Review: Metal Gear Survive

Metal Gear Survive screenshot 3

Laten we niet om de hete brei heen draaien:Metal Gear Survive stond al met één been in het graf toen het werd aangekondigd als een zombiespel in het Metal Gear-universum. Verschillende game communties explodeerden toen dit spel werd aangekondigd, wat resulteerde in getergde fans en verschillende memes over de hebberigheid van Konami. Dit was niet zonder reden: buiten het feit dat het qua verhaal, gameplay-elementen en de algehele toon niets te maken zou hebben met Metal Gear, zou dit spel ook gemaakt worden zonder Hideo Kojima. De vader van de serie was met veel controversie vertrokken bij de studio, waardoor het nog meer erop leek dat Konami druk bezig was met het melken van de franchise. Ze hadden hun uiterste best moeten doen om dit deel extra spectaculair te maken om dit alles te compenseren. Waarom dat niet is gelukt, kan je hieronder lezen.

Laten we bij het begin beginnen: Metal Gear Survive is een survivalspel, dat zich parallel afspeelt met Metal Gear Solid V: Phantom Pain. Na de aanval op Mother Base in Metal Gear Solid V: Ground Zeroes, worden soldaten van beide kanten in een wormgat gezogen. Jij, de stemloze speler, zit hierdoor vast in de wereld genaamd Dite. Het is aan jou om uit te vogelen hoe je weer terug kan keren naar de normale wereld en in de tussentijd proberen te overleven in deze wereld.

Inspiratieloos verhaal, saaie personages

Als je ook maar een beetje bekend bent met de Metal Gear franchise, dan weet je dat het draait om spionage, drama, actie en sci-fi technologie. Hoewel de spellen vol zitten met opgeblazen verhalen, veel te ingewikkelde plotelementen en personages die je zo terug kan vinden in de meest cheesy B-films, hadden ze allemaal wel één ding gemeen: charme. Helaas is dit in Survive allemaal vervangen voor een verhaal dat nergens op slaat, personages zo driedimensionaal als een stuk papier en saaie verhaalvertelling. Je weet vanaf het begin al wie de slechteriken zijn, wat ze willen en wat ze verder in het verhaal gaan doen. Het verhaal wordt verteld door stukjes dialoog met tekst, in plaats van door interessante cutscenes die de emoties goed kunnen overbrengen. Het cinematische gevoel van  Metal Gear  is nergens terug te vinden, iets waar Hideo Kojima altijd erg goed in is geweest.

De personages horen meer thuis in een slecht Resident Evil-spel met de vreselijke dialogen en saaie uiterlijke kenmerken. Je krijgt geen enkele band met welk personage dan ook. Je zal ze meer irritant vinden dan interessant of aardig, waardoor het jou geen ene zier boeit of ze blijven leven of niet. Je zal geen boeiende personages zoals Revolver Ocelot, Psycho Mantis of Raiden tegenkomen. Je moet het hier doen met personages als Reeves, de stereotype soldaat met een harde buitenkant, maar een hart van goud. Je krijgt ook een verpleegster in jouw team die zo irritant en inspiratieloos is, dat ik haar naam compleet vergeten ben. Je krijgt ook nog een whizzkid in een rolstoel, wat duidelijk een knipoog moet voorstellen naar Otacon. Tel daarbij op dat jouw personage totaal niks zegt (waardoor het lijkt alsof hij of zij een hersenaandoening heeft), wat ervoor zorgt dat jij totaal geen binding hebt met wie je dan ook bent.

Het is duidelijk dat Konami weinig tot geen moeite heeft gedaan om de cinematische kwaliteiten, boeiende verhaalvertelling en kleurrijke personages van de Metal Gear franchise mee te nemen in dit deel. Daarom verleggen we nu de focus op de gameplay, het belangrijkste van elk spel.

Crafting en de hoofdbasis

Metal Gear Survive is gemaakt in de Fox Engine. Dit betekent dat het spel dezelfde ‘looks and feels’ heeft als Metal Gear Solid V: Phantom Pain. Als je gewend bent aan de besturing en de interface van dit spel, dan zal je geen moeite hebben om  Survive te besturen. Ben je dit niet, dan zal je flink moeten wennen aan alle menu’s en submenu’s die je voor jouw kiezen zal krijgen. Het zal in het begin onwennige aanvoelen, maar gelukkig zullen de meeste spelers het na een korte periode onder de knie krijgen. Helaas heeft  Survive niet de graphics overgenomen van zijn voorganger: personages zien er niet overtuigend uit, de omgeving is kaal en kleurloos en het spel heeft op drukke momenten erg veel last van framerateproblemen.

Het spel draait voornamelijk om het verzamelen van goederen, voedsel en drinken. Dit vereist blijkbaar een hoop vocht en energie, want jouw personage heeft om de haverklap honger en dorst. Gelukkig is de wereld gevuld met eetbare dieren en is er overal water te vinden, zodat je je weinig zorgen hoeft te maken over dood te gaan. Je zal voor elke missie alleen eventjes wat dieren moeten opjagen, omvormen tot rations en wat vuil water moeten omzetten naar drinkbaar water. Hierdoor voelt het meer aan alsof deze elementen zijn toegevoegd om de speeltijd onnodig te verlengen, in plaats van het geven van de nodige uitdaging in een survivalspel.

Je start in jouw hoofdbasis, de plek waar je veilig terecht kan. Je kan hier ook stations maken, zodat je wapens, items en gadgets kan craften. Uiteindelijk zal je steeds bezig zijn jouw hoofdbasis uit te breiden zodat je zelf voedsel kan maken en regenwater kan verzamelen. Ook kan je in jouw basis levelen en nieuwe vaardigheden leren, al zijn deze merkwaardig genoeg gelimiteerd tot close combat vaardigheden. Je kan jouw stamina, strength, vitality en endurance verbeteren, maar er is niks dat jou beter maakt in het gebruiken van een wapen. Je kan wapens wel upgraden, maar dit staat hier weer los van.

Ik moet zeggen dat het uitbreiden van jouw basis en het craften de leukste elementen in het spel zijn. Je kan verschillende wapens maken, die weer gebruik kunnen maken van wapens met verschillende elementen. Het gebruiken van een boog met vuurpijlen is leuk, zeker omdat elementschade belachelijk sterk is in dit spel. Je hoeft maar één vuurpijl te schieten in een groep zombies en ze zullen allemaal in de fik staan. De shotgun is ook belachelijk sterk, al kan je hier maar weinig kogels van meedragen. Het pistool hoef je niet eens aan te beginnen, omdat deze veel te weinig schade aanricht en zombies aantrekt. Ik heb in de 15 uur dat ik het spel heb gespeeld vrijwel alleen mijn boog gebruikt; de rest van de wapens zijn gewoonweg niet interessant of teveel moeite om te gebruiken.

De dust

Om al deze dingen te craften, heb je goederen nodig. Deze kan je overal in Dite vinden, wat de speler een reden geeft om de wereld te verkennen. Je hebt ook KUB energie nodig, wat de valuta van deze wereld is. Metal Gear Survive komt met een interessant concept wat de ‘dust’ heet. Dit zijn grote gebieden die zonder zuurstofmasker niet te betreden zijn. Als je eenmaal een zuurstofmasker hebt, zal je merken dat jouw zuurstof snel opgaat. Je kan deze aanvullen met KUB energie, maar jouw zuurstofmasker zal na 10 vullingen kapot gaan. Je hebt dus het gevoel dat je moet opschieten in deze gebieden, wat het spel weer een stuk spannender maakt. Ook gaat jouw stamina veel sneller op, waardoor je minder ver weg kan rennen van zombies. Helaas is de wereld in de ‘dust’ grauw en grijs, waardoor het visueel gezien niet interessant is om hierin rond te lopen.

