gaten te houden, zijn aanvallen te bestuderen en zo tot een aanvalsplan te komen. Je kan ook hulp vragen van een random andere speler, door je SOS-pijl af te vuren.

De variatie aan monsters is enorm. Het gaat van lieve kleine beestjes die je kan vangen om als huisdier te houden, tot gigantische beesten die niets van je over laten als je ze een kleine opening geeft. Het design hierbij is fantastisch gedaan, elk monster is uniek en voelt ook zo aan.

Samen is alles leuker

Monster Hunter: World is ervoor gemaakt om samen de strijd aan te gaan. Dit kan tot 4 spelers in een quest en in online sessies tot 16 spelers. Je kan zelf een squad maken, waar je mee samen kan jagen, of op het laatste moment toch nog een SOS-pijl afvuren. De mensen uit je online sessie kunnen jouw quest toetreden, tenzij je deze hebt afgeschermd met een wachtwoord of een spelers limiet. Je kan zelf eenvoudig meehelpen bij elke quest uit jouw sessie, mits die open staat. Ook kan je reageren op iemands SOS-signaal, die je kan filteren tot de laatste details, zodat je er zelf ook nog wat aan hebt.

Bij de multiplayer zit ook gelijk de grootste tegenslag die ik ben tegengekomen in de game, het is een combinatie van pech en slechte timing. De servers van PlayStation hebben de afgelopen weken nogal wat problemen gekend en mede daardoor heeft dat mijn ervaring in Monster Hunter: World geschaad. Ik ben heel vaak tegen error code 5038f-MW1 aangelopen, een code die mij vertelt dat ik geen online sessie of quest kan toetreden. Nu de servers bij PlayStation weer goed draaien ben ik er alsnog een paar keer tegenaan gelopen.

Gelukkig ben je dankzij jouw Palico nooit alleen. Een Palico is een kat, die jouw trouwe sidekick is. Hij helpt je met gevechten en staat klaar om een van zijn gadgets te gebruiken om jou, zijn meowster, te helpen. Je Palico kan niet dood en is aan je zijde als je hunting party uit een of twee spelers bestaat, zodra er een derde speler toetreedt verdwijnen de katten en moet je het met elkaar oplossen. Naast dat de Palicos handig zijn, zijn ze ook nog eens hartstikke schattig. Dit wordt alleen maar meer met de pakjes die je voor ze kan maken.

Aan het begin van de game kan je zelf een personage in elkaar knutselen, met bijzonder veel opties. Als je die eenmaal hebt gemaakt mag je jouw Palico vormgeven, zo heb ik net als veel spelers mijn eigen kat nagemaakt. Jouw zelfgemaakte personages komen terug in cutscenes, zonder dat het er te geforceerd uitziet. Daarnaast kan je iemands Palico in een van de werelden tegenkomen, waar je hem mee kan nemen en hij aan jouw zijde vecht.

Gameplay

De gameplay zit erg goed in elkaar, maar heeft zo ongelofelijk veel opties dat je zeker de eerste paar uur een zee aan tutorials mag lezen. Gelukkig zijn ze allemaal terug te lezen en kan je vrolijk verder spelen, maar vrij snel loop je tegen iets aan waarbij de tutorial hulp bood. Het is niet eenvoudig om de game onder de knie te krijgen, maar als je eenmaal het gevoel te pakken hebt, werkt het allemaal erg soepel.

Er zijn 14 verschillende soorten wapens die allemaal compleet anders aanvoelen. De variatie is zodanig groot dat het bijna voelt alsof je een andere game speelt zodra je van wapen wisselt. Het is dan ook verstandig om alle wapens een keer uit te proberen en na afloop het wapen te kiezen dat het beste op jouw speelstijl aansluit.

Door de grote hoeveelheid opties blijft de game interessant om naar terug te keren. Na een week spelen kom je nog steeds nieuwe manieren tegen om bepaalde uitdagingen beter aan te pakken. Ook zie ik het als uitdaging om sommige monsters met andere wapens te gaan bevechten, wat ze wellicht eenvoudiger, of juist moeilijker maakt. Hierdoor blijf je sleutelen aan je gear en krijg je de stimulans om op zoek te gaan naar de juiste materialen.

Quests

De quests zijn onderverdeeld in vier categorieën; assigned, optional, investigation en events. De assigned questlijn is de main story, maar om daar verder in te kunnen zul je toch echt regelmatig andere quests moeten doen om sterk genoeg te worden. Daarvoor heb je de overige quests, die allemaal redelijk voor zichzelf spreken. Optional is niet verplicht, investigation stuurt je naar een wereld om daar iets te zoeken, vangen of te doden. Events zijn tijdelijke quests die je speciale of unieke gear kunnen opleveren, zo is er tijdens het schrijven een mogelijkheid om van je Palico een echte watcher uit Horizon: Zero Dawn te maken.

De hoeveelheid quests is enorm, zeker het aantal mogelijke investigations. Zo heb ik ten tijde van schrijven ongeveer tweehonderd investigations open staan. Dit zijn over het algemeen geen lastige quests, maar ik voel me niet geroepen om een paar paddenstoelen te gaan zoeken als er een elder dragon op me wacht. Ik heb vernomen dat in eerdere Monster Hunter games het niet altijd even duidelijk is welke quest je moet doen om verder in het verhaal te komen, maar door de verdeling is dit nu in ieder geval geen probleem meer.

Monster Hunter World

Een overweldigende game

Monster Hunter: World is overweldigend op alle fronten, de hoeveelheid content, de aanzichten, de graphics, de mogelijkheden, tutorials, de monsters en ga zo maar door. De game moet het vooral hebben van de doorzetters, aan het begin komt er zo veel informatie op je af dat je het overzicht snel kwijtraakt en de moed je in de schoenen kan zakken. Het is het meer dan waard om je daar doorheen te worstelen, omdat juist de hoeveelheid opties de game ook in verdere stadia zeer interessant houden. Zodra je de controls een beetje onder de knie hebt en je de eerste grote monsters vangt geeft dat een goed gevoel, waar je meer van wilt en dus ga je, en mag je, gaan jagen op nog grotere monsters. Dit alles speelt zich ook nog eens af in een bijzonder mooie wereld waar de monsters op een natuurlijke manier op elkaar reageren, zoals elkaar aanvallen als ze elkaars gebied betreden, of juist wegrennen als ze een groter gevaar tegenkomen.

De game heeft de verslavende factor die Destiny had, het verzamelen van loot, het op zoek gaan naar dat ene ding. Het jagen op monsters zelf is ook verslavend, maar de mogelijkheid om dit samen met vrienden te doen maakt het helemaal af. Nu de servers het een stuk beter doen is het echt een aanrader voor iedereen die graag samen met anderen speelt, maar ook voor iedereen die een uitdaging zoekt. Monster Hunster: World is in een woord: geweldig.

Een overweldigende game

Met de hoeveelheid die Monster Hunter: World te bieden heeft is iedereen nog wel even zoet. Dat weerhoudt Capcom er niet van om met een stroom aan nieuwe content te komen waardoor de game voorlopig relevant blijft. het is een verslavende loot-grinder met fantastische monsters en een prachtige wereld waar alles in verwerkt is. De gameplay is even wennen en je wordt geconfronteerd met een zee aan tutorials, maar de game is het waard om te blijven spelen.

9
9.5
Visueel: