Review: Knights and Bikes

Knights and Bikes releasedatum

De Kickstarter indiegame Knights and Bikes is net uit, vlak voor het geweld van alle triple A games losbreekt. Maar is Knights and Bikes de moeite waard? Is het een indiegame die golven gaat achterlaten? Je leest het hier in de review.

Kinder fantasie

Demelza en Nessa zijn de twee hoofdpersonen in Knights and Bikes. Zij verkennen samen het eiland op geheel eigen manier. De fantasie van de twee jongedames is flink levendig, wat van een simpele taak een avontuur maakt.

Demelza woont op Penfurzy, het eiland waar de hele game plaatsvindt. Nessa komt als enige aan met de ferry, die de laatste horde vakantiegasten zou moeten brengen, maar door slecht weer is alle Nessa daar. Na een korte onenigheid worden Nessa en Demelza beste vriendinnen die op zoek gaan naar de legendarische schat.

Het leukste aan het verhaal is dat alles door de ogen van kinderen is. Zo zijn de vijanden bijvoorbeeld blikjes die door een vloek tot leven zijn geroepen en gemene golfballen. Gewapend met onder andere waterballonnen, frisbees en een wc-ontstopper gaan zij het opgeblazen verhaal tegemoet. Voor ons volwassenen zijn er handige visuele hulpmiddelen, zo zijn de gefantaseerde objecten over de echte dingen heen getekend.

Kunstproject

De game ziet er tof uit, maar niet met gelikte graphics. Dat is ook lang niet altijd erg, in dit geval is het juist de bedoeling. Je hoeft geen Minecraft praktijken te verwachten, maar een prachtig, handgeschilderde wereld. Alles wat je kan zien in de game te zien is, is geschilderd. Dat wetende is het een prachtige wereld. Het voelt wel meer als een leuke gimmick dan iets wat nodig is. Ook is het goed te zien dat degene die de game heeft ontworpen het een en ander te maken heeft gehad met Tearaway Unfolded. Ook dat is helemaal niet erg!

Gameplay en irritaties

Knights and Bikes is een erg leuke game die je weer het gevoel geeft hoe je ook naar de wereld kan kijken. Het kind weer een beetje in je los probeert te maken. Jammer genoeg brengt dat ook de nodige problemen met zich mee. Zo is de gameplay niet altijd even soepel, als co-op multiplayer werkt het prima, maar als solo gamer werkt het wel, maar mis je veel dingen. De puzzels waarbij je allebei een eigen taak hebt, worden al opgelost voordat je überhaupt doorhebt dat je een puzzel aan het oplossen bent.

Het helpt ook niet mee dat het mikken vervelend is. Als je als Nessa aan het spelen bent, dan kan je bijvoorbeeld frisbees gooien. Het mikken daarvan werkt niet heel goed, waardoor je al vrij snel een beroep doet op het geduld van je co-op medespeler. Gelukkig is het vrijwel nooit nodig om snel raak te schieten en dus hoef je niet per se goed te kunnen mikken. Het is wel frustrerend..

Er zijn twee elementen in de game die ik erg irritant vind. Dat zijn het geluidje dat je maakt als je rent, de een maakt met de mond een geluid van een brommer en de ander van een straaljager. Altijd. Het andere wat vrij snel irritant wordt is het fietsen, je moet blijven trappen, waardoor ik vrij snel een lamme duim heb omdat ik niet het geduld heb om rustig aan van de ene kant van de map naar de andere moet.

Knights and Bikes is een toffe game waar het een en ander aan schort. Het verhaal geeft je een leuke kijk in de wereld van kinderen, en laat je toch weer een beetje om je heen kijken als kind. De gameplay werkt over het algemeen prima, maar er zijn dingen die niet werken en daardoor vervelend worden.

De soundbites van het rennen zijn erg snel irritant, wat wordt opgeheven door een leuk verhaal. Al met al is Knights and Bikes een game die leuk is om een keer met z’n tweeën te spelen, maar dat hoeft niet per se op korte termijn.

Uitgever: Double Fine
Ontwikkelaar: Foam Sword
Releasedatum: 27 augustus 2019
Platforms: PlayStation 4, PC

Voldoet niet aan de verwachtingen

Wellicht waren mijn verwachtingen wat hoog voor Knights and Bikes, maar de game voldoet er niet aan. Met een paar ergernissen waar ik alleen langs kan kijken als ik het geluid uit zet trekt het de gameplay heel erg naar beneden. Het leuke wereldbeeld vanuit kinderogen maakt een hoop goed, maar het maakt het nog geen aanrader.

6
7.5
5