Een ander interessant concept is dat in onontdekte gebieden jouw GPS niet werkt; je zal jouw waymarker niet zien en jouw locatie op de map is dan onbekend. Pas als je hier hebt rondgelopen en bent teruggekeerd bij de hoofdbasis, zal je dit gebied ontdekt hebben. Het geeft het spel net een stukje meer spanning en genoegdoening, zeker als je met veel items terugkeert bij jouw basis nadat je minutenlang de weg kwijt bent geraakt in de ‘dust’ .

Saaie zombies en saaie missies

Helaas is dit de enige uitdaging die het spel kan bieden. De zombies in het spel zijn namelijk ontzettend achterlijk en totaal geen dreiging voor een oplettende speler. Zombies zullen recht op jou afkomen, hoe dan ook. Als er een hek staat tussen jou en de zombie waar ze gemakkelijk omheen kunnen, zullen ze het hek aanvallen. Er is simpelweg geen vorm van intelligentie of van een slim geprogrammeerde A.I. terug te vinden. De enige dreiging die ze vormen ontstaat wanneer je één van de talloze ‘verdedig de basis’ missies speelt, wat overigens vrijwel elke missie in dit spel is(wat heel snel, heel oud wordt). Nadat jij de verdediging hebt klaargezet (bestaande uit hekken, barricades en prikkeldraad), komen talloze zombies jouw kant op. De uitdaging hier ligt dat jij genoeg wapens en kogels moet hebben om dit vol te houden. Soms heb je missies waarin je een persoon moet redden, maar dit is niks anders dan ‘ga naar punt A, pak persoon X op en breng het naar de hoofdbasis.

Het design is ook saai: het zijn mensenlichamen met een rood kristal als hoofd. Vreemd genoeg kunnen ze zonder mond wel rare geluiden maken, maar het klinkt totaal niet intimiderend. De zombies zelf hebben weinig variatie: je hebt de snelle, de sterke, degene die opblazen; je kent het wel. De zombies zijn ook makkelijk te verslaan, zeker als je misbruik maakt van hun achterlijkheid. Plaats een ijzeren hek recht voor ze en ze zullen hier massaal tegenaan lopen. Schiet een brandende pijl of pak je shotgun en bam, je legt er zo een dozijn om.

Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat Metal Gear Survive je het gevoel geeft dat je iets zinvols bereikt, of dat je iets gevarieerd doet. Er is totaal geen creativiteit, geen innovativiteit. Er is, buiten de ‘dust’ om, niks origineels aan dit spel. De grijze, kleurloze wereld van Dite voelt al heel snel leeg en eenzaam aan, met geen enkele goede reden om verder te spelen.

Metal Gear Survive

Co-op zuigt

De enige redding is de co-op modus, toch? Fout! Konami heeft het voor elkaar gekregen om ook dit te verzieken. Ten eerste moet je de hele singleplayer uit om de co-op modus te starten. Kom op, we zitten in 2018! Spellen met veel kleinere budgetten van veel minder grote ontwikkelaars (zonder uitgevers) kunnen co-op beter en efficiënter integreren. Je gaat een soort virtuele wereld in, moet op een verwarrende manier missies kiezen, naar een lobby lopen en dan maar hopen dat andere mensen jouw spel in komen. Ik ben zo vaak een co-op missie gestart zonder dat er ander persoon in mijn spel zat. Wat is het dan het punt van co-op?! Waarom is dit zo gedaan?!

