Review: Mini Mech Mayhem

Sommige VR games klinken vooraf als precies hetgeen wat je zoekt in een game. Mini Mech Mayhem klinkt alsof het de VR versie is van een van mijn favoriete bordspellen, Roborally. Lees hier of het aan mijn verwachtingen voldoet!

Tactisch geluk

Mini Mech Mayhem is een interactief bordspel in VR. In de game ben je zelf een grote robot die een kleine robot op het bord ‘programmeert’. Je mag van te voren over 3 ronden bepalen wat jouw kleine robot gaat doen. Zo kan je schieten of bewegen en daarmee je tegenstanders dan wel dwarszitten of voor zijn. Deze vooraf bepaalde zetten worden in een willekeurige volgorde afgespeeld en daar zit ook gelijk mijn grootste punt van kritiek, de willekeurige volgorde. Je weet de posities van je tegenstanders, je weet waar de gaten in het bord zitten, waar de power-ups en de finish is, maar je weet niet wat de ander doet. Dat is logisch en was te verwachten, maar je weet dus ook niet wie eerst gaat, en dus kan je er geen rekening mee houden. Vandaar dat je naast een beetje tactisch inzicht, vooral veel geluk moet hebben.

Het doel van de game is 3 punten scoren. Zo’n punt krijg je als je een tegenspeler doodt, of als je aan het eind van de 3 beurten op de finish staan. Hierdoor kan een potje ergens tussen de 5 en de 20 minuten duren. Ook scheelt het heel erg of je tegen de computer of tegen mensen speelt. Na een week lang bijna dagelijks proberen, is het mij nog niet gelukt om online tegen andere spelers te spelen. Gelukkig is de computer tegenstander goed genoeg om een interessant potje tegen te spelen.

Het veld is 8×8 vakjes groot en daar spelen maximaal 4 spelers op. Iedereen heeft 2 mogelijke acties, en 2 special moves die je alleen kan doen als je genoeg energie hebt. Energie kan je krijgen door een bepaald vakje op het bord te beschieten of eroverheen te lopen. De special move is er gelukkig wel eentje waarbij je de nodige tactiek kan gebruiken. Deze is namelijk in te zetten op elk moment (zolang je maar genoeg energie hebt), waardoor je iets kan aanpassen en zo jouw volgende zet weer relevant kan maken.

Het geluksaspect is bij vlagen bijzonder frustrerend, je plant een mooie reeks zetten, en doordat diegene die tegenover je staat eerst mocht is alles in de war en zijn al je zetten compleet nutteloos. Dat is natuurlijk een deel van het spelelement, maar het is wel een component die het er niet beter op maakt. Als je net als in het bordspel variant van de game een manier hebt waardoor je kan berekenen of uitdenken wie wanneer mag, dan zou je veel meer met de game kunnen.

Logische besturing

In Mini Mech Mayhem moet je van te voren je moves bepalen, die staan dan vast voor de komende 3 zetten. De volgorde van wie eerst gaat is compleet willekeurig, waardoor je nog zo goed kan plannen en nog steeds kan verliezen. Dat maakt de game toegankelijk voor iedereen, maar het zorgt er tegelijkertijd voor dat het een stuk minder interessant wordt voor degene die dat juist willen.

De besturing is erg leuk gedaan, je hebt een panel voor je waarop je richtingen moet kiezen en digitale schuifjes mag verplaatsen. Daarmee stel je jouw volgende drie beurten in en die kan je daarna niet meer aanpassen. Wel kan je met een andere knop een interventie doen, die een extra eenmalige actie uitvoert. Die interventies zijn speciale aanvallen die zomaar het tij van het potje kunnen keren.

Pimp je robot

Voordat je de regels en controls van het spel in een duidelijke en niet te lange tutorial krijgt, moet je je robot en jezelf pimpen. Je krijgt de keuze uit een reeks vrolijke skins die je in 5 delen kan opbreken en als je dat wil voor elk lichaamsdeel een stuk uit een andere set nemen. Dat is op zich wel tof, aangezien de variatie in de skins, ondanks er aan het begin maar 5 zijn, best groot is.

Dat je je eigen grote en best wel een beetje lompe robot moet personaliseren is minder tof. Hier zijn veel minder opties en de opties die er zijn, zijn gewoonweg niet tof. Hierdoor moet je per se een laf hoedje op je robot zetten en het daarmee doen. Je ziet jezelf alleen bijna niet meer terug in de game en dat maakt dit proces alleen maar nuttelozer.

Ondertussen kan je nieuwe cosmetische items verdienen door genoeg te spelen. Je hebt een xp-bar en die stijgt na elk gespeeld potje, bij winst uiteraard meer dan bij verlies. Er zijn al een paar nieuwe uitbreidingen aangekondigd die meer cosmetische items met zich meebrengen.

Een gemixt gevoel

Mini Mech Mayhem heeft mijn verwachtingen niet waar kunnen maken, voornamelijk doordat de tactische zetten grotendeels te niet worden gedaan door de willekeurige volgorde. Het effect daarvan is ook wel dat iedereen een evengrote kans maakt op de felbegeerde overwinning. Het maakt niet meer uit of je wel of niet de inzichten hebt om als een schaak grootmeester het bord te beheersen, je kan ook gewoon veel geluk, of pech hebben. Voor mij haalt dit de angel uit het spel en wat er over blijft is een game die te veel op geluk is gebaseerd. Misschien is het omdat ik te veel van Mini Mech Mayhem verwachtte. De studio erachter, Futurlab, is dezelfde die het fantastische Velocity 2x heeft uitgebracht. Wellicht kunnen ze een paar kleine aanpassingen maken waardoor de game meer op de tactiek van de speler gebaseerd wordt, in plaats van geluk. Voor nu is het een amusante VR game, die voor alle leeftijden en niveau’s te spelen is, zolang er maar genoeg mensen online zijn.

Ontwikkelaar: Futurlab
Platforms: PSVR exclusive
Gespeeld op: PSVR
Releasedatum: 18 juni 2019

Leuk voor bijna iedereen

Mini Mech Mayhem is een zeer toegankelijke strategische VR table-top game, waarin je naast goede planning ook een hoop geluk nodig hebt om te kunnen winnen. In de tijd dat ik de game heb gespeeld, heb ik de grootste moeite gehad om een online lobby te kunnen vinden, maar de ai tegenstanders leveren een prima uitdaging. Persoonlijk had ik gehoopt dat er veel meer tactiek mogelijk was, maar die afwezigheid maakt het weer toegankelijk voor iedereen.

7.4
8
Tactische elementen: