Nieuws Reviews

Review: Life is Strange 2 – Rules

Life is Strange 2, DontNod

Life is Strange 2 is een bijzondere game die het maken van keuzes centraal stelt. Elke keuze heeft invloed op jouw verhaallijn. Ik zeg bewust ‘jouw’ verhaallijn, want iedere speler maakt eigen keuzes en daarmee een eigen verhaallijn.

LET OP: spoiler gevoelig

Wat kunnen we verwachten?

Aan het einde van episode 1 vertrekken Sean en Daniel in een bus richting Mexico. Mijn review over dit eerste deel is hier te lezen. Het is namelijk wel van belang om te weten hoe de reis is begonnen voor de twee hoofdrolspelers. Daniel beschikt bijvoorbeeld over vreemde krachten die hij nog niet onder controle heeft.

In de tweede episode komt Daniel hier echter meer mee in aanraking. Sean helpt hem hierbij en probeert zo zijn broers gave te ontwikkelen. Na de busreis verblijven de twee broers een groot gedeelte in een verborgen hut omringt door bebost gebied. Op deze plek kan er genoeg getraind worden, waardoor Daniel ontdekt hoe krachtig hij eigenlijk is.

Met een aantal tussenstops, waaronder bij de opa en oma van de twee broers vervolgen zij hun reis naar Mexico. Er vinden een aantal heftige gebeurtenissen plaats, maar het zou zonde zijn om deze hier te delen. Het heeft nogal een grote impact op het verhaal. Aan het einde van episode 2 blijven er genoeg cliffhangers over om uit te kijken naar het volgende deel. Echter vond ik het wel wat aan de korte kant. Dat gezegd hebbende is het met deze game wel normaal om een episode meerdere keren te spelen.

Life is Strange 2, PlayStation 4

Geen grote aanpassingen

Het duurde even voordat ik met Rules aan de slag kon. Het begon met de grote download van de episode zelf. Daarna wilde Life is Strange 2 dat ik eerst nog een stukje van The Awesome Adventures of Captain Spirit moest spelen. Uiteindelijk zorgden al deze gefrustreerde voorpret voor een betere spelervaring, alleen had het wel wat slimmer gekund qua wachttijd. Op een gegeven moment had ik er namelijk geen zin meer in om de episode te spelen, vanwege al deze onverwachte extra laadmomenten.

Buiten het interessante verhaal, mede dankzij de spinoff, is er weinig gedaan aan de rest van de game. Hoewel het allemaal vrij soepel speelt, oogt ook dit deel wat ouderwets. Qua graphics is er in vergelijking met Roads weinig gedaan. In sommige gebieden waar het druk is of veel gebeurt, stotteren of laden de beelden lang. De cutscenes zijn echter wel soepel en vloeiend.

De muziek is prachtig, maar heeft weinig om het lijf. De bestaande composities uit het eerste deel zijn hergebruikt met hier en daar wat nieuwe geluiden. Hoewel ik hierin de keuze van de makers begrijp, namelijk om het herkenbare thema ook hier terug te laten komen, is het jammer dat er geen nieuwe memorabele track is bijgekomen.

Het verhaal is leidend

In Life is Strange 2 episode Roads maakt het verhaal een toffe ontwikkeling door. De personages worden verder uitgediept en Sean en Daniel komen meer te weten over hun verleden. Jammer genoeg valt dit niet te zeggen over de game zelf. Er wordt teveel geleund op het eerste deel, waardoor ik weinig vernieuwing tegenkom. Het maakt de algemene indruk van Life is Strange 2 wat minder. In deel 1 kon ik de irritaties nog een plek geven, vanwege het bijzondere verhaal en de bijzondere gameplay. Echter blijven de irritaties aanwezig, waardoor het bijzondere aan de game steeds meer wordt afgevlakt.

Life is Strange 2 blijft sterk in zijn verhaal, alleen is het niet een game voor iedereen.

Uitgever: Square Enix
Ontwikkelaar: DontNod Entertainment
Releasedatum:: 26 september 2018 (tweede episode op 24 januari 2019)
Platforms: PlayStation 4, Xbox One, Steam

Roads blijft verrassen, maar wel wat minder

Life is Strange 2 episode Roads gaat verder waar het gebleven was. Daar is eigenlijk ook alles mee gezegd. Er is geen poetsbeurt geweest wat betreft de graphics of het stotteren van gameplay. Daarnaast is de soundtrack hetzelfde gebleven en had de eerste opstart van de game wat slimmer gekund. Toch blijven Sean en Daniel een bijzonder stel en blijft de verhaallijn mij boeien. Alleen misschien niet bij iedereen.

7.5
9
6