Review: Might and Magic: Era of Chaos

Menig speler zal zich de Might and Magic serie kunnen herinneren. Het was een grondlegger van het strategie-genre, maar was toch iets anders dan grote basissen bouwen en grondstoffen vergaren. Al deze nostalgische pracht is nu ook te vinden op je telefoon in de vorm van Might and Magic: Era of Chaos, Ubisofts volgende poging om nieuw leven te blazen in deze klassieke gamereeks.

Een koningin die haar verloren koninkrijk bij elkaar probeer te rapen; een lastig doel. Door de oorlog is het koninkrijk Erathia volledig geruïneerd. Koningin Catherine Ironfist kan dit echter niet alleen. Alleen een koninkrijk opbouwen is nagenoeg onmogelijk. Ze roept daarom de hulp van een arsenaal aan legendarische helden, welke jij dient te commanderen.

De eerste indruk die ik kreeg van Might and Magic: Era of Chaos was niet super. Het uiterlijk van de game deed me direct denken aan elke andere mobiele game waarbij je uiteindelijk ‘moet’ betalen om verder te komen of sterker te worden. Ik had snel een oordeel klaar, maar natuurlijk heb ik het daar niet bij gelaten. Als fan van de oudere Might and Magic games heb ik zeker een andere blik op de game dan spelers die de oudere variant niet heeft gespeeld. Maar als je dezelfde naam draagt, dien je natuurlijk wel bepaalde gelijkenissen te hebben.

Might and Magic: Era of Heroes

Chaos

Waar ik zelf altijd een beetje moeite heb met soortgelijke mobiele games, en ook in deze, is het overspoeld worden met beloningen. De eerste tien minuten was ik enkel bezig met het accepteren van cadeaus omdat ik als een van de eerste ben ingelogd, omdat ik de eerste keer een cadeau accepteer en vervolgens een gebouw aanklikte. Beloond worden is fijn maar dit zou hetzelfde zijn als nu een high-five krijgen als ik succesvol naar de wc ben geweest; onnodig en een beetje vreemd. Deze beloningen klik ik allemaal weg in een wirwar aan verschillende schermen, afgewisseld met aanbiedingen voor kristallen.  De helft vind ik nu nog steeds niet terug als ik het daadwerkelijk nodig zou hebben.

Het overzicht waar je dus tussen de gevechten door bent, je koninkrijk, is gelukkig iets georganiseerder dan de overige vensters waar je nu en dan tussen wisselt. Als commandant van een leger dien je er voor te zorgen dat je troepen over de best mogelijke uitrusting beschikken. Je vindt na elke gevecht verschillende spullen waarmee je nieuwe voorwerpen kunt smeden. Door dat je troepen hierdoor een aanzienlijke boost krijgen is het jouw taak om ze van nieuwe uitrusting te blijven voorzien naarmate je vordert. Een leuke taak in het begin, een eentonige verplichting na enkele uren spelen. Het gedachteloos wisselen tussen je troepen, op het plusje tikken en door naar de volgende bezorgde mij een geforceerd gevoel. Goed tijdverdrijf voor op het toilet maar niet boeiend genoeg om echt als gameplay te zien.

Een bekende formule

En gameplay is nou juist zo’n groot onderdeel van een spel! Dus hoe staat Might and Magic: Era of Heroes er voor qua gameplay? Iedereen die ooit wel eens een of meerdere games op hun telefoon gespeeld is wel bekend met het level systeem wat veel gehanteerd wordt. Je begint in wereld 1 level 1, ofwel 1-1. Je verslaat wat vijanden en of lost een puzzel op en het spel beoordeeld vervolgens jouw prestatie door middel van 1, 2 of 3 sterren. Goed gedaan, je bent nu in level 1-2 aangekomen. Might and Magic: Era of Heroes hanteert ook dit level progressie systeem.

Might and Magic: Era of Heroes

Een eenvoudig systeem, maar het werkt prima. Naarmate je verder komt, worden de levels ook uitdagender met vaak een superpuzzel of eindbaas op het laatste level. Het geeft een voldaan gevoel van progressie mee als je snel vordert en van wereld wisselt. Ze hebben het ook wel een extra foefje magie meegegeven; het lopen van level naar level doe je in een mooi vormgegeven wereld. Het wisselt tussen bos en berg, weide en vlaktes en besneeuwde bergtoppen. Het ziet er voor een mobiele game dan ook meer dan prima uit.

Oud vs. Nieuw

Door de naam van een bekende franchise te gebruiken creëer je verwachtingen. Je hoopt bepaalde elementen terug te zien die het origineel zo leuk maakte. Ik ben dus heel bewust op zoek gegaan naar voorbeelden van zulke spelelementen. Na mijn eerste, wat minder goede indruk was ik aangenaam verrast om een aantal oude elementen terug te zien.