Dit is nog maar het topje van de ijsberg. Konami heeft het voor elkaar gekregen om het verhaal niet coöperatief te maken. Je hoort het goed, je kan het spel zelf niet samenspelen. Er is geen drop-in, drop-out, geen manier om het verhaal met een vriend wat dragelijker te maken. Je kan een paar losse ‘verdedig de basis’ missies spelen en dat is het. Ik heb gehoord dat er nog co-op DLC komt, maar dit is véél te laat. Metal Gear Survive is een DOA: Dead On Arrival. Niemand gaat dit spel meer online spelen. Ik kon een paar dagen na release al vrijwel niemand meer vinden! Na een uur zoeken kon ik twee mensen vinden en dan nog is het spel niet veel leuker. Je wil een survivalspel samen spelen om samen te overleven, niet om slecht uitgewerkte missies te spelen waarin hordes zombies je blijven aanvallen. Toen ik erachter kwam dat ik dit spel voornamelijk alleen zou gaan spelen, werd mijn enthousiasme nog meer getemperd.

Smerige microtransacties

Je kan merken dat ik absoluut geen fan ben van het spel. Geen originaliteit, grafisch matig, slecht uitgewerkte co-op, dom verhaal met tweedimensionale personages en ga zo maar door. Konami heeft het echter nog véél erger gemaakt; ongelooflijk maar waar. Metal Gear Survive maakt namelijk gebruik van SV Coins, die je ook kan kopen met echt geld. Je kan ze verzamelen in het spel, maar dit gaat tergend langzaam. Ik ben geen fan hiervan, maar kan ermee leven: zo lang het niet het spel beïnvloedt en het gaat om puur cosmetische spullen, dan zal ik hier niet naar omkijken. Konami heeft de lat echter weer lager gelet en heeft iets gedaan waardoor mijn bloed gaat koken. Hier komt het, één van de meest gore microtransacties die ik heb mogen meemaken in de afgelopen tijd: het kost 1000 SV coins, omgerekend 10 euro, voor een saveslot. Ja, dat lees je goed! Als jij een nieuw personage wil maken en niet jouw oude personage wil verwijderen, mag je 10 euro neerleggen. Konami, serieus?! Oh, maar je krijgt wel 30 SV Coins per dag. Als jij dus elke dag inlogt, kan jij na 34 dagen eindelijk een saveslot kopen. Bedankt zeg, dat ik in mijn 30 euro kostende spel een nieuw personage mag maken! Is dit serieus de kant die we opgaan? Schaam je diep Konami, schaam je diep.

Dead On Arrival

Zoals ik al eerder schreef, is Metal Gear Survive Dead On Arrival. Er is niks innoverend, creatief of uitdagend aan het spel.  Konami maakt misbruik van de Metal Gear-licentie om een matig spel op de markt te brengen. Het is een belediging voor Hideo Kojima en voor de fans van de franchise. Voor mensen die nog niet bekend zijn met de serie zullen een inspiratieloos en grauw spel zien. Voor hen is er geen enkele reden om dit spel aan te schaffen, aangezien er genoeg andere spellen die meer dan dit spel bieden en minder respectloos met gamers omgaan. Elke zichzelf respecterende gamer zou zijn rug nu moeten rechten tegen Konami, met het smerige microtransactiebeleid dat ze in dit spel hebben gestopt. Koop dit spel alleen als het voor minder dan een tientje te vinden is en als je het laat om geld neer te leggen, voor iets dat vanzelfsprekend in een spel zou moeten zitten. Hideo Kojima, we kunnen niet wachten tot jij weer een meesterwerk zal uitbrengen.

Uitgever: Konami
Ontwikkelaar:Konami
Releasedatum 22 februari 2018
Platforms: Pc, PlayStation 4 en Xbox One
Gespeeld op:  PlayStation 4

Schandalig

Metal Gear Survive is overduidelijk een money grab van Konami, om de laatste centen uit de franchise te kunnen slaan nu Hideo Kojima weg is gegaan. De graphics zijn saai en achterhaald, de vijanden zijn saai, de gameplay wordt té snel repetitief en de microtransacties zijn om van de walgen. Konami moet zich diep schamen voor dit wanproduct.

4.5
Visueel:
5