Wat ik altijd zo tof en herkenbaar vond aan het origineel zijn de gevechtsvelden. Op een raster van zeshoekige vakken verplaats je je troepen vanaf het uiteinde richting de monsters van de tegenstander. Waar je altijd zelf altijd je troepen moest verplaatsen doet de mobiele versie dit voor je. Vooraf bepaal jij welke troepen op bepaalde posities staan. Er komt echter wel iets meer bij kijken dan simpelweg je soldaten op het veld gooien en hopen op het beste; je wilt bijvoorbeeld je magiërs en boogschutters achteraan, je bepantserde soldaten en ruiters  vooraan om de eerste klappen uit te delen en op te vangen. Tenminste, dit is een redelijk normale tactiek.

Je wilt er natuurlijk voor zorgen dat je vijanden ook niet langs je kunnen lopen en je dus flanken. Dus kijk je ook naar opties zodat geen vijand je flank kan misbruiken. Op deze manier ontstaan er een hoop tactieken die je kunt gebruiken om de gevechten tot een goed einde te kunnen brengen. Het bedenken van je tactiek en deze toepassen is wel ongeveer waar de interactie stopt. Je troepen rennen zelf naar voren, vallen zelf aan en doen eigenlijk alles voor je. De held die je mee hebt beschikt over een aantal speciale krachten welke jij als speler nog wel mag bedienen. Gezien de handeling hiervoor ook minimaal is (je tikt op de kracht en op de vijand) is het vooral kijken en hopen op een goed einde.

Might and Magic: Era of Heroes

Helden

Het kiezen van een personage vond ik altijd een lastig onderdeel. Elke elf, Orc, Undead of mens had wel zijn voor en nadelen. Dan moest je ook nog anticiperen over hoe je potje zou lopen en of bepaalde vaardigheden wel nut hadden. Een hoop denkwerk! Helden spelen nog steeds een belangrijke rol maar de keuze is wel wat uitgedund, vooral in het begin. De koningin is je eerste held en je begint dus eenvoudig. Je komt steeds verder, je haalt meer missies en uiteindelijk speel je dus ook nieuwe helden vrij.

In het stukje hierboven gaf ik het al snel aan; je helden hebben speciale krachten die je kunt inzetten tijdens de veldslagen die je bevecht. Je bent dan wel een held, maar oneindig speciale krachten gebruiken kan niet. Je haalt energie uit de gevechten die bezig zijn en bij genoeg punten krijg je de kans om iets te ‘casten’. Natuurlijk heb je de zwakkere, goedkopere kracht en een sterkere, duurdere kracht. Aan jou natuurlijk om te bepalen welke je gebruikt. Is het ’t waard om te wachten op de extra punten of heb je, net als ik, het geduld en sleep je een ijspegel regen over de vijanden zodra het kan. Verstandig. De helden zijn een leuke toevoeging maar eigenlijk ook oneerlijk.Might and Magic: Era of Heroes

Door bepaalde kisten (natuurlijk) te openen met sleutels maak je kans op de helden. Je kunt gratis sleutels verdienen door te spelen voor de mindere kisten, óf je gebruikt je kristallen voor een mooie gouden kist. Deze kristallen kosten uiteraard echt geld. Ze zijn ook vrij eenvoudig te verdienen maar de luie speler kan dus een paar tientjes naar zijn of haar telefoon gooien voor een kans op betere helden. Gelukkig komt dit verder nooit voor in mobiele spellen *ahem*. Dit soort elementen in de mobiele gamemarkt bezorgen me onderhuidse jeuk. Dit is ook erg aanwezig in Might and Magic: Era of Heroes en zorgde er voor dat ik toch steeds minder de game wilde opstarten.

Yay or nay

Ja, de game beschikt best over leuke onderdelen. Het verhaal is prima en langer dan bij de gemiddelde mobiele game. Maar een nieuwe game die naam draagt van een oudere, succesvolle reeks is geen garantie voor succes. Might and Magic: Era of Heroes pakt zeker een aantal toffe onderdelen van het origineel en heeft deze in een kleine, mobiele versie verpakt. Het zorgt zeker voor wat vermaak en nodigt uit om zo nu en dan even je telefoon te pakken om wat troepen de dood in te jagen. Verwacht echter geen volledige nostalgie trip, want je zult een teleurstelling voelen. Het geheel doet me meer denken aan de 13-in-een-dozijn mobiele games die momenteel de markt overheersen dan aan een klassieke RPG. Gedomineerd door beloningen, dagelijks behaalde missies (ook al voor je niets uit) en het bij houden van je troepen zorgen bij mij voor teleurstellend gevoel.

Minimaal Might and Magic, maximaal geld willen verdienen

De tweede mobiele versie van Ubisoft die Might and Magic probeert terug te halen is geen daverend succes. Sterker nog, het is krap aan goed genoeg om de naam te kunnen gebruiken. Het is vermakelijk op bepaalde vlakken en haalt bepaalde elementen terug, maar als het GamingNations Mystical Adventures had geheten, had ik het ook geloofd.

5.4
5.5